Cristal
aspects of the pianistic treatment in Cesar Camargo Mariano’s samba
Keywords:
Cesar Camargo Mariano, The piano in samba, Pianeiros in Brazilian popular musicAbstract
Study about the pianistic treatment by Brazilian composer and pianist Cesar Camargo Mariano in Cristal, recorded on the album Solo Brasileiro (1994). Pairing “Afro-Brazilian musical structures” (OLIVEIRA PINTO, 2001) with a textural approach of pianistic writing, we observe a synthesis and stylization in the musical formation of popular groups. The practice of the piano samba refers to the tradition of the so-called pianeiros, a tradition Cesar Camargo Mariano belongs to.
Downloads
References
ALMEIDA, Alexandre Zamith. Verde e amarelo em preto e branco: as impressões do choro no piano brasileiro. Campinas: Instituto de Artes, Universidade de Campinas, 1999. Dissertação (Mestrado em Música).
BOLÃO, Oscar. A percussão na música do Rio de Janeiro. Luminar: 2003.
BRAGA, Leandro. Primeira Dama: A música de Dona Ivone Lara. Rio de Janeiro: Gryphus, 2003.
CIRINO, Giovani. Narrativas musicais: performance e experiência na música popular instrumental brasileira. São Paulo: Annablume/ Fapesp, 2009.
DOURADO, Henrique Autran. Dicionário de termos e expressões da música. São Paulo: Editora 34, 2004.
FAOUR, Paula. Acompanhamento pianístico em Bossa Nova: análise rítmica em duas performances de João Donato e Cesar Camargo Mariano. Rio de Janeiro: Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, 2006 (Dissertação de mestrado).
FREITAS, Sérgio Paulo Ribeiro de. Que acorde ponho aqui? Harmonia, práticas teóricas e o estudo de planos tonais em música popular. UNICAMP, Campinas, 2010 (Tese de doutorado).
GOMES, Marcelo Silva. Samba-Jazz aquém e além da Bossa Nova : três arranjos para Céu e Mar de Johnny Alf. UNICAMP, Campinas, 2010. (Tese de doutorado).
GOMES, Rafael Tomazoni. O samba para piano solo de Cesar Camargo Mariano. Florianópolis: Universidade do Estado de Santa Catarina, 2012 (Dissertação de mestrado).
GRIDLEY, Mark C. Jazz Styles: history and analysis. Englewood Cliffs: Prentice Hall, 2005.
MACHADO, Cacá. O enigma do homem célebre: ambição e vocação de Ernesto Nazareth. São Paulo: Instituto Moreira Salles, 2007.
MARIANO, Cesar Camargo. Solo: Cesar Camargo Mariano – memórias. São Paulo: Leya, 2011.
___________. Cesar Camargo Mariano - Solo Brasileiro. CD 518874-2. PolyGram, 1994.
OLIVEIRA PINTO, Tiago de. As cores do som: Estruturas sonoras e concepção estética na música afro-brasieira. África Revista do Centro de Estudos Africanos. v.22-23. São Paulo: 2001.
PIEDADE, Acácio Tadeu. Jazz, música brasileira e fricção de musicalidades. Opus. v.11. 2005.
SANTOS, Rafael dos. Análise e considerações sobre a execução dos choros Canhoto e Manhosamente de Radamés Gnattali. Per Musi, v.3. Belo Horizonte: UFMG, 2002. p.5-16.
SANDRONI, Carlos. Feitiço Decente: transformações do samba no Rio de Janeiro, 1917-1933. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed.: Ed. UFRJ, 2001.
SARAIVA, Joana Martins. A invenção do samba jazz: discursos sobre a cena musical de Copacabana no final dos anos de 1950 e inícios dos anos 1960. Rio de Janeiro: Pontifícia Universidade Católica, 2007 (Dissertação de mestrado).
TAGG, Philip. Everyday Tonality: Towards a tonal theory of what most people hear. The mass media music scholars press: New York & Montréal: 2009.
TINHORÃO, José Ramos. Os sons que vêm da rua. Editora 34, São Paulo: 2005 [1976].
___________. Pequena história da música popular: da modinha à canção de protesto. Vozes, RJ: 1974.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Except where otherwise noted, contents on this site are licensed under a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.