Nursing and teaching

academic perceptions on the Nursing teaching and the pedagogical practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.20716

Keywords:

Education, Higher education, Nursing teaching, Pedagogical practice

Abstract

The role of nurses in teaching has been expanded as a work space. Thus, the market expects from these professionals a mastery of technical and pedagogical knowledge. This study aimed to describe a proposal for health teaching intervention carried out with academics and analyze their perceptions about the teaching in the field of Nursing. It is a descriptive qualitative action research carried out with 38 academics. ATLAS.ti 8.0 was used to encode the collected data in the light of Bardin's analysis. In the participants' perception about the nurse-teacher, stood out on the role that this professional plays, especially in the process of the learning building and in the development of Education and Health. It was perceived by the mastery of content enhanced by experience and by characteristics that denote the teacher's competence. Besides, qualification is seen as fundamental in the formation of critical-reflective subjects. This action research points to the importance of the discussion on pedagogical training beyond the contents worked on during graduation.

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Author Biographies

Géssyca Cavalcante de Melo, Universidade Estadual de Ciências da Saúde de Alagoas (UNCISAL), Maceió, AL, Brasil.

Doutora em Ciências da Saúde pela Universidade Federal de Sergipe (2020). Possui graduação (2013) e mestrado em Enfermagem (2015) pela Universidade Federal de Alagoas. Especialista em Docência na Educação Profissional pelo Instituto Federal de Alagoas (2017). Professora assistente do curso de Enfermagem da Universidade de Ciências da Saúde de Alagoas e enfermeira da Secretaria Municipal de Saúde de Maceió/Alagoas.

Maria do Socorro Ferreira dos Santos, Instituto Federal de Alagoas (IFAL), Maceió, AL, Brasil.

Doutora em Ciências Humanas pela Universidade Federal de Santa Catarina. Possui mestrado em Letras pela Universidade Federal de Alagoas e graduação em Psicologia pela Universidade Estadual da Paraíba. É professora do Instituto Federal de Alagoas, do Mestrado em Rede (Educação Profissional e Tecnológica) e da Universidade Aberta do Brasil. Líder do Grupo de Pesquisa Interdisciplinar em Educação Profissional e Tecnológica.

Ricardo Jorge de Sousa Cavalcanti, Instituto Federal de Alagoas (IFAL), Maceió, AL, Brasil.

Possui Licenciatura em Letras pela Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL) (2004), especialização em Docência do Ensino Superior pela UNEAL (2005), mestrado em Educação Brasileira pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL) (2010) e doutorado em Linguística pela UFAL (2016). É professor efetivo do Instituto Federal de Alagoas (IFAL) e professor/pesquisador permanente do mestrado em Educação Profissional e Tecnológica do IFAL.

Valquiria Farias Bezerra Barbosa, Instituto Federal de Pernambuco (IFPE), Recife, PE, Brasil.

Possui Bacharelado em Enfermagem e Obstetrícia pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) (1994), mestrado em Bioquímica pela Universidade Federal de Pernambuco (1997) e especialização em Educação Profissional (2003) pela UFPE/FIOCRUZ. Doutora em Ciências Humanas pela Universidade Federal de Santa Catarina (2014). É professora titular do curso de graduação em Enfermagem e do mestrado em Educação Profissional do Instituto Federal de Pernambuco.

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Published

2020-10-14

How to Cite

MELO, G. C. de .; SANTOS, M. do S. F. dos .; CAVALCANTI, R. J. de S. .; BARBOSA, V. F. B. . Nursing and teaching: academic perceptions on the Nursing teaching and the pedagogical practice. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 10, p. 1–17, 2020. DOI: 10.35699/2237-5864.2020.20716. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/20716. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Article