Nursing and teaching
academic perceptions on the Nursing teaching and the pedagogical practice
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.20716Keywords:
Education, Higher education, Nursing teaching, Pedagogical practiceAbstract
The role of nurses in teaching has been expanded as a work space. Thus, the market expects from these professionals a mastery of technical and pedagogical knowledge. This study aimed to describe a proposal for health teaching intervention carried out with academics and analyze their perceptions about the teaching in the field of Nursing. It is a descriptive qualitative action research carried out with 38 academics. ATLAS.ti 8.0 was used to encode the collected data in the light of Bardin's analysis. In the participants' perception about the nurse-teacher, stood out on the role that this professional plays, especially in the process of the learning building and in the development of Education and Health. It was perceived by the mastery of content enhanced by experience and by characteristics that denote the teacher's competence. Besides, qualification is seen as fundamental in the formation of critical-reflective subjects. This action research points to the importance of the discussion on pedagogical training beyond the contents worked on during graduation.
Downloads
References
ALVES, Angela Gilda; MARTINS, Cleusa Alves; SILVA, Fernanda Lima e; FERREIRA, Laís Bárbara; ALEXANDRE, Midiã Saraiva Aderaldo; MATTOS, Diego Vieira de. O deleite e as agruras de ser professor de enfermagem. Revista de Enfermagem UFPE (on-line), Pernambuco, n. 10, v. 5, p. 4240-4248, 2016. DOI: 10.5205/reuol.9284-81146-1-SM.1005sup201610. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/view/11169/12701.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2009.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CES n. 3, de 7 de novembro de 2001. Institui diretrizes curriculares nacionais do curso de graduação em Enfermagem. Diário Oficial da União, Brasília, 9 nov. 2001. Seção 1.
BRIGHENTE, Mirian Furlan; MESQUIDA, Peri. Paulo Freire: da denúncia da educação bancária ao anúncio de uma pedagogia libertadora. Pro-Posições, Campinas, v. 27, n. 1, p. 155-177, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-7307201607909.
DEMENECH, Flaviana. Cultura escolar e cultura da escola: produção e reprodução. Curitiba: Editora CRV, 2015.
FERREIRA, Angelita Da Rocha Oliveira; MOSQUERA, Juan José Mouriño. Os professores da educação profissional: sujeitos (re)inventados pela docência. Revista liberato, Novo Hamburgo, v. 11, n. 16, p. 89-110, jul./dez. 2010.
FERREIRA JÚNIOR, Marcos Antonio. Os reflexos da formação inicial na atuação dos professores enfermeiros. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 61, n. 6, p. 866-871, 2008. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672008000600012.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 2002.
FREUD, Sigmund. Obras Completas. Rio de Janeiro: Imago, 1976.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Censo Escolar da Educação Básica 2013: resumo técnico. Brasília: O Instituto, 2014. 39 p.
LIMA, Maria Socorro Lucena; BRAGA, Maria Margarete Sampaio de Carvalho. Relação ensino-aprendizagem da docência: traços da pedagogia de Paulo Freire no ensino superior. Educar em Revista, Curitiba, n. 61, p. 71-88, jul./set. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.47203.
ROCHA, Maria Eliane Martins Oliveira da; NUNES, Benevina Maria Vilar Teixeira. Expansão dos cursos de graduação em Enfermagem: estudo no Piauí. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 66, n. 3, p. 391-398, 2013.DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-71672013000300014.
MORÁN, José. Mudando a educação com metodologias ativas. In: SOUZA, Carlos Alberto; MORALES, Ofelia Elisa Torres (org.). Convergências midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. Ponta Grossa: Foca Foto-PROEX/UEPG, 2015. Coleção mídias contemporâneas, v. 2.
RIBEIRO, Juliana Terra; ALBUQUERQUE, Natália Mariana Diógenes Silva de; RESENDE, Tania Inessa Martins de. Potencialidades e desafios da metodologia ativa na perspectiva dos graduandos de Medicina. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 10, e019233, p. 1-19, 2020. DOI: https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.19233.
RIOS, Ediara Rabello Girão; FRANCHI, Kristiane Mesquita Barros; SILVA, Raimunda Magalhães da; AMORIM, Rosendo Freitas de; COSTA, Nhandeyjara de Carvalho. Senso comum, ciência e filosofia: elo dos saberes necessários à promoção da saúde. Ciência e saúde coletiva, Rio de Janeiro, v. 12, n. 2, p. 501-509, abr. 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232007000200026.
RODRIGUES, Malvina Thaís Pacheco; MENDES SOBRINHO, José Augusto de Carvalho. Enfermeiro professor: um diálogo com a formação pedagógica. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 59, n. 3, p. 456-459, maio/jun. 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-71672007000400019.
SEBOLD, Luciara Fabiane; CARRARO, Telma Elisa. Modos de ser enfermeiro professor no ensino do cuidado de enfermagem: um olhar heideggeriano. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 66, n. 4, p. 550-556, 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-71672013000400013.
THIOLLENT, Michel Jean-Marie; TOLEDO, Renata Ferraz de. Participatory methodology and action research in the area of health. International Journal of Action Research, v. 8, n. 2, p. 142-158, 2012.
TOLEDO, Renata Ferraz de; GIATTI, Leandro Luiz; JACOBI, Pedro Roberto. A pesquisa-ação em estudos interdisciplinares: análise de critérios que só a prática pode revelar. Interface: comunicação, saúde e educação, Botucatu, v. 18, n. 2, p. 633-646, 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1807-57622014.0026.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Open access policy:
Revista Docência do Ensino Superior is an Open Access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without seeking prior permission from the publisher or author, provided they respect the license to use the Creative Commons used by the journal. This definition of open access is in line with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).