Haydn, by Villa-Lobos
an analysis of 1st movement of Villa-Lobos’s String Quartet #7
Keywords:
Villa-Lobos, Franz Haydn, Neoclassicism, String quartet, Sonata formAbstract
This article analyses the 1st movement of Villa-Lobos’ String Quartet nº 7 and search for possible references to
Franz Haydn’s string quartets, as suggested by Villa-Lobos in conversations with Arnaldo Estrella
Downloads
References
BAKER, J. M. Chromaticism, form, and expression in Haydn’s String Quartet Op.76, nº 6. In: Journal of Music Theory, n.47, n. 1, p.41-101, Spring, 2003.
BERRY, W. Structural functions in music. New York: Dover, 1987.
ESTRELLA, A. Os quartetos de cordas de Heitor Villa-Lobos. Rio de Janeiro: MEC/Museu Villa-Lobos, 1970.
FORTE, A. The structure of atonal music. New Haven and London: Yale University Press, 1973.
MARIZ, Vasco. Heitor Villa-Lobos: compositor brasileiro. 11ª ed. Belo Horizonte: Itatiaia, 1989.
KOSTKA, S. Materials and techniques of twentieth-century music. Upper Sadle River, New Jersey: Pearson Prentice Hall, 2006.
OLIVEIRA, J. Black key versus White key: a Villa-Lobos device. In: Latin American Music Review, v. 5, n. 1, p.33-47, 1984.
ROSEN, C. The classical style: Haydn, Mozart, Beethoven. London and New York: Norton, 1997.
SALLES, P. T. Villa-Lobos: processos composicionais. Campinas: Editora da Unicamp, 2009a.
_____. O “caleidoscópio harmônico”: uma estratégia composicional de Villa-Lobos. In: Anais do III Encontro de Musicologia de Ribeirão Preto. Ribeirão Preto: CMU-ECA/USP-RP, 2009b.
_____. Organização harmônica no movimento final do Quarteto de Cordas nº 15 de Villa-Lobos. In: Anais do XVIII Congresso da ANPPOM, Salvador: UFBA, 2008.
_____. Referências à 9ª Sinfonia de Mahler no Op.19/6 de Schoenberg. In: Arte e Cultura - Santa Marcelina, v. 1, p.63-72, 2007.
_____. Processos composicionais de Villa-Lobos: um guia teórico. Campinas: Tese de Doutorado, IA/UNICAMP, 2005a.
_____. As Três Marias de Villa-Lobos. In: Anais do Simpósio Internacional de Cognição e Artes Musicais – SINCAM. Curitiba: UFPR – Departamento de Artes, 2005b.
_____. Tédio de Alvorada e Uirapuru: um estudo comparativo de duas partituras de Heitor Villa-Lobos. In: Brasiliana, n.20, p.2-9. Rio de Janeiro: Academia Brasileira de Música, maio de 2005c.
_____. O acorde de Tristão em Villa-Lobos. In: Anais do VI Fórum do Centro de Linguagem Musical, p.267-272. São Paulo, ECA-USP, 30 de novembro a 03 de dezembro de 2004.
SILVA, J. I. Fantasia em três movimentos em forma de choros de Heitor Villa-Lobos: análise e contextualização de seu último período. São Paulo: Dissertação de Mestrado, IA/UNESP, 2008.
SOUZA LIMA, J. Comentários sobre a obra pianística de Villa-Lobos. Rio de Janeiro: MEC/Museu Villa-Lobos, 1969.
STRAUS, Joseph. Introduction to post-tonal theory. Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice Hall, 1990.
TARASTI, E. Heitor Villa-Lobos. The life and works, 1887-1959. North Carolina: MacFarland & Company, 1995.
WILLIAMS, J. K. Theories and analysis of twentieth-century music. Harbor Drive, Orlando, FL: Harcourt Brace & Company, 1997.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Except where otherwise noted, contents on this site are licensed under a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.