Weblog construction in Pharmacy course as a tool for teaching rational use of medicines

Authors

  • Joyce C. M. Faria Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-5821-3127
  • Daniela G. R. Junqueira Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-3261-4811
  • Raissa C. F. Cândido Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-5353-8125
  • Cristiane A. M. Pádua Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil. https://orcid.org/0000-0001-7083-3188
  • Alba V. S. M. Moraes Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.
  • Alessandra C. M. Frade Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.
  • Daniela F. Silva Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.
  • Érika P. S. Santos Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.
  • Louise C. O. Santos Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-9680-8690
  • Mariana F. L. Nascimento Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.
  • Weverton T. Silva Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-8466-9726
  • Alessandra R. Mesquita Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-2988-5829
  • Edson Perini Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2016.2104

Keywords:

Weblog, Pharmacy, Rational use of medicines

Abstract

Accurate information is determinant to the quality use of medication and decision making in health. Thus, training professionals to interpret scientific evidence on medicines and turn that into easy-access information is fundamental. In this sense, the Centro de Estudos do Medicamento (CEMED) from the School of Pharmacy - Federal University of Minas Gerais (UFMG) promotes formation focusing on the rational use of medicines disseminating information through the Blog do CEMED. Content publication in the weblog relies on the active role of students, who identify sources of information, select topics, prepare, check and post them. The Blog has registered intense consultation access, driven by social networks interactivity. The initiative demonstrates clear need for information in this area and presents as an important pedagogical resource, promoting the development of competencies such as critical evaluation of literature, written communication and teamwork.

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Author Biographies

Joyce C. M. Faria, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Farmacêutica graduada pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Atualmente é mestranda do Programa de Pós-Graduação em Medicamentos e Assistência Farmacêutica e vinculada ao Centro de Estudos do Medicamento (Departamento de Farmácia Social, Faculdade de Farmácia da UFMG).

Daniela G. R. Junqueira, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Atuou como editora associada ao Centro de Estudos do Medicamento (CEMED/UFMG; 2007-2015) e atualmente é diretora-fundadora da editora Evidências em Saúde, Cocoordenadora do Cochrane Adverse Effects Methods Group, consultora científica da empresa canadense Medlior e pesquisadora afiliada à University of Sydney. Formada em Farmácia (2007), mestre e doutora em Ciências Farmacêuticas (2008; 2012) e pós-doutora em Ciências da Reabilitação (2014).

Raissa C. F. Cândido, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Farmacêutica graduada pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Atualmente é colaboradora do Centro de Estudos do Medicamento (Departamento de Farmácia Social, Faculdade de Farmácia da UFMG) e do Instituto para Práticas Seguras no Uso de Medicamentos (ISMP Brasil).

Cristiane A. M. Pádua, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Farmacêutica, mestre e doutora em Saúde Pública. É professora do Departamento de Farmácia Social da Faculdade de Farmácia da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) e professora colaboradora do Centro de Estudos do Medicamento (CEMED) da UFMG.

Alba V. S. M. Moraes, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Farmacêutica graduada pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Possui mestrado profissional em Administração pela Fundação Pedro Leopoldo. Atuou como farmacêutica e colaboradora do Centro de Estudos do Medicamento (Departamento de Farmácia Social, Faculdade de Farmácia da UFMG).

Alessandra C. M. Frade, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Graduanda em Farmácia pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Atualmente é colaboradora do Centro de Estudos do Medicamento (Departamento de Farmácia Social, Faculdade de Farmácia da UFMG) e do Laboratório de Farmacognosia (Departamento de Produtos Farmacêuticos da Faculdade de Farmácia da UFMG).

Daniela F. Silva, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Graduanda em Farmácia pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Atualmente é colaboradora do Centro de Estudos do Medicamento (Departamento de Farmácia Social, Faculdade de Farmácia da UFMG).

Érika P. S. Santos, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Graduada em Farmácia pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Atualmente é colaboradora do Centro de Estudos do Medicamento (Departamento de Farmácia Social, Faculdade de Farmácia da UFMG)

Louise C. O. Santos, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Graduanda em Farmácia pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Atualmente é colaboradora do Centro de Estudos do Medicamento (Departamento de Farmácia Social, Faculdade de Farmácia da UFMG).

Mariana F. L. Nascimento, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Graduanda em Farmácia pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Atualmente é colaboradora do Centro de Estudos do Medicamento (Departamento de Farmácia Social, Faculdade de Farmácia da UFMG).

Weverton T. Silva, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Graduando em Farmácia pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Atualmente é colaborador do Centro de Estudos do Medicamento (Departamento de Farmácia Social, Faculdade de Farmácia da UFMG).

Alessandra R. Mesquita, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Graduada em Farmácia, mestre em Ciências Farmacêuticas e doutora em Ciências da Saúde pela Universidade Federal de Sergipe. Professora no Departamento de Farmácia Social da Faculdade de Farmácia da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Atualmente é colaboradora do Centro de Estudos do Medicamento (Departamento de Farmácia Social, Faculdade de Farmácia da UFMG).

Edson Perini, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Farmacêutico, mestre em Parasitologia e doutor em Ciência Animal pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Atualmente é professor e coordenador do Centro de Estudos do Medicamento (Departamento de Farmácia Social, Faculdade de Farmácia da UFMG).

Published

2016-10-10

How to Cite

FARIA, J. C. M.; JUNQUEIRA, D. G. R.; CÂNDIDO, R. C. F.; PÁDUA, C. A. M.; MORAES, A. V. S. M.; FRADE, A. C. M.; SILVA, D. F.; SANTOS, Érika P. S.; SANTOS, L. C. O.; NASCIMENTO, M. F. L.; SILVA, W. T.; MESQUITA, A. R.; PERINI, E. Weblog construction in Pharmacy course as a tool for teaching rational use of medicines. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 6, n. 2, p. 177–202, 2016. DOI: 10.35699/2237-5864.2016.2104. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2104. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Article