Training of teachers and preceptors in the context of curricular innovation

Authors

  • Victoria Maria Brant Ribeiro Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
  • Elizabeth Menezes Teixeira Leher Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
  • Maria Paula Cerqueira Gomes Instituto de Psiquiatria da UFRJ (IPUB), Rio de Janeiro, RJ, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-5811-3302
  • Hulda Cristina Rocha Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, RS, Brasil.
  • Denise da Silva Mattos Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de janeiro, RJ, Brasil.
  • Mirian Vieira Maia Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de janeiro, RJ, Brasil.
  • Valéria Ferreira Romano Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de janeiro, RJ, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-6646-2879

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2015.2052

Keywords:

Education, Problem based learning, Health

Abstract

Experience  report  on  the  development  of  a  blended  learning model course offered by the Federal University of Rio  de  Janeiro:  “Health  Professionals’  Trainers’  Teaching  Training: a preceptorship of medical internship in question”. Aiming at a better qualification of medical training and the implementation of an active pedagogical strategy used with health professionals’ trainers for SUS, the course uses Problem Based Learning (PBL) as a method, and the support of a virtual platform of its own. Participants evaluated the use of this interactive method as more effective, because the strategies of active research, group work and discussions in online forums were particularly motivating for the acquisition of skills required to study and answer the leading questions during the learning process provided by the four modules of the course as well for making changes in their practices.

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Author Biographies

Victoria Maria Brant Ribeiro, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Professora associada e pesquisadora do Programa de Pesquisa em Tuberculose e do Programa de Pós-Graduação em Clínica Médica da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ).

Elizabeth Menezes Teixeira Leher, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Psicóloga graduada pela UFRJ (1982), especialista em Educação e Saúde (1988), mestre em Educação (1995) pela UFRJ e doutora em Educação (2002) pela Universidade de São Paulo (USP). Especialista em Ativação de Mudanças na Formação Superior de Profissionais de Saúde - ENSP/Fiocruz (2013/2014). Aposentada pela UFRJ, desenvolveu atividades no Núcleo de Tecnologia Educacional para a Saúde (1983-2014), integrando a equipe responsável pelo Curso de Aperfeiçoamento Formação Pedagógica de Preceptores do Ensino em Saúde (2007-2014). Pesquisadora do grupo de pesquisa Educação e ComunicaçãoPPGE da Universidade Estadual do Rio de Janeiro (UERJ), desde 2003. Pesquisadora especialista visitante em Tecnologias Educacionais na Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio/ Fiocruz – Bolsista especialista visitante máster - Fiocruz/CNPq (março 2015-atual).

Maria Paula Cerqueira Gomes, Instituto de Psiquiatria da UFRJ (IPUB), Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Psicóloga, professora associada do Instituto de Psiquiatria (IPUB) da UFRJ. Mestre em Saúde Coletiva pelo Instituto Moreira Sales (IMS) da UERJ e doutora em Saúde Mental pelo IPUB-UFRJ. Pesquisadora na linha Micropolítica do Trabalho e o Cuidado em Saúde (UFRJ). Coordenadora da Residência Multiprofissional de Saúde Mental Ipub-UFRJ.

Hulda Cristina Rocha, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, RS, Brasil.

Médica formada pela UERJ (1979-1984), com residência médica em Anestesiologia pelo Hospital Clementino Fraga Filho da UFRJ (1985-1987) e mestrado em Educação em Saúde pelo Núcleo de Tecnologia Educacional para Saúde, da UFRJ (2011-2012). Cursou Formação Pedagógica de Preceptores para Área da Saúde da UFRJ (2010) e Formação de Tutores na especialização do curso de Docência na Saúde na UFRGS/ EaD (2014). Tutora do Curso de Formação Pedagógica para Preceptores da Área da Saúde da UFRJ (2012) e do Curso Docência na Saúde UFRGS (2014-2015).

Denise da Silva Mattos, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de janeiro, RJ, Brasil.

Médica do Departamento de Medicina de Família e Comunidade da Faculdade de Medicina (FM) da UFRJ. Mestre em Clinica Médica pela UFRJ; coordenadora adjunta do Programa Curricular Integrado Atenção Integral à Saúde da FM-UFRJ; tutora do curso de Formação de Preceptores da UFRJ.

Mirian Vieira Maia, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de janeiro, RJ, Brasil.

Médica Anestesiologista do Hospital Universitário Clementino Fraga Filho, da UFRJ, e do Hospital Universitário Pedro Ernesto, da UERJ. Mestre em Educação em Ciências e Saúde pelo Núcleo de Tecnologia Educacional para a Saúde (Nutes), da UFRJ. Tutora do curso de Formação Pedagógica de Preceptores da UFRJ.

Valéria Ferreira Romano, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de janeiro, RJ, Brasil.

Professora adjunta da Faculdadede Medicina da UFRJ; médica da família, doutora em Saúde Coletiva pelo Instituto de Medicina Social da UERJ; coordenadora do Laboratório de Ensino em Atenção Primária (Leap), da UFRJ; membro do Colegiado de Coordenação da Residência em Medicina de Família e Comunidade da UFRJ; docente permanente do Mestrado em Atenção Primária da UFRJ.

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Published

2016-01-07

How to Cite

RIBEIRO, V. M. B.; LEHER, E. M. T.; GOMES, M. P. C.; ROCHA, H. C.; MATTOS, D. da S.; MAIA, M. V.; ROMANO, V. F. Training of teachers and preceptors in the context of curricular innovation. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 5, n. 2, p. 57–78, 2016. DOI: 10.35699/2237-5864.2015.2052. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2052. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

Article