Conversation circle on the practices of health education with a group of academics of the Medicine course

Authors

  • Alessandra Regina Müller Germani Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Campus Passo Fundo, RS, Brasil.
  • Lissandra Glusczak Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Campus Passo Fundo, RS, Brasil.
  • Silvane Nenê Portela Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Campus Passo Fundo, RS, Brasil.
  • Maristela Vilas Boas Fratucci Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, RS, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2018.2393

Keywords:

Educational-reflective process, Conversation circle, Health education, Teaching-service-community integration

Abstract

This article presents an experience report about the realization of an educative-reflective process, through a conversation circle, about health education practices, with academics of the Medicine Course, Federal University of Southern Border. The talk round took place in the Passo Fundo Campus Auditorium, being divided into four steps: Knowing the group, Conceptualizing health education, Contextualizing health education and Evaluating the meeting. In the end we showed that the manifestations of the academics were in tune with the assumptions of a liberating/emancipatory health education and that one of the great challenges posed by them is the production of more dialogic spaces in health services, which are focused on the principles of welcoming and humanizing assistance, thus promoting the strengthening of the articulation between teaching, service and community.

Author Biographies

  • Alessandra Regina Müller Germani, Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Campus Passo Fundo, RS, Brasil.

    Graduação em Enfermagem pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), 1999, mestrado em Enfermagem pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), 2002. Especialização em Docência na Saúde pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), 2015. Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Extensão Rural (PPGExR) pela UFSM (2015 em diante).

  • Lissandra Glusczak, Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Campus Passo Fundo, RS, Brasil.

    Graduação em Farmácia – Análises Clínicas, pela Universidade de Cruz Alta (UNICRUZ), 2000, e doutorado em Ciências Biológicas – na área de Bioquímica Toxicológica –, pela UFSM (2008). Especialização em Docência na Saúde pela UFRGS (2015).

  • Silvane Nenê Portela, Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Campus Passo Fundo, RS, Brasil.

    Graduação em Medicina pela Universidade de Passo Fundo (1996), residência médica em Ginecologia e Obstetrícia (1996-1999). Título de especialista em Ginecologia e Obstetrícia (1999). Título de habilitação Advanced Life Support in Obstetrics Course (ALSO), 2001. Mestrado em Ciências da Saúde pela Universidade Federal Ciências da Saúde de Porto Alegre (2012). Especialização em Docência na Saúde pela UFRGS (2015).

  • Maristela Vilas Boas Fratucci, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, RS, Brasil.

    Graduação em Odontologia pelo Instituto Metodista de Ensino Superior (1985). Cirurgiã-dentista sanitarista e mestre pela Faculdade de Saúde Pública da Universidade de São Paulo (USP), 2000. Doutora na Faculdade de Odontologia da USP, no programa de Ciências Odontológicas. Tutora na especialização em Docência na Saúde da UFRGS (2015).

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Published

2018-07-11

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Article

How to Cite

Conversation circle on the practices of health education with a group of academics of the Medicine course. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 8, n. 1, p. 166–178, 2018. DOI: 10.35699/2237-5864.2018.2393. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2393. Acesso em: 26 dec. 2024.