Study of linguistic and discursive properties of the academic review genre

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2015.2027

Keywords:

Academic review, Argumentation, Genres

Abstract

In this paper, we conducted a study of the academic review. Three reasons justify the study of this genre. Firstly, the review is a genre in which academic argumentation is central. Secondly, it is an important instrument of circulation and consolidation of knowledge in the different areas of knowledge. Thirdly, this genre of texts is one of the most requested by teachers in different stages of a college degree. Based on the descendant perspective proposed by Bakhtin/Volochínov, the present study does not limit the understanding of the genre to its formal aspects of composition. Without disregard those aspects, the study begins with the contextual dimension of the review. Then, it focuses the macrotexture of the genre. Finally, it studies their linguistic dimension.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gustavo Ximenes Cunha, Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL), Alfenas, MG, Brasil.

Mestre e doutor em Linguística pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), onde desenvolveu pesquisa de pósdoutorado de 2014 a 2015. É professor adjunto do Instituto de Ciências Sociais Aplicadas e do programa de pós-graduação em Gestão Pública e Sociedade da Universidade Federal de Alfenas (Unifal-MG). É pesquisador do grupo de estudos sobre a Articulação do Discurso e do grupo de estudos da Oralidade e da Escrita, ambos da UFMG. Seus trabalhos mais recentes investigam, numa perspectiva cognitivo-interacionista, o impacto do contexto sobre diferentes planos da organização do discurso.

References

ANTUNES, Irandé. Lutar com palavras: coesão e coerência. São Paulo: Parábola Editorial, 2005.

BAKHTIN, Mikhail/VOLOCHÍNOV, V. N. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 2012[1929].

CABRAL, Ana Lúcia Tinoco. A força das palavras: dizer e argumentar. São Paulo: Contexto, 2010.

CARVALHO, Gisele de. Gênero como ação social em Miller e Bazerman: o conceito, uma sugestão metodológica e um exemplo de aplicação. In: MEURER, J. L.; BONINI, A.; MOTTA-ROTH, D. (orgs.) Gêneros: teorias, métodos, debates. São Paulo: Parábola Editorial, 2005, p. 130-149.

CUNHA, Gustavo Ximenes. A função de conectores argumentativos no texto da proposta curricular de Minas Gerais. Alfa, v. 54, p. 203-222, 2010.

CUNHA, Gustavo Ximenes. A articulação discursiva do gênero artigo de opinião à luz de um modelo modular de análise do discurso. Filologia e Linguística Portuguesa, v. 14, p. 73-97, 2012.

KOCH, Ingedore Villaça. Desvendando os segredos do texto. São Paulo: Cortez, 2006.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

MATENCIO, Maria de Lourdes Meirelles. Referenciação e retextualização de textos acadêmicos: um estudo do resumo e da resenha. In: Anais do III Congresso Internacional da ABRALIN, 2003, p. 1-10.

MOTTA-ROTH, Désirée. A construção social do gênero resenha acadêmica. Trabalhos de Linguística Aplicada, v. 38, p. 29-45, 2001.

MOTTA-ROTH; Désirée; HENDGES, Graciela Rabuske. Produção textual na universidade. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.

ROULET, Eddy. The description of text relation markers in the Geneva model of discourse organization. In: FISCHER, K. (ed.). Approaches to Discourse Particles. Amsterdam: Elsevier, 2006, p. 115-131.

Published

2016-01-07

How to Cite

CUNHA, G. X. Study of linguistic and discursive properties of the academic review genre. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 5, n. 2, p. 183–210, 2016. DOI: 10.35699/2237-5864.2015.2027. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2027. Acesso em: 16 aug. 2024.

Issue

Section

Article