ICT in the teaching practice

the point of view of a differential and integral calculus professor

Authors

  • Ivanete Zuchi Siple Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), Florianópolis, SC, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-8640-1336
  • Raiane Lemke Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), Florianópolis, SC, Brasil.
  • Luciane Mulazani dos Santos Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), Florianópolis, SC, Brasil. https://orcid.org/0000-0001-7617-7310
  • Marnei Luis Mandler Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), Florianópolis, SC, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-4467-7916

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2016.2091

Keywords:

Differential and integral calculus, Learning objects, Teaching practice

Abstract

This paper presents a discussion of a teaching practice supported by technology, applied in the Differential and Integral Calculus course - Module II in the Mathematics Teaching and Industrial Engineering programs at the State University of Santa Catarina, Brazil. Learning objects developed in GeoGebra 3D were used to teach partial derivatives of functions of two variables to contribute to the debate on the use of technology in calculus teaching. Structured interview was applied and results were processed using research methodology procedures to construct the narratives of a university professor. Those results, presented herein, highlighted the techniques employed, described the relationship the professor established with technology when performing activities at the university and suggested possibilities that could be discussed in debates on ICT usage in higher education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ivanete Zuchi Siple, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), Florianópolis, SC, Brasil.

Licenciada em Matemática (UFSC), doutora em Engenharia de Produção (UFSC), professora do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências, Matemática e Tecnologias (PPGECMT) do Departamento de Matemática (UDESC). Atua na área de Matemática e Educação Matemática, com ênfase nos seguintes temas: educação matemática no ensino superior, ensino do Cálculo e Tecnologia Educacional.

Raiane Lemke, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), Florianópolis, SC, Brasil.

Licenciada em Matemática (UDESC). Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências, Matemática e Tecnologias (PPGECMT) do Departamento de Matemática da UDESC. Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisa em Tecnologias Educacionais e Educação Matemática (NEPesTEEM).

Luciane Mulazani dos Santos, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), Florianópolis, SC, Brasil.

Licenciada em Matemática (UFPR), doutora em Educação (UFPR). Professora do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências, Matemática e Tecnologias do Departamento de Matemática (UDESC) e do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e em Matemática (UFPR). Atua na área de educação matemática com ênfase nos temas: TIC, formação de professores, alfabetização matemática, história e filosofia na educação matemática.

Marnei Luis Mandler, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), Florianópolis, SC, Brasil.

Professor assistente do Departamento de Matemática (DMAT) da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Desenvolve atividades de ensino na área de matemática e atividades de extensão e pesquisa na área de educação matemática. Membro do corpo editorial do Boletim Online de Educação Matemática (BoEM). Faz parte do Grupo de Pesquisa em Educação Matemática e Sistemas Aplicados ao Ensino (PEMSA).

Published

2016-10-10

How to Cite

SIPLE, I. Z.; LEMKE, R.; MULAZANI DOS SANTOS, L.; MANDLER, M. L. ICT in the teaching practice: the point of view of a differential and integral calculus professor. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 6, n. 2, p. 115–134, 2016. DOI: 10.35699/2237-5864.2016.2091. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2091. Acesso em: 2 jul. 2024.

Issue

Section

Article