Use of conceptual maps as strategy of methodological innovation

an experience report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2017.2136

Keywords:

Conceptual maps, Meaningful learning, Diffusion of innovations, Teaching

Abstract

The constant changes of the modern world and the technological advances have driven Education to find innovative ways to promote knowledge. The construction of concept maps can be innovative, assisting in the teaching-learning process based on the active action of the ones involved. Thus, we aimed to report the use of the methodology of concept maps building as a teaching-learning tool in health area, using a teaching experience report. Thirty students from the 8th period of an evening undergraduate course and a monitor took part in the experience. Our results demonstrated that the use of concept maps for the systematization of concepts was well accepted by the students and that this strategy is understood as an innovative differential practice for meaningful learning under the educator’s point of view. We conclude that innovative methodological practices, which allow the student to actively participate in the teaching-learning process, can be reflected in the construction of his academic career and generate positive impacts on his professional dynamics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Karla Rona Silva, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Doutora em Biomedicina pelo Instituto de Ensino e Pesquisa da Santa Casa de Belo Horizonte (2013). Mestre em Ciências da Saúde pela UNINCOR/Betim (2009). Especialista em Urgência e Atendimento Pré-Hospitalar Móvel pela Universidade Estácio de Sá/BH (2006). Possui graduação em Enfermagem pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (2005). Atualmente é professora adjunta do Departamento de Enfermagem Aplicada da Escola de Enfermagem da Universidade Federal de Minas Gerais (EE/UFMG), no curso de Gestão de Serviços de Saúde. Membro titular no grupo de pesquisa do Núcleo de Gestão em Saúde (NUGES) da EE/UFMG e no grupo de pesquisa do Núcleo de Pesquisa em Enfermagem e Saúde (NUPES) da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais.

Marina Dayrell de Oliveira Lima, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Possui graduação em Enfermagem pela Faculdade Ciências Médicas de Minas Gerais (2015). Pós-graduada em Auditoria e Gestão da Qualidade Aplicada aos Serviços de Saúde pelo Centro Universitário UNA (2016).

Leila de Fátima Santos, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Doutoranda em Cirurgia e Oftalmologia pela Faculdade de Medicina da Universidade Federal de Minas Gerais (2017). Mestre em Administração pela Faculdade Novos Horizontes (2010). Especialista em Enfermagem do Trabalho pela Faculdade de Enfermagem Luiza de Marillac (FELM) – Centro Educacional São Camilo (2007). Graduada em Enfermagem pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (2003). Atualmente é docente da Faculdade Ciências Médicas de Minas Gerais (FCM-MG) e do Instituto de Educação Continuada da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (IEC-PUC MINAS). Membro da Núcleo de Ensino da FCM-MG com foco no Planejamento e na Gestão de Estágios Obrigatórios.

Published

2017-06-30

How to Cite

SILVA, K. R.; LIMA, M. D. de O.; SANTOS, L. de F. Use of conceptual maps as strategy of methodological innovation: an experience report. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 7, n. 1, p. 11–26, 2017. DOI: 10.35699/2237-5864.2017.2136. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2136. Acesso em: 16 aug. 2024.

Issue

Section

Article