Conceptions of chemical waste management by a group of Chemistry graduates in CAA/UFPE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2018.2337

Keywords:

Waste management, Environmental education, Chemistry teacher education

Abstract

This qualitative/descriptive search aimed to analyze the influence of teacher education in Chemistry of the Agreste Academic Center of the Federal University of Pernambuco, in the conceptions of the graduating students about chemical residues management. For this, we took as basis the Law No. 12,305, which institues the National Policy on Solid Waste, and Law No. 9,795, that provides the inclusion of environmental education in all educational institutions. The methodology used consisted of semi-structured interviews with some graduating students. The content of the interviews extracts was analyzed according to the proposal of Bardin content analysis. The examination of the data showed that the graduating students presented limitations on understanding the adequate chemical residues management, although some characteristics have been evidenced by students, which refer to the relations between experimental classes of the course and residues management, as well as their reflection on socio environmental practices as future teachers.

Author Biographies

  • Yrailma katharine de Sousa, Centro Acadêmico do Agreste, Universidade Federal de Pernambuco (CAA/UFPE), Caruaru, PE, Brasil.

    Graduada em Química-Licenciatura pela UFPE (2016). Atualmente está cursando mestrado no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática, na linha de pesquisa Metodologias e Prática de Ensino de Ciências e Matemática.

  • Regina Célia Barbosa de Oliveira, Centro Acadêmico do Agreste, Universidade Federal de Pernambuco (CAA/UFPE), Caruaru, PE, Brasil.

    Graduada em Química Industrial (2003), mestra em Química Inorgânica (2005) e doutora em Ciências Marinhas Tropicais (2012) pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Professora adjunta da UFPE, atuando no curso de Química-Licenciatura do NFD. Professora do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática da UFPE, na linha de pesquisa Metodologias e Prática de Ensino de Ciências e Matemática.

  • Agilson Nascimento de Souza, Centro Acadêmico do Agreste, Universidade Federal de Pernambuco (CAA/UFPE), Caruaru, PE, Brasil.

    Graduado em Engenharia Química pela Universidade Católica de Pernambuco (1993), licenciado em Química (1999) pela Universidade Federal Rural de Pernambuco, mestre em Ensino de Ciências (2009) pela mesma universidade. Químico na UFPE e professor do ensino básico na rede estadual de Pernambuco. Possui experiência em ensino de Química, formação docente e Química Analítica Instrumental, e atua predominantemente nas áreas de pesquisas de ensino de Química e formação docente.

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Published

2018-07-11

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Article

How to Cite

Conceptions of chemical waste management by a group of Chemistry graduates in CAA/UFPE. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 8, n. 1, p. 205–225, 2018. DOI: 10.35699/2237-5864.2018.2337. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2337. Acesso em: 19 dec. 2024.