Mathematics learning objects

an experience of undergraduate students in scientific initiation programs

Authors

  • Márcia Maria Fusaro Pinto Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro, RJ, Brasil. http://orcid.org/0000-0001-5308-0487
  • Felipe Pereira Heitmann Faculdade Pitágoras de Contagem, Contagem, MG, Brasil.
  • Teresinha Fumi Kawasaki Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-1496-0611
  • Ângelo Moura Guimarães Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.
  • Luiz Carlos da Silva Luz Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.
  • Lucas Middeldorf Rizzo Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.
  • Francisco Zucchelli Lott Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2011.2023

Keywords:

Mathematics Education, Learning Objects, Distance Learning

Abstract

The possibilities offered by the contemporary technologies for mathematics education, and the demand for their inclusion in the teaching and learning in classroom and distant learning, led to the development of learning objects by a study and research group devoted to this issue. Supported by the theoretical foundation and by our experience on how to develop these learning objects in a collaborative manner, we adopted a methodology in which their design is not separated from their use. We started with simple tools, facilitating handiness in the initial elaboration. Due to our reflections on the learning environments incorporating the elaborated objects, we develop a more sophisticated applet, seeking greater efficiency in distance learning platforms. As a result, we present the produced objects, also emphasizing our own professional growth.

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Author Biographies

Márcia Maria Fusaro Pinto, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Doutora em Educação Matemática pela Universidade de Warwick, na Inglaterra, e mestre em Matemática pela UFMG, onde foi docente do programa de Pós-Graduação em Educação, da Faculdade de Educação. Atualmente é professora no Instituto de Matemática da UFRJ. É membro do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Matemática e do Grupo de Pesquisas Matemática no Ensino Superior e Tecnologias.

Felipe Pereira Heitmann, Faculdade Pitágoras de Contagem, Contagem, MG, Brasil.

Professor de Cálculo Diferencial e Integral na Faculdade Pitágoras de Contagem/MG. Mestre em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" em 2013, onde integrou o Grupo de Pesquisas em Informática, outras Mídias e Educação Matemática (GPIMEM). Graduado em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal de Minas Gerais em 2010.

Teresinha Fumi Kawasaki, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Bacharel em Matemática Aplicada (Bacharelado) & Licencianda em Matemática pela Universidade Estadual de Campinas (1990), Master of Arts pelo Departamento de Matemática da Universidade do Texas em Austin (1997). Fez doutorado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2008). Atualmente é professora adjunta do Departamento de Métodos e Técnicas da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais e Professora do Mestrado Profissional Educação e Docência (PROMESTRE) da Universidade Federal de Minas Gerais.

Ângelo Moura Guimarães, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Possui graduação em Matemática - Bacharelado/Licenciatura pela Universidade Federal de Minas Gerais(1975) e mestrado em Ciência da Computação pela Universidade Federal de Minas Gerais(1983). Atualmente é Professor Assistente IV da Universidade Federal de Minas Gerais. Tem experiência na área de Ciência da Computação.

Luiz Carlos da Silva Luz, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Possui graduação em Matemática Computacional pela Universidade Federal de Minas Gerais (2006), graduação em Programa Especial de Formação Pedagógica de Docent pelo Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (2007) e mestrado em Ciências da Computação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2009). Atualmente é gerente de processo - Synergia - Engenharia de Software e Sistemas.

Lucas Middeldorf Rizzo, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Possui graduação em Matemática Computacional pela Universidade Federal de Minas Gerais (2010) e mestrado em Ciência da Computação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2013).

Francisco Zucchelli Lott, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Possui mestrado em sociologia pela UFMG. Bacharel em Ciências Econômicas pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), iniciou os estudos universitários pelo curso Matemática Computacional, na UFMG (2007 - interrompido em 2009).

Published

2011-10-15

How to Cite

PINTO, M. M. F.; HEITMANN, F. P.; KAWASAKI, T. F.; GUIMARÃES, Ângelo M.; LUZ, L. C. da S.; RIZZO, L. M.; LOTT, F. Z. Mathematics learning objects: an experience of undergraduate students in scientific initiation programs. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 1, p. 96–111, 2011. DOI: 10.35699/2237-5864.2011.2023. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2023. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Article