Inclusive education of deaf students at the Federal University of Sergipe

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2018.2390

Keywords:

Inclusive education, Higher education, Inclusion, Deafness

Abstract

With the increase of deaf students in higher education, this theoretical article proposes reflection about the performance of the teaching staff in the University, bringing a brief overview of the Federal University of Sergipe (UFS). We understand that the education for deaf students must be in line with the Brazilian Law No. 10.436/2002 and Decree No. 5.626/2005, recognizing Brazilian Sign Language (Libras) as the first language of the deaf. However, we have identified that the education that has been offered in the form of inclusion, specifically in the UFS, has not fully addressed the peculiarities of the teaching-learning of the deaf, since teachers are unaware of the specifics of deafness. methodologies are aimed at the non-deaf majority, and initial and continuing teacher education is still fragile. Therefore, we need to overcome these learning and participation barriers for the deaf in higher education, thus contributing to full inclusion.

Author Biographies

  • Christianne Rocha Gomes, Instituto Federal de Sergipe (UFS), Aracaju, SE, Brasil.

    Mestrado em Psicologia Social pela Universidade Federal de Sergipe – UFS (2017). Possui graduação em Psicologia pela UFS (2006) e especialização em Psicologia Conjugal e Familiar pela Faculdade de Sergipe (2009), assim como em Psicologia de Trânsito pela Faculdade Pio Décimo (2011). Atualmente é técnica administrativa na área de Psicologia do Instituto Federal de Sergipe.

  • Joilson Pereira da Silva, Universidade Federal de Sergipe (UFS), Aracaju, SE, Brasil.

    Doutorado em Psicologia pela Universidade Complutense de Madri-Espanha, mestrado em Psicologia pela Universidade Federal da Paraíba, graduação em Psicologia (UFPB), graduado em Estudos Sociais e Geografia (UEPB). Atualmente é professor associado da Universidade Federal de Sergipe e professor credenciado do Programa de Pós-Graduação em Psicologia.

  • Rita de Cácia Santos Souza, Universidade Federal de Sergipe (UFS), Aracaju, SE, Brasil.

    Pós-doutorado (2014) e doutorado em Educação pela Universidade Federal da Bahia (2009), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Sergipe – UFS (2000) e licenciatura em Pedagogia pela UFS (1993). Pesquisadora do Núcleo de Pesquisa em Inclusão Escolar da Pessoa com Deficiência – NUPIEPED (UFS), líder do Núcleo de Estudo, Extensão e Pesquisa em Inclusão e Tecnologia Assistiva (NUPITA/UFS).

Published

2018-07-11

Issue

Section

Article

How to Cite

Inclusive education of deaf students at the Federal University of Sergipe. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 8, n. 1, p. 61–76, 2018. DOI: 10.35699/2237-5864.2018.2390. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2390. Acesso em: 19 dec. 2024.