Interdisciplinarity and the use of ICT in public policy

an experience report of academic methodology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2016.2061

Keywords:

Interdisciplinarity, ICT, Public policy

Abstract

The aim of this paper is to present the interdisciplinary work that integrated the following disciplines: “Public Policy, Social Management and Local Development” and “Information and Communication Technology Use (ICT)”. All of those are available in the Graduate Program in Social Management, Education and Local Development by Centro Universitário (University Center) UNA/MG. From this experience we intend to discuss the importance of interdisciplinarity, understood as mandatory for the construction of an expanded approach, as opposed to a fragmented conception of knowledge. First, we present the origins of discussions about interdisciplinarity and then, a report on the experience. The intention is to present interdisciplinarity as a possibility of interaction among different areas, leading to mutual reflection and the expansion of knowledge production.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adilene Gonçalves Quaresma, Centro Universitário (UNA), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), mestre em Educação Tecnológica pelo Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFETMG), com especialização em Gestão Escolar pela Newton Paiva e graduação em Pedagogia pela UFMG. Atualmente é professora no curso de Pedagogia e no Mestrado Profissional Interdisciplinar em Gestão Social, Educação e Desenvolvimento Local do Centro Universitário UNA, no qual orienta e desenvolve pesquisas de caráter interdisciplinar e sobre os aspectos pedagógicos da formação no mestrado profissional. 

Claudio Marcio Magalhães, Centro Universitário (UNA), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Doutor em Educação, mestre em Comunicação Social, jornalista, professor e pesquisador do Programa de Pós-Graduação em Gestão Social, Educação e Desenvolvimento Local e do Instituto de Comunicação e Artes do Centro Universitário UNA.

Alexandra Nascimento Passos, Centro Universitário (UNA) e Centro Universitário de Belo Horizonte (UNI-BH), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Graduada em Arquitetura e Urbanismo pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas), com bacharelado e licenciatura em História pela PUC Minas, mestre em Ciências Sociais pela PUC-Minas. Doutora em Ciências Sociais pela PUC-Minas. Atualmente leciona no Mestrado Profissional em Gestão Social, Educação e Desenvolvimento Local no Centro Universitário UNA e no Centro Universitário de Belo Horizonte (UNI-BH).

Published

2016-05-23

How to Cite

QUARESMA, A. G.; MAGALHÃES, C. M.; PASSOS, A. N. Interdisciplinarity and the use of ICT in public policy: an experience report of academic methodology. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 6, n. 1, p. 37–56, 2016. DOI: 10.35699/2237-5864.2016.2061. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2061. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Article