Experience report of the “Production Management” discipline offered exclusively in english to graduate students in UFMG – Montes Claros campus

Authors

  • Giovanni Campos Fonseca Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), campus Montes Claros, MG, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-2503-1199
  • André Luiz Mendes Athayde Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), campus Montes Claros, MG, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-2109-2130
  • Igor Andrade Dias Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), campus Montes Claros, MG, Brasil.
  • João Victor de Oliveira e Souza Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), campus Montes Claros, MG, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2018.2365

Keywords:

Internationalization of higher education, Subject in English, Undergraduation

Abstract

This paper reports the unprecedented experience of offering a subject taught exclusively in English to undergraduates of the Federal University of Minas Gerais, Montes Claros Campus. It focuses on the creation context of the discipline, the most relevant aspects of its construction and the main reflections generated from the experience. The first offer of the discipline had 17 enrolled students and the second had 22. The course was completed by 7 and 12 academics respectively. Students reported, on the one hand, difficulties in attending a course taught in a foreign language and, on the other hand, satisfaction in completing the course and exercising their English language skills. Even though it is premature to evaluate the repercussions of the subject offer for the internationalization of teaching in the Campus, it can be said that it has provided a valid opportunity, both for those students who do not have the opportunity to go abroad and for those who are preparing for this upcoming experience.

Author Biographies

  • Giovanni Campos Fonseca, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), campus Montes Claros, MG, Brasil.

    Professor adjunto da Universidade Federal de Minas Gerais, campus Montes Claros. Graduado em Comunicação Social pelo Centro Universitário de Belo Horizonte, mestre em Engenharia de Produção pela UFMG e doutor em Educação pela UFMG. Tem experiência na área de educação e trabalho, atuando nos seguintes temas: formação profissional, administração da produção, inovação e transferência de tecnologia, ergonomia e desenvolvimento local.

  • André Luiz Mendes Athayde, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), campus Montes Claros, MG, Brasil.

    Professor assistente da Universidade Federal de Minas Gerais, campus Montes Claros. Graduado em Administração pelas Faculdades Santo Agostinho, mestre em Administração Pública pela Universidade Federal de Viçosa (UFV) e doutorando em Administração na Universidade de Brasília (UnB). Tem experiência na área de logística e administração pública, atuando nos seguintes temas: avaliação de leadtimes; métodos e técnicas de avaliação de programas governamentais; administração da produção.

  • Igor Andrade Dias, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), campus Montes Claros, MG, Brasil.

    Graduando em Administração na Universidade Federal de Minas Gerais, campus Montes Claros. Monitor voluntário da disciplina Production and Operations Management. Áreas de grande interesse incluem empreendedorismo, inovação, produção e finanças.

  • João Victor de Oliveira e Souza, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), campus Montes Claros, MG, Brasil.

    Graduando em Administração na Universidade Federal de Minas Gerais. Graduando em Direito nas Faculdades Integradas Pitágoras. Monitor voluntário da disciplina Production and Operations Management. Tem grande afinidade com finanças corporativas e administração da produção.

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Published

2018-07-11

Issue

Section

Article

How to Cite

Experience report of the “Production Management” discipline offered exclusively in english to graduate students in UFMG – Montes Claros campus. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 8, n. 1, p. 108–124, 2018. DOI: 10.35699/2237-5864.2018.2365. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2365. Acesso em: 19 dec. 2024.