Students computer literacy in distance learning

the case of the education and health at school course

Authors

  • Antônio Artur de Souza Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.
  • Douglas Rafael Moreira Université du Québec, Quebec, Canadá.
  • Daniele Oliveira Xavier Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-1735-9939
  • Alexandre Gomes Soares Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil. https://orcid.org/0000-0001-6835-1155

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2011.2018

Keywords:

Distance education, Selection process, Candidates and students profile, Basic computing knowledge

Abstract

This paper presents an analysis of the background of candidates who participated in the selection process conducted in a Distance Learning Course of 210 hours. A total of 146 candidates completed the Computing Fundamentals entrance exam, and 130 were approved. The objective of the analysis was to verify if computer literacy had any influence on the student’s performance in the course. The analysis was more focused on the 45 students who concluded the course. The grades in the entrance exam were compared to the final average grade of the six taught modules of the course. Additionally, descriptive statistics were performed, categorizing the data by gender, age, undergraduate subject area, and occupation. It was found that there is no correlation between computer literacy and performance in the course as a whole. It was also found that age did not influence the performance in the course.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Antônio Artur de Souza, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Bacharel em Ciências Contábeis pela Universidade Federal de Santa Catarina em 1987, mestre em Engenharia de Produção também pela Universidade Federal de Santa Catarina, em 1990, e doutor em Management Science pela Universidade de Lancaster em 1995, na Inglaterra. Atualmente é professor Associado IV da Universidade Federal de Minas Gerais. Pós-doutor em Finanças pela Universidade de Grenoble, na França, em 2017.

Douglas Rafael Moreira, Université du Québec, Quebec, Canadá.

Doutorando em Engenharia Mecânica pela Université du Québec - École de Technologie Superièure (2014). Possui graduação em Ciências Atuariais pela Universidade Federal de Minas Gerais (2006), Mestre em Engenharia de Produção pela Universidade Federal Fluminense (2010), atuando nos seguintes temas: Inteligência Artificial (Machine Learning e Swarm Intelligence), Probabilidade e Estatística Aplicada, Modelagem probabilística de Riscos Operacionais e Ocupacionais em Mineração Subterrânea, Atuária, Resseguros, Modelagem probabilística de Sistemas de Saúde, Produtividade e Eficiência. 

Daniele Oliveira Xavier, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Doutoranda e Mestre em Administração/Finanças pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Especialista em Gestão Pública pela Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG), Graduada em Ciências Contábeis pela UFMG. Participante do Núcleo de Estudos Gerenciais e Contábeis (NEGEC) da UFMG.

Alexandre Gomes Soares, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Doutor em Educação (USP), mestre em Educação Tecnológica (CEFET/MG), pós-graduado em Gestão de Pessoas e Projetos Sociais pela UNIFEI, Pós-graduado em Planejamento, Implementação e Gestão de Educação a Distância pela UFF, pós-graduado em História e Culturas Políticas pela UFMG, pós-graduado em Educação Empreendedora pela UFSJ, pós-graduado em Educação Profissional Integ. a Ed. Bás. na Educação de Jovens e Adultos (CEFET-MG), bacharel Licenciado em História pela PUC-Minas.

Published

2011-10-15

How to Cite

SOUZA, A. A. de; MOREIRA, D. R.; XAVIER, D. O.; SOARES, A. G. Students computer literacy in distance learning: the case of the education and health at school course. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 1, p. 24–33, 2011. DOI: 10.35699/2237-5864.2011.2018. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2018. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Article