Lindembergue Cardoso

aspects of a pluralistic musical work

Authors

Keywords:

Brazilian Music, Lindembergue Cardoso, School of Music of the Federal University of Bahia, Composer’s Group of Bahia

Abstract

In the present article, written just after completing Brazilian composer Lindembergue Cardoso’s catalogue of musical works, the author intends to present the composer’s archive of musical documents, as well as to discuss characteristic aspects of his musical work.  There are 110 works with opus numbers and other pieces without opus number, among which we find arrangements, incidental music, a few transcriptions and orchestrations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ilza Maria Costa Nogueira, Federal University of Paraíba (UFPB) (Brazil)

(PhD, State University of New York at Buffalo) is a composer and musicologist. Since 2003, she has been a member of the Brazilian Academy of Music, occupying Chair 27. Her theoretical work focuses on contemporary Brazilian music, with emphasis on the Grupo de Compositores da Bahia. She is the author of the book Ernst Widmer: perfil estilístico (Salvador: UFBA, 1997) and the catalog of works by Ernst Widmer, published in 2007 by the Brazilian Academy of Music. Since 2000, she has coordinated the research project "Historical Milestones of Contemporary Composition at UFBA" (<http://www.mhccufba.ufba.br>), where she publishes critical editions of scores with analytical essays, editions of theoretical texts with critical essays, and catalogs of works by the composers researched. His most recent musicological work is the catalog of works by Fernando Cerqueira (2011), published online by the aforementioned project.

References

CARDOSO, Lindembergue. Causos de músico. Salvador: Empresa Gráfica da Bahia, 1994, 80 p.

______. Educação Musical - Método. In: “Marcos Históricos da Composição Contemporânea na UFBA”, Série “Marcos Teóricos da Composição Contemporânea na UFBA”, vol. 2, 25 p., 2006. Disponível em: <http://www.mhccufba.ufba.br/publicacoesProjetos.php?serie=2>. Acesso em Fev. de 2010.

______. [Notas de programa]. Folhas datilografadas independentes, s.d.

______. Trio, (Ed. Maurício Falcão Santana). Série “Marcos Históricos da Composição Contemporânea na UFBA”, vol. 7, Salvador: PPGMUS-UFBA, 39 p., 2001. Disponível em: <http://www.mhccufba.ufba.br/publicacoesProjetos.php?serie=1>. Acesso em Fev. de 2010.

______. 31 Peças para orquestra, coro, coro e orquestra, banda, música de câmera, obras didáticas. (Execução e projeto gráfico Piero Bastianelli). Salvador: Centro Editorial e Didático da UFBA, 1991.

CERQUEIRA Fernando. Depoimento escrito concedido à autora, 22.11.2009.

GUIGUE, Didier. Estética da sonoridade: teoria e prática de um método analítico – uma introdução. Claves – Revista do Programa de Pós-Graduação em Música da UFPB, João Pessoa, N.º 4, p.37-65, Nov. 2007.

NOGUEIRA, Ilza. Lindembergue Cardoso: catálogo de obras. In: “Marcos Históricos da Composição Contemporânea na UFBA”, Série Catálogos Web, vol. 2. Salvador: Programa de Pós-Graduação em Música da UFBA, 95 p., 2009, Disponível em: <http://www.mhccufba.ufba.br/publicacoesProjetos.php?serie=3 >. Acesso em Fev. de 2010.

______. Trio de Lindembergue Cardoso: comentários analíticos. In: CARDOSO, L. Trio. “Marcos Históricos da Composição Contemporânea na UFBA”, Série “Marcos Históricos da Composição Contemporânea na UFBA”, vol. 7, p.41-55, 2001.

Disponível em: <http://www.mhccufba.ufba.br/publicacoesProjetos.php?serie=1>. Acesso em Fev. de 2010.

OLIVEIRA, Jamary. Relatividade IV: variações e digressões. Cadernos de Estudo – Análise Musical. São Paulo: Atravez, n. 2, abril, p.9-15, 1990.

______. Depoimento escrito concedido à autora, 19.11.2009.

PÉREZ, Roberto Alejandro. Lindembergue Cardoso: técnicas e atitudes composicionais: o estudante e o compositor. 2009. 490 f. Tese (Doutorado em Música e Musicologia) – Departamento de Música, Universidade de Évora, 2009.

Published

2012-01-10

How to Cite

Nogueira, Ilza Maria Costa. 2012. “Lindembergue Cardoso: Aspects of a Pluralistic Musical Work”. Per Musi, no. 25 (January):1-20. https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/40070.

Issue

Section

Articles in Portuguese/Spanish