Higher education

teaching skills to educate in the contemporary world

Authors

  • Nara Eunice Nörnberg Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS), São Leopoldo, RS, Brasil.
  • Mari Margarete dos Santos Forster Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS), São Leopoldo, RS, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2016.2095

Keywords:

Teaching in higher education, Teaching/learning, Teaching with research, Classroom management

Abstract

This work brings theoretical reflections on needed skills for teaching and learning in the contemporary university scope. The connection between teaching and learning is implied by the break with the dominant paradigm and the rise of the emerging paradigm. The methodology used to construct this article was the literature review. The results indicate some needs, such as: to understand teaching and research as complementary activities that benefit from each other; to adopt the epistemological position of uncertainty as an educational principle of and for research; and to build the class with the students. The challenge, therefore, is to gestate possibilities for the development of educational practices that meet those needs, in the establishment of a relational view, with greater flexibility and mobility, including those related to building bridges between university and school, as both have a lot to learn with sharing knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nara Eunice Nörnberg, Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS), São Leopoldo, RS, Brasil.

Possui graduação em Pedagogia, licenciatura plena em Orientação Educacional pelo Instituto Luterano de Ensino Superior de Ji Paraná – RO (2001), mestrado em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS), 2003, e doutorado em Educação pela UNISINOS (2008). Atualmente é professora titular na graduação no curso de Pedagogia e demais licenciaturas; professora na pós-graduação lato sensu – curso de Gestão e Supervisão Escolar; professora colaboradora na pós-graduação stricto sensu de Psicologia Clínica na atividade de Metodologia do Ensino Superior na UNISINOS.

Mari Margarete dos Santos Forster, Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS), São Leopoldo, RS, Brasil.

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), 1970, mestrado em Educação pela UFRGS, 1979, doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, 1997, e pósdoutorado em Educação pela Universidade de Lisboa e do Porto/Portugal (2009). Atualmente é professora pesquisadora titular da UNISINOS. Participa do Comitê Científico do grupo de trabalho Didática da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPED) e é avaliadora de cursos e institucional cadastrada no Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais (INEP).

Published

2016-05-23

How to Cite

NÖRNBERG, N. E.; FORSTER, M. M. dos S. Higher education: teaching skills to educate in the contemporary world. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 6, n. 1, p. 187–210, 2016. DOI: 10.35699/2237-5864.2016.2095. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2095. Acesso em: 19 jul. 2024.

Issue

Section

Article