The motivation for developing the work of orchestra musicians
Keywords:
Ergonomics, Musicians, Orchestra, Motivation, WorkAbstract
Motivation can interfere with the music profession, especially by the constant need for instrumental practice.
Thus, we sought to identify the factors related to motivation for developing the work of 22 musicians from an unprofessional orchestrain southern Brazil. In general, one can say that the musicians are motivated to carry out the work.
Downloads
References
ADDESSI, A. R.; PACHET, F. Sistemas musicais interativos-reflexivos para educação musical. Cognição e Artes Musicais, v. 2, n.1, p.62-72, 2007.
ALLEN, N. J.; MEYER, J. P. Affective, continuance, and normative commitments to the organization: An examination of construct validity. Journal of Vocational Behaviour, v. 49, p.252-276, 1990.
ARAÚJO, R. C.; PICKLER, L. Um estudo sobre a motivação e o estado de fluxo na execução musical. In: IV SIMPÓSIO DE COGNIÇÃO E ARTES MUSICAIS, 4, Curitiba, 2008. Anais... Curitiba: Universidade Federal do Paraná, 2008.
CARVALHO, A. C.; SILVA, B. V. M. A motivação para o trabalho com enfoque no aspecto financeiro. In: XIII SIMPÓSIO DE ENGENHARIA DA PRODUÇÃO, 13, Bauru, 2006. Anais... Bauru: Universidade Estadual Paulista, 2006.
COSTA, C. P. Contribuições da ergonomia à saúde do músico: considerações sobre a dimensão física do fazer musical. Música Hodie, v. 5, n. 2, p.53-63, 2005.
COSTA, C. P.; ABRAHÃO, J. I. Quando o tocar dói: um olhar ergonômico sobre o fazer musical. Performance Musical, v. 10, p.60-79, 2004.
CUNHA, M. P.; MARQUES, C. A. Relação entre Objectivos/Feedback e Desempenho/Envolvimento/ Satisfação. Análise Psicológica, v. 8, n. 3, p.295-304, 1990.
CUSTODERO, L A. Buscando desafios, encontrando habilidades: a experiência de fluxo e a educação musical. In: ILARI, Beatriz (Org.). Em busca da mente musical. Curitiba: Editora da UFPR, 2006, p.381-399.
EREZ, M. A culture-based model of work motivation. In: EARLY, C.; EREZ, M. (Eds.). New perspectives on international industrial/organizational psychology. San Francisco: The New Lexington Press, 1997. p.193-242.
FERREIRA, A.; DIOGO, C.; FERREIRA, M.; VALENTE, A. C. Construção e validação de uma Escala Multi-Factorial de Motivação no Trabalho (Multi-Moti). Comportamento Organizacional e Gestão, v. 12, n. 2, p.187-198, 2006.
FRAGELLI, T. B.; GÜNTHER, I. A. Relação entre dor e antecedentes de adoecimento físico ocupacional: um estudo entre músicos instrumentistas. Performance Musical, n. 19, p.18-23, 2009.
FUCCI AMATO, R. C. O canto coral como prática sócio-cultural e educativo-musical. Opus, v. 13, n. 1, p.75-96, 2007.
GATES, D. The Philharmonic’s new admiral takes command. Newsweek, v. 138, n. 2, p.56-57, 2001.
JOURDAIN, R. Música, cérebro e êxtase. Rio de Janeiro: Objetiva, 1997.
LOCKE, E. A.; LATHAM, G. P. A theory of goal setting and task performance. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, 1990.
MARTINEZ, M. C.; PARAGUAY, A. I. B. B. Satisfação e saúde no trabalho: aspectos conceituais e metodológicos. Cadernos de Psicologia Social do Trabalho, v. 6, p.59-78, 2003.
MCCLELLAND, D. C. Human Motivation. Cambridge: Cambridge University Press, 1987.
MCCORNICK, J.; MCPHERSON, G. E. The role of self-efficiancy in a musical performance examination: an exploratory structural equation. Psychology of Music, v. 31, n. 1, p.37-51, 2003.
MCCORNICK, J.; MCPHERSON, G. E. Self-efficacy and performing music. Psychology of Music, v. 3, n. 3, p.321-336, 2006.
MENDES, A. M.; ABRAHÃO, J. I. Organização do trabalho e vivências de prazer-sofrimento do trabalhador: abordagem psicodinâmica. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 12, p.179-184, 1996.
REGO, A. Os motivos de sucesso, afiliação e poder: desenvolvimento e validação de um instrumento de medida. Análise Psicológica, v. 18, n. 3, p.335-344, 2000.
SKINNER, B. F. Recent issues in the analysis of behaviour. Columbus: Merrill Publishing Company, 1989.
TAMAYO, A.; PASCHOAL, T. A relação da motivação para o trabalho com as metas do trabalhador. Revista de Administração Contemporânea, v. 7, n. 4, p.33-54, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Except where otherwise noted, contents on this site are licensed under a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.