(In)visibility of persons with disabilities in the scientific production in information science

Authors

Keywords:

Information Science, Persons with disabilities, Memory, Scientific invisibility

Abstract

The research is aimed to investigate the (in)visibility of persons with disabilities in scientific production in the area of Information Science in Brazil. It is a bibliographic research of exploratory kind with quantitative and qualitative approach. The analysis was done under the perspective of Scientometrics in the Annals of the National Meeting of Research in Information Science, categorizing them by Workgroups in the years from 2017 to 2023. The paper discusses about the aspects of memory, identity and social invisibility of the persons with disabilities by relating them to the scientific production in the area of Information Science. The results identified 34 works in a total of 2,470 published works, in which it was verified that the Workgroups that most approached the PWD and their related questions were the WG 8 – Information and Technology; the WG 6 – Information, Education and Work; and the WG 3 – Mediation, Circulation and Appropriation of Information. Based on the above, it is noted that there is a scientific production about the persons with disabilities in the area of IS, although in a timid way. It is perceived that, even still a little evident, the studies point that Information Science can contribute a lot to the advance of the study of the theme discussed in this paper.

Author Biographies

  • Giulianne Monteiro Pereira Marques, UFPB/PPGCI

    PhD student in Information Science at PPGCI/UFPB. Master's in Information Science from PPGCI/UFPB. Graduated in Library Science from the Federal University of Paraíba (UFPB). Librarian at the Profa. Maria Lucia da Costa Bezerra Sectorial Library, Caicó Campus, Federal University of Rio Grande do Norte (BS CERES/UFRN).

  • Bernardina Freire, UFPB/PPGCI

    PhD in Letters from the Federal University of Paraíba, Master in Information Science from the Federal University of Paraíba (1999), Specialist in Archives Organization, Specialist in Distance Education Administration, Degree in Library Science from the Federal University of Paraíba (1988). Associate Professor at the Federal University of Paraíba.

  • Izabel França, UFPB/PPGCI

    PhD in Information Science from the Federal University of Minas Gerais (2012), a master's degree in Education (2007) and a specialist degree in Information Unit Management (2006). She graduated in Library Science (1989) and Business Administration (1999) from the Federal University of Paraíba. She is currently a professor in the Department of Information Science, in the Postgraduate Program in Information Science at the Center for Applied Social Sciences, and vice-leader of the inclusoS research group at the Federal University of Paraíba.

References

ALMEIDA JÚNIOR, O. F. Desinformação e exclusão. In: COLÓQUIO HABERMAS, 16.; COLÓQUIO DE FILOSOFIA DA INFORMAÇÃO, 7., 2020, Rio de Janeiro. Anais[...]. Rio de Janeiro: Salute, 2021. Disponível em: https://coloquiohabermas.files.wordpress.com/2021/03/e-book-coloquio-habermas-final.pdf. Acesso em: 08 fev. 2025.

ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO [ANCIB]. Grupos de Trabalho. [Rio de Janeiro]: [S. l.], [2024]. Disponível em: https://ancib.org/coordenacoes-e-ementas-de-gt/. Acesso em: 10 jun. 2024.

ARAÚJO, C. A. Á. O que é Ciência da Informação. Belo Horizonte: KMA, 2018.

ASMANN, A. Espaços de recordação: formas e transformações da memória cultural. Campinas: Editora Unicamp, 2011.

BRASIL. Lei n. 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília, DF, ano 152, n. 127, p. 2-11, 7 jul. 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 12 dez. 2023.

CANDAU, J. Memória e identidade. Tradução: Maria Letícia Ferreira. São Paulo: Contexto, 2016.

COSTA, V. F. G.; CONSTANTINO, M. L. Invisibilidade social: outra forma de preconceito. São Paulo: [s.n.], 2007.

DAMIN, M. L. et al. Patrimônio cultural, memória social e informação: a cidade de porto alegre na palma da sua mão? Em Questão, Porto Alegre, v. 24, n. 2, 2018. Disponível em: https://brapci.inf.br/v/8784. Acesso: 08 fev. 2024.

DURKHEIM, É. L’éducation morale. Paris: Universitaires de France, 1992.

GACHET, S. Entrevista Samuel Gachet. Discutir educação [S. l.], 24 jun. 2007. Disponível em: http://discutireducacao.blogspot.com.br/2007/06/entrevista-samuel-gachet.html. Acesso: 08 fev. 2024.

GIL, A. C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GONDAR, J.; DODEBEI, V. O que é memória social. Rio de Janeiro: UNIRIO, 2005.

GUEDES, V. L. S. Bibliometria, cientometria e a organização do conhecimento na Ciência da Informação. Revista Conhecimento em Ação, Rio de Janeiro, v. 3, n. 1, jan./jun. 2018. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rca/article/download/18878/11127#:~:text=A%20International%20Society%20of%20Scientometrics,entre%20indiv%C3%ADduos%2C%20disciplinas%2C%20organiza%C3%A7%C3%B5es%20e. Acesso em: 10 dez. 2023.

HALBWACHS, M. A memória coletiva. São Paulo: Centauro, 2006.

HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. 12. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2019.

LE GOFF, J. História e memória. 5. ed. Campinas, SP: Unicamp, 2003.

MARQUES, G. M. P.; LIMA, I. F.; ALMEIDA JÚNIOR, O. F. Socialização, Mediação da Informação e Identidade Social: desdobramentos e intersecções com a memória. Informação & Informação, Londrina, v. 29, n. 2, p. 176–196, 2024. DOI 10.5433/1981-8920.2024v29n2p176.

PICCOLO, G. M. O lugar da Pessoa com Deficiência na história: uma narrativa ao avesso da lógica ordinária. Curitiba: Appris, 2022.

VENDRAMIN, C. Repensando mitos contemporâneos: o capacitismo. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL REPENSANDO MITOS CONTEMPORÂNEOS, 3., 2019, Campinas. Anais [...]. Campinas: UNICAMP, 2019. p. 16-25. Disponível: https://eadeje.tse.jus.br/pluginfile.php/176765/mod_resource/content/1/Capacitismo.pdf. Acesso em: 20 jun. 2024.

WOODWARD, K. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, T. T. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. 15. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2019.

Published

2025-03-28

How to Cite

(In)visibility of persons with disabilities in the scientific production in information science. (2025). Perspectivas Em Ciência Da Informação, 30, e53361. https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/53361