Active approach in teaching-learning process in the Technical Drawing discipline

an experience in Engineering

Authors

  • Sara Carolina Soares Guerra Fardin Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES), Vitória, ES, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-4313-8096

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.16211

Keywords:

Engineering teaching, Higher education, Reaction evaluation

Abstract

The initial periods of Engineering courses are made up of disciplines of the so-called “basic cycle”, which are generally difficult and demotivating subjects for most students because they are not similar to the practical part of the course. Thus, the objective of the present work is to evaluate the use of active methodologies in the teaching-learning process of Technical Drawing discipline. The developed method was based on the Kolb Experiential Learning Cycle, and sought to unite theoretical and practical knowledge related to the subject of study and linked to the course of Forest Engineering. The results show the proposed methodology as a promising way to stimulate the students' interest in the discipline. It is recommended that other teaching-learning methodologies in the basic disciplines of Engineering be created / adapted and disseminated, enabling a process that is centered on student learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sara Carolina Soares Guerra Fardin, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES), Vitória, ES, Brasil.

Professora da Coordenadoria de Engenharia Sanitária e Ambiental do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo, campus Vitória. Possui graduação em Engenharia Florestal pela Universidade Federal do Espírito Santo (2010) e mestrado em Engenharia Ambiental (2014) pela mesma instituição. As principais áreas de atuação são planejamento urbano ambiental e avaliação de impactos ambientais.

References

BACICH, Lilian; MORAN, José (org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018. 248 p.

BARREIRO, Aguida Celina de Méo; NASCIMENTO, Otaciro Rangel. A participação de alunos na correção das provas de uma disciplina de Física no ensino superior. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 17, n. 3, p. 295-306, dez. 2000.

BOLLELA, Valdes Roberto et al. Aprendizagem baseada em equipes: da teoria à prática. Revista da Faculdade de Medicina, Ribeirão Preto, v. 47, n. 3, p. 293-300, 2014. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2176-7262.v47i3p293-300.

BONWELL, Charles C.; EISON, James A. Active learning: creating excitement in the classroom. Washington: The George Washington University, 1991. 121 p.

BRASIL. Ministério da Educação. Resumo técnico: censo da educação superior 2014. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Anísio Teixeira, 2017. 55 p.

BUNCE, Louise; BAIRD, Amy; JONES, Siân E. The student-as-consumer approach in higher education and its effects on academic performance. Studies in Higher Education, on-line, v. 42, n. 11, p. 1958-1978, 2017. DOI: https://doi.org/10.1080/03075079.2015.1127908.

CAVALCANTE, Antonio Paulo de Hollanda; MENESES, Fernando Antonio Beserra de; BARROS, Carlos Alberto Braz. Metodologias de avaliação das disciplinas de desenho nos cursos de Engenharia: o caso do Centro Tecnologia da UFC. Revista de Ensino de Engenharia, on-line, v. 29, n. 2, p. 57-68, 2010. DOI: https://doi.org/10.15552/2236-0158/abenge.v29n2p57-68.

COIMBRA, Camila Lima. A aula expositiva dialogada em uma perspectiva freireana. In: LEAL, Edvalda Araújo; MIRANDA, Gilberto José; CASA NOVA, Silva Pereira de Castro (org.). Revolucionando a sala de aula: como envolver o estudante aplicando as técnicas de metodologias ativas de aprendizagem. São Paulo: Gen, 2017. p. 2-13.

DAUDT FISCHER, Beatriz Terezinha. Docência no ensino superior: questões e alternativas. Educação, Porto Alegre, v. 32, n. 3, p. 311-315, 2009.

CARLESS, David; BOUD, David. The development of student feedback literacy: enabling uptake o feedback. Assessment e Evaluation in Higher Education, on-line, v. 43, n. 8, p. 1315-1325, 2018. DOI: https://doi.org/10.1080/02602938.2018.1463354.

FERREIRA, Robinalva; MOROSINI, Marília. Metodologias ativas: as evidências da formação continuada de docentes no ensino superior. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 9, p. 1-19, 2019. DOI: https://doi.org/10.35699/2237-5864.2019.2543.

FERREIRA, Valéria Silva. As especificidades da docência no ensino superior. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 10, n. 29, p. 85-99, jan./abr. 2010.

GILBOY, Mary Beth; HEINERICHS, Scott; PAZZAGLIA, Gina. Enhancing student engagement using the flipped classroom. Journal of Nutrition Education and Behavior, on-line, v. 47, n. 1, p. 109-114, 2015. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jneb.2014.08.008.

GILIOLI, Renato de Sousa Porto. Evasão em instituições federais de ensino superior no Brasil: expansão da rede, SiSU e desafios. Brasília: Câmara dos Deputados, 2016.

KNOWLES, Malcoom S.; HOLTON, Elwood F.; SWANSON, Richard A. The adult learner: the definitive classic in adult education and human resource development. 6. ed. San Diego: Elsevier, 2005. 378 p.

KOLB, David A.; KOLB, Alice Y. The Kolb Learning Style Inventory 4.0: Guide to Theory, Psychometrics, Research & Applications. [S.l.]: Experience Based Learning Systems, 2013. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/303446688_The_Kolb_Learning_Style_Inventory_40_Guide_to_Theory_Psychometrics_Research_Applications. Acesso em: 1 out. 2019.

OLIVEIRA, Vanderlí Fava de; ALMEIDA, Nival Nunes de; CARVALHO, Dayane Maximiano de; PEREIRA, Fernando Antonio Azevedo. Um estudo sobre a expansão da formação em Engenharia no Brasil. Revista de Ensino de Engenharia, Brasília, v. 32, n. 3, p. 1-31, 2013. DOI: http://dx.doi.org/10.15552/2236-0158/abenge.v32n3p37-56.

PAIVA, Marlla Rúbya Ferreira; PARENTE, José Reginaldo Feijão; BRANDÃO, Israel Rocha Brandão; QUEIROZ, Ana Helena Bomfim. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem: revisão integrativa. Sanare, Sobral, v. 15, n. 2, p. 145-153, 2016.

POMMER, Wagner Marcelo. A interdisciplinaridade e o ensino de Engenharia: ensaio sobre um projeto articulador. Revista Educação, Guarulhos, v. 7, n. 1, p. 35-47, 2012.

PRINCE, Michael. Does active learning work? A review of the research. Journal of Engineering Education, on-line, v. 93, n. 3, p. 223-231, 2004. DOI: https://doi.org/10.1002/j.2168-9830.2004.tb00809.x.

SÁ, Susana Oliveira; ALVES, Maria Palmira; COSTA, António Pedro. A avaliação formativa no ensino superior: o contributo do feedback interativo e construtivo na aprendizagem ativa dos estudantes. Comunicação & Informação, Goiânia, v. 17, n. 2, p. 55-69, 2014. DOI: https://doi.org/10.5216/31821.

TONTINI, Gérson; WALTER, Silvana Anita. Pode-se identificar a propensão e reduzir a evasão de alunos? Ações estratégicas e resultados táticos para Instituições de ensino superior. Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas, v. 19, n. 1, p. 89-110, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-40772014000100005.

Published

2020-09-22

How to Cite

FARDIN, S. C. S. G. . Active approach in teaching-learning process in the Technical Drawing discipline: an experience in Engineering. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 10, p. 1–17, 2020. DOI: 10.35699/2237-5864.2020.16211. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/16211. Acesso em: 4 jul. 2024.

Issue

Section

Article