The start of university teaching

the importance of the experience as a monitor in academic disciplines

Authors

  • Robson Machado Borges Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ), Ijuí, RS, Brasil.
  • Fernando Jaime González Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ), Ijuí, RS, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-7033-663X

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2017.2236

Keywords:

Monitoring, Beginning of teaching, Higher education

Abstract

The monitoring of curricular components in undergraduate courses, in spite of being common and potentiating the contact with teaching, is a subject rarely explored in the scientific literature. In this context, based on the reports of an experienced professor and another newcomer in higher education, this text sought to describe the contributions of monitoring in academic disciplines, in the performance of a university professor in his first two years working at an university. From a qualitative approach, in a descriptive way, it was concluded that the monitoring in academic disciplines allowed the novice teacher to acquire a relevant experience in the development of teaching, constituting an important moment of acquisition of knowledge, which minimized the difficulties of the start of the work in higher education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Robson Machado Borges, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ), Ijuí, RS, Brasil.

Mestre em Ciências do Movimento Humano pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Atualmente cursa o doutorado em Ciências do Movimento Humano na mesma instituição. É docente na Unijuí, trabalhando no curso de graduação em Educação Física.

Fernando Jaime González, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ), Ijuí, RS, Brasil.

Doutor em Ciências do Movimento Humano pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. É professor da Unijuí, onde trabalha nos cursos de Educação Física e no Programa de Pós-Graduação em Educação nas Ciências. É professor colaborador do Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Humano e Tecnologia da UNESP Rio Claro.

Published

2017-12-07

How to Cite

BORGES, R. M.; GONZÁLEZ, F. J. The start of university teaching: the importance of the experience as a monitor in academic disciplines. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 7, n. 2, p. 50–62, 2017. DOI: 10.35699/2237-5864.2017.2236. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2236. Acesso em: 2 jul. 2024.

Issue

Section

Article