Methodological approaches in the context of higher education

experiences in teaching of microbiology

Authors

  • Camila Henriques Coelho Faculdade de Minas (FAMINAS - BH), Belo Horizonte, MG, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-7885-9996
  • Camila Martins Silveira Pacheco Faculdade de Minas (FAMINAS - BH), Belo Horizonte, MG, Brasil.
  • Thatiane Santos Ruas Faculdade de Minas (FAMINAS - BH), Belo Horizonte, MG, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2012.2007

Keywords:

Microbiology, Practical classes, New methodologies

Abstract

This article aims to share teaching practices related to working with the discipline of microbiology in the context of graduation courses in Health Sciences, both in public and private higher education institutions, mediated by methodologies considered significant to build up alumni knowledge and to enrich the currently used methodological approaches in the development of this discipline. The shared experiences are the following: a) to use material supply to support the leading of practical classes that encourage logical thinking and more detailed investigation; b) to use samples from clinical laboratories and hospitals in order to make practical classes more attractive and contextualized with the future labor market; c) examples of extension activities, such as extra class work, that result in academic communication and publishing of scientific papers. Based on these objectives, experiences in micro-biology teaching are described next.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Camila Henriques Coelho, Faculdade de Minas (FAMINAS - BH), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Possui graduação em Biomedicina (2007), mestrado em Ciências pela USP-Ribeirão Preto (2009), MBA em Gestão Acadêmica e Universitária (2013) e doutorado na UFMG (2015). Foi professora de Microbiologia na Faculdade Finom (2009-2011) e de Parasitologia e Parasitologia Clínica na FAMINAS (2011-2015). Foi professora substituta de Bacteriologia Clínica na Universidade Federal de Ouro Preto (2011). 

Camila Martins Silveira Pacheco, Faculdade de Minas (FAMINAS - BH), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Possui graduação em Ciências Biológicas pelo Centro Universitário Metodista Izabela Hendrix (2005), especialização em Microbiologia com ênfase em saúde pela Universidade Federal de Minas Gerais (2006), mestrado em Ciências Biológicas (Microbiologia) pela Universidade Federal de Minas Gerias (2008), doutorado em Ciências Biológicas (Microbiologia) pela Universidade Federal de Minas Gerias (2012).

Thatiane Santos Ruas, Faculdade de Minas (FAMINAS - BH), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Pedagoga pela UEMG, possui especialização lato sensu em Gestão de Poíticas Sociais pela PUC-MG e em Educação Profissional Técnica integrada a Educação Básica na modalidade de EJA- PROEJA, pelo CEFET-MG, é mestra em Educação Tecnológica pela mesma instituição. Atua como docente em cursos de graduação na FAMINAS-BH e na Universidade do Estado de Minas Gerais - Unidade Ibirité. 

Published

2012-10-15

How to Cite

COELHO, C. H.; PACHECO, C. M. S.; RUAS, T. S. Methodological approaches in the context of higher education: experiences in teaching of microbiology. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 2, p. 3–13, 2012. DOI: 10.35699/2237-5864.2012.2007. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2007. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Article