A teaching methodology for undergraduate laboratory classes

Authors

  • Antônio Carlos de Andrade Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.
  • Leonardo Gabriel Diniz Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG), Belo Horizonte, MG, Brasil. https://orcid.org/0000-0001-6994-2045
  • Júlio César Costa Campos Universidade Federal de Viçosa (UFV), Viçosa, MG, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2011.2025

Keywords:

Laboratory, Physics, Engineering, Methodology, Didactic

Abstract

This paper proposes some changes in the methodology traditionally adopted in both experimental Physics and Engineering disciplines. Based on the authors’ experience at Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) and Universidade Federal de Viçosa (UFV), the methodology proposed intends to provide a more investigative character to practical classes, which principal aim can be considered the search for an education for competence. In order to provide a basis for the beginning student in laboratory courses, the need to create an introductory discipline has been discussed. This discipline has been offered by UFMG since the first semester of 2011. Since the second semester of the same year, the discipline has also been offered by UFV through video conference system. A pilot project for the virtualization of this course is under development in order to make it available through Internet to other educational institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Antônio Carlos de Andrade, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Graduação em Engenharia Mecânica pela Faculdade de Engenharia de Guaratinguetá da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho -FEG/UNESP (1982). Mestrado em Engenharia Mecânica na área de Térmica e Fluidos pela Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG (1990). Doutorado em Engenharia Mecânica na Área de Térmica e Fluidos pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP (1999). Professor do Curso de Pós-Graduação em Engenharia Mecânica da UFMG (2000-2004). Professor Associado do Departamento de Engenharia Mecânica da UFMG.

Leonardo Gabriel Diniz, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Possui Doutorado em Física pela Universidade Federal de Minas Gerais (2014). Realizou estágio científico na Université de Reims Champagne-Ardenne (FRA). É Professor do Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais, com atuação na área de Física Atômica e Molecular e em atividades de ensino e divulgação científica de Astronomia.

Júlio César Costa Campos, Universidade Federal de Viçosa (UFV), Viçosa, MG, Brasil.

Possui graduação em Engenharia Mecânica pela Universidade Federal de São João Del-Rei (1991), mestrado em Engenharia Mecânica pela Universidade Federal de Uberlândia (1994), doutorado em Engenharia Mecânica pela Universidade Federal de Uberlândia (2000) e Pós-doutorado em Engenharia Mecânica pela UFRJ-COPPE (2014). Atualmente é Prof. associado do curso de Engenharia Mecânica da Universidade Federal de Viçosa.

Published

2011-10-15

How to Cite

ANDRADE, A. C. de; DINIZ, L. G.; CAMPOS, J. C. C. A teaching methodology for undergraduate laboratory classes. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 1, p. 128–144, 2011. DOI: 10.35699/2237-5864.2011.2025. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2025. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Article