An immersion in the rural reality as a teaching methodology

the "Life in Family Agriculture" discipline experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.15914

Keywords:

Pedagogy of Immersion, Practice, Learnings, Reflection on the action

Abstract

The article aims to present the experience of "Life in Family Agriculture”, a curricular discipline of the Agronomy undergraduate course from the Federal University of Santa Catarina, and to characterize the immersion in rural reality as a teaching methodology. It is part of the analytical perspective which considers theory and practice as inseparable parts in the teaching-learning process and has as empirical basis the qualitative data captured during the collective evaluation processes on the field stage of the discipline. As a main result, it is revealed that immersion in rural reality produces multiple learnings, some even beyond the objectives of the discipline, with the relationship between theory and practice triggering reflective processes on the action and the effective role of the future agronomists.

Author Biographies

  • Daniela Aparecida Pacífico, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis, SC, Brasil.

    Graduada em Ciências Sociais (UEL-2006), mestre em Desenvolvimento Rural (UFRGS-2008), doutora em Ciências Sociais, Desenvolvimento, Agricultura e Sociedade (UFRRJ-2016). Professora adjunta na Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), responsável pela disciplina Vivência em Agricultura Familiar, professora colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Agroecossistemas (UFSC).

  • William Douglas Bolzan, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis, SC, Brasil.

    Estudante do curso de graduação em Agronomia, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), monitor da disciplina Vivência em Agricultura Familiar em 2019.

  • Edimar Luiz Rode, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis, SC, Brasil.

    Estudante do curso de graduação em Agronomia, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), monitor da disciplina Vivência em Agricultura Familiar em 2018.

  • Mayara Breskovit Blasius, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis, SC, Brasil.

    Estudante do curso de graduação em Agronomia, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), monitora da disciplina Vivência em Agricultura Familiar em 2017.

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Published

2020-07-14

Issue

Section

Article

How to Cite

An immersion in the rural reality as a teaching methodology: the "Life in Family Agriculture" discipline experience. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 10, p. 1–19, 2020. DOI: 10.35699/2237-5864.2020.15914. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/15914. Acesso em: 19 dec. 2024.