An experience report about the subject “Teaching Seminars”, of COPPE/UFRJ Production Engineering Program

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2015.1971

Keywords:

Engineering Education, Teacher Training, Moodle

Abstract

This article reports the experience of the subject “Teaching Seminars” offered to Masters and PhD students in the Production Engineering Program at COPPE / UFRJ, which took place between September and December 2010. This is a description of the actions undertaken that resulted in an enriching experience for all participants. First, we indicate the chosen criteria and the decisions taken in their preparation, observing the proposed objectives and selected bibliography in order to support its compliance. Then we analyze the tools used as support for classes and present the dynamics and content of the meetings. Finally, we present some considerations about the success of the experiment, considering the professors and students’ performance throughout the course. Practical simulations and discussions in the classroom were able to improve reflection about engineering education, as it is currently conceived, encouraging criticism to the subject.

Author Biographies

  • Maurício Dwek, Institut Polytechnique de Grenoble, Grenoble, França.

    Doutorando pelo Institut National Polytechnique de Grenoble, França. Formado em Engenharia de Materiais pela Escola Politécnica da Universidade de São Paulo e Engenharia Química pela École Nacionale Supérieure de Chimie de Lille (França). Mestrado em Engenharia de Produção pela Coordenação de Programas de Pós-graduação em Engenharia da Universidade Federal do Rio de Janeiro (PEP/COPPE/UFRJ). Doutorando do grupo de Eco-Design do laboratório G-SCOP no Grenoble Institut National Polytechnique, na França.

  • Ana Carolina de Gouvêa Dantas Motta, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

    Doutora pelo Programa de Engenharia de Produção da COPPE/ UFRJ. Graduou-se em Administração de Empresas na PUCRio, em 2000, e, em seguida, cursou o MBA de Marke ng no IAG/PUC-Rio. Obteve o título de mestre em Ciências Contábeis pela FACC/UFRJ, em 2006. Defendeu, em julho de 2014, a tese de doutorado, na COPPE/UFRJ. Trabalhou em empresa de consultoria e gestão patrimonial e ministrou as disciplinas Administração Financeira, Filosofi a da Administração, Comportamento Organizacional e Seminários de Docência.

  • Michel Jean-Marie Thiollent, Universidade do Grande Rio (UNIGRANRIO), Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

    Atualmente é professor-adjunto do Programa de PósGraduação em Administração da Unigranrio (PPGA). Exprofessor-associado 3 (aposentado) da Universidade Federal do Rio de Janeiro/COPPE. Tem experiência na área de Estudos Organizacionais e Metodologia de Pesquisa Qualita va, atuando principalmente nos seguintes temas: pesquisa-ação, cooperação, métodos de pesquisa e de extensão

Published

2015-04-30

Issue

Section

Article

How to Cite

An experience report about the subject “Teaching Seminars”, of COPPE/UFRJ Production Engineering Program. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 5, n. 1, p. 37–66, 2015. DOI: 10.35699/2237-5864.2015.1971. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/1971. Acesso em: 18 dec. 2024.