Professional knowledge mobilized by teacher engineers in order to manage pedagogical practice dilemmas

Authors

  • Jefferson da Silva Moreira Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS), Feira de Santana, BA, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-5918-7928
  • Marinalva Lopes Ribeiro Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS), Feira de Santana, BA, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2017.2252

Keywords:

University teaching, Professional dilemma, Teacher training, Teaching cases

Abstract

This work presents the results of a qualitative research, which aimed to investigate professional knowledge mobilized by university teachers of engineering courses from a public university, in order to manage classroom dilemmas. Contributions from Bardin, Juarrero, Legendre, Nono, Mizukami, Shulman, among others, gave the theoretical background support to the data analysis. The data were collected through a questionnaire containing a teaching case, and through some questions answered by four teachers working on Computer Engineering, Food Engineering, and Civil Engineering courses. The results bring evidences that some of teacher’s dilemmas are related to the fact that sometimes they are not properly prepared to their classes, to dealing with professional ethical issues, and classroom plagiarism. While talking about professional knowledge, teachers emphasize the specific content, pedagogy, and didactics, besides the affective dimension. As source of knowledge, they point out the teaching internship, and partnership learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jefferson da Silva Moreira, Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS), Feira de Santana, BA, Brasil.

Licenciado em Pedagogia pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Professor da educação básica. Atuou como bolsista de iniciação científica pela Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado da Bahia (FAPESB) e pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). É membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Pedagogia Universitária (NEPPU). 

Marinalva Lopes Ribeiro, Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS), Feira de Santana, BA, Brasil.

Doutora em Educação pela Université de Sherbrooke (2004), com Mestrado em Educação pela Universidade Federal da Bahia. Possui graduação em licenciatura em Letras pela Universidade Estadual de Feira de Santana (1974) e em Pedagogia pela Federação das Escolas Superiores de Ilhéus e Itabuna (1976). Professora do Departamento de Educação da Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Coordenadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Pedagogia Universitária (NEPPU).

References

ABREU, M. C.; MASETTO, M. T. O professor universitário em aula. 8. ed. São Paulo: Autores Associados, 1990.

ALMEIDA, L. R. M. Avaliação da aprendizagem: reflexões sobre os desafios atuais. In: RIBEIRO, M.; MARTINS, E.; CRUZ, A. (Orgs.). Docência no ensino superior: desafios da prática educativa. Salvador: EDUFBA, 2011.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília, DF, 1996.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à práƟ ca educaƟ va. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREITAS, E. N. O estágio docência na formação de professores da educação superior: representações de estudantes do mestrado em Saúde Coletiva. 2016. 138 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Feira de Santana, Feira de Santana, 2016.

FREITAS, E. N.; RIBEIRO, M. L. O estágio docência e a formação de professores da educação superior. In: Anais do XXII Encontro de Pesquisa Educacional do Norte e Nordeste, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2014.

JUARRERO, J. M. Petite histoire de la méthode des cas. Paris: CCMP Chambre de Commerce et d’industrie de Paris, out. 2008.

LEGENDRE, Marie-Françoise. Pratique reflexive et études de cas: quelques enjeux à l’utilisation de la méthode des cas en formation des maîtres. Revue des sciences de l’éducation, v. XXIV, n. 2, 1998.

MARCELO GARCÍA, C. Formação de professores: para uma mudança educaƟ va. Porto, Portugal: Porto Editora, 1999.

MIZUKAMI, M. G. Aprendizagem da docência: algumas contribuições teóricas de Lee Shulman. Revista Centro de Educação UFSM, v. 29, n. 2, 2004.

MIZUKAMI, M. G. et. al. Escola e aprendizagem da docência: processos de investigação e formação. São Carlos: EDUFSCar, 2010.

MUSSI, A. Docência no ensino superior: conhecimentos profissionais e processos de desenvolvimento profissional. 2007. 294 f. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.

NONO, M. A. Casos de ensino e professoras iniciantes. 2005. 238 f. Tese (Doutorado em Educação), Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2005.

NONO, M. A. Professores iniciantes: o papel da escola em sua formação. Porto Alegre: Mediação, 2011.

NONO, M. A.; MIZUKAMI, M. G. Casos de ensino e processos de aprendizagem profi ssional docente. Rev. Bras. Estud. Pedagog., Brasília, v. 83, n. 203/204/205, p. 72-84, jan./dez. 2002.

RIOS, Terezinha Azerêdo. Ética e competência. São Paulo: Cortez, 2006.

SANZ DE ACEDO LIZÁRRAGA, Maria Luisa. Competencias cogniƟ vas en educación superior. Madrid: Narcea Ediciones, 2010.

SHULMAN, L. S. Conhecimento e ensino: fundamentos para a nova reforma. Cadernos Cenpec. São Paulo, v. 4, n. 2, p. 196-229, dez. 2014.

SHULMAN, L. S. Just in case: reflections on learning from experience. In: COLBERT, J.; TRIMBLE, K.; DESBERG, P. (Eds.). The case for education. Contemporary approaches for using case methods. Needham Height: Allyn Bacon, 1996, p. 197-217.

SHULMAN, L. S. Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, v. 15, n. 2, 1986, p. 4-14.

SOARES, S. R.; CUNHA, M. I. Formação do professor: a docência universitária em busca de legitimidade. Salvador: EDUFBA, 2010.

TORRES, S. R. A formação de docentes da engenharia e processos de mudanças:contribuições para a formação de professores. 2002. 225 f. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2002.

VAILLANT, D.; MARCELO GARCÍA, Carlos. Ensinando a ensinar. As quatro etapas de uma aprendizagem. Curitiba: UTFPR, 2012.

VAN STAPPEN, Y. La méthode des cas. Revue Pédagogie collégiale, v. 3, n. 2, 1989, p. 16-18.

ZABALZA, M. Diários de aula: contributo para o estudo dos dilemas práticos dos professores. Portugal: Porto Editora, LDA, 2004.

Published

2017-06-30

How to Cite

MOREIRA, J. da S.; RIBEIRO, M. L. Professional knowledge mobilized by teacher engineers in order to manage pedagogical practice dilemmas. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 7, n. 1, p. 124–141, 2017. DOI: 10.35699/2237-5864.2017.2252. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2252. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Article