Conceptions of Chemistry teachers on experimental activities and Emergency Remote Teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.24727

Keywords:

Higher education, Teachers' conceptions, Experimental activities, Emergency Remote Education, Chemistry teaching

Abstract

Due to the social isolation adopted around the world, in order to mitigate the effects of the COVID-19 pandemic, there was a need to adapt the lifestyle of all people, including in educational institutions, whether in basic education or higher education. In this sense, this research aims to investigate the conceptions of university teachers about experimental activities and the difficulties faced by them for their development during Emergency Remote Education (ERE). To this end, during the months of May to July 2020, two online questionnaires were prepared, which addressed issues related to experimental activities and the ERE, and sent to the teachers of experimental subjects in the Chemistry course at a university in Minas Gerais. Through the results, it was evidenced that the majority of the teachers pointed out very simplistic conceptions about the experimental activities, still centered in the manipulation of glassware and proof of theories. In addition, they mentioned that the biggest difficulties faced in the ERE are the restricted access to the internet, the high demand for activities in this period and the difficulty that students presented in developing autonomy in the teaching and learning process.

Author Biographies

  • Francislainy Natália da Silva, Universidade Federal de Lavras (UFLA), Lavras, MG, Brasil.

    Licenciada em Química pela Universidade Federal de Lavras e atualmente é mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Ambiental pela mesma universidade. Tem experiência na área de Ensino de Química, com pesquisas relacionadas ao Ensino por Investigação, Alfabetização Científica, planejamento de aulas e formação inicial de professores.

  • Raniele Aparecida da Silva, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, SP, Brasil.

    É licenciada em Química pela UFLA. Atualmente é mestranda em Ensino de Ciências pelo programa de Pós-Graduação Interunidades em Ensino de Ciências – USP e é integrante do Grupo de Pesquisa em Educação em Química (GEPEQ). Desenvolve pesquisa nas áreas relacionadas à Ciência, Tecnologia, Sociedade e Meio Ambiente, Ensino por Investigação e formação inicial de professores.

  • Giovanna de Amorim Renato, Universidade Federal de Lavras (UFLA), Lavras, MG, Brasil.

    Licencianda em Química, pela Universidade Federal de Lavras (UFLA). Desenvolve pesquisa na área de Ensino de Química e Ensino de Ciências, com experiência em projetos de formação inicial de professores e integrante do Núcleo de Estudos e Pesquisa em Ensino de Química da UFLA.

  • Rita de Cássia Suart, Universidade Federal de Lavras (UFLA), Lavras, MG, Brasil.

    É licenciada em Química pela UEL. É mestre e doutora em Ensino de Ciências, modalidade Química, pelo programa de Pós-Graduação Interunidades em Ensino de Ciências – USP. Professora adjunta do departamento de Química da UFLA. Atua na área de Ensino de Química realizando pesquisas relacionadas à utilização de atividades experimentais investigativas, ao desenvolvimento de habilidades cognitivas e à formação de professores.

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Concepções de professores dos cursos de Química sobre as atividades experimentais e o Ensino Remoto Emergencial

Published

2020-12-29

Issue

Section

Special section: teaching in higher education in pandemic times

How to Cite

Conceptions of Chemistry teachers on experimental activities and Emergency Remote Teaching. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 10, p. 1–21, 2020. DOI: 10.35699/2237-5864.2020.24727. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24727. Acesso em: 19 dec. 2024.