Procedures for adopting open peer review in scientific journals

reports of experiences from editors

Authors

Keywords:

revisão por pares aberta, diretrizes para revisão aberta, directory of open access journals, periódicos científicos

Abstract

It investigates the procedures adopted by scientific journals indexed in the Directory of Open Access Journals (DOAJ) to implement open peer review and reports the editors' perceptions of this practice. The research adopts a quantitative-qualitative approach, with a bibliographic, documentary, and survey-based nature, and data collection was carried out through questionnaires applied to editors. The analysis was conducted based on Bardin’s (2011) content analysis technique. Regarding the procedures for adopting open peer review, most editors reported following their own models and using accessible tools such as Google Drive, Open Journal Systems, Publons, and preprint repositories like bioRxiv, PsyArXiv, MedRxiv, and EGUsphere, without relying on complex technologies. Participants highlighted the fundamental role of editorial mediation in the process and expressed interest in maintaining more transparent evaluation practices. It is concluded that open peer review is understood as a concept with multiple applications, feasible even without sophisticated technological infrastructure, and has shown positive results for journals that adopt it. The research also shows that its adoption occurs in a heterogeneous manner, with optional anonymity considered an essential factor to ensure that authors and reviewers feel safe and free from pressure during the process.

Author Biographies

  • Francisca Clotilde de Andrade Maia, Universidade Federal do Ceará

    Bibliotecária/Documentalista na Universidade Federal do Ceará. Mestra em Ciência da Informação pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal do Ceará (2023). Secretária editorial da Revista Informação em Pauta. Bacharela em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Ceará (2020). Foi bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica entre os anuênios 2018-2019 e 2019-2020. É integrante do Grupo de Pesquisa Competência e Mediação em Ambientes de Informação (CMAI) certificado pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq).

    http://lattes.cnpq.br/2936260587863041

  • F, Universidade Federal do Ceará.

    Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - (PQ 2). Atualmente é coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação e professora do Departamento de Ciências da Informação da Universidade Federal do Ceará. Doutora em Ciência da Informação pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal da Bahia (PPGCI/UFBA), com período sanduíche na Università della Calabria (Unical) na Itália, fomentado pela Capes. Mestre em Ciência da Informação pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação pela Universidade Federal da Paraíba (PPGCI/UFPB). Graduada em Comunicação Social (Habilitação: Jornalismo) pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB).

    http://lattes.cnpq.br/3383299470190507

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Published

2025-04-29

How to Cite

Procedures for adopting open peer review in scientific journals: reports of experiences from editors. (2025). Perspectivas Em Ciência Da Informação, 30, e52559. https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/52559