Evaluation of an experience of Dental Education students with active teaching methodologies in Histology class

Authors

  • Isis Patrícia Soares Silva Dias Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp), São José dos Campos, SP, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-0697-1559
  • Mariana Raquel da Cruz Vegian Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp), São José dos Campos, SP, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-1819-3598
  • Tábata Prado Sato Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp), São José dos Campos, SP, Brasil. https://orcid.org/0000-0001-6472-8840
  • Keila Cristina Miranda Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp), São José dos Campos, SP, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-1262-821X
  • Luana Marotta Reis de Vasconcellos Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp), São José dos Campos, SP, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-4344-0578
  • Miguel Angel Castillo Salgado Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp), São José dos Campos, SP, Brasil. https://orcid.org/0000-0001-5793-4013
  • Marianne Spalding Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp), São José dos Campos, SP, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-3667-2434

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.23804

Keywords:

Higher education, Dental education, Histology

Abstract

In search of improving the teaching-learning process in the health area, pedagogical strategies and tools, which enable a more active participation of students, have been proposed as alternatives to replace or complement conventional and unidirectional teaching, considering as presuppositions: the meaningful learning; the teacher as a mediator; and the need of learning how to learn. In this context, the present study evaluated the perception of students in Histology class, from the Dentistry degree program at Universidade Estadual Paulista in São José dos Campos/SP, after applying different pedagogical strategies from traditional expository classes. Based on the feedback received from the students about the experiences in the classroom, it was possible to verify positive evaluations, using active teaching methodologies and that, although opinions may diverge in some cases, the answers indicate that such methodologies can contribute to more effective learning during the degree program.

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Author Biographies

Isis Patrícia Soares Silva Dias, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp), São José dos Campos, SP, Brasil.

Graduada em Odontologia pela Universidade Estadual Paulista (Unesp) de São José dos Campos, SP, Brasil. Pós-graduanda em Marketing pela Universidade de São Paulo (USP).

Mariana Raquel da Cruz Vegian, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp), São José dos Campos, SP, Brasil.

Doutoranda na área de Microbiologia e Imunologia pelo Instituto de Ciência e Tecnologia da Universidade Estadual Paulista (Unesp) de São José dos Campos, SP, Brasil. Mestre na área de Microbiologia e Imunologia pela mesma instituição (2018). Licenciada em Ciências Biológicas pela Unesp de Bauru, SP, Brasil (2014).

Tábata Prado Sato, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp), São José dos Campos, SP, Brasil.

Doutora e mestre pelo Programa de Pós-graduação em Odontologia Restauradora, especialidade Prótese Dentária, com período de doutorado sanduíche no exterior na Universidade de Coimbra. Especialista em Saúde Pública. Graduada em Odontologia pela Universidade Estadual Paulista (Unesp) de São José dos Campos, SP, Brasil. Membro do grupo de pesquisa de Inovação em Biomateriais.

Keila Cristina Miranda, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp), São José dos Campos, SP, Brasil.

Residente em Oncologia Molecular no Hospital de Amor de Barretos. Mestre na área de Patologia pela Universidade Estadual Paulista (Unesp) de São José dos Campos, SP, Brasil (2020). Bacharel em Biomedicina pela Universidade Paulista (Unip) (2017), habilitada em Imagenologia, com período sanduíche na The University of Adelaide, SA, Austrália (2013).

Luana Marotta Reis de Vasconcellos, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp), São José dos Campos, SP, Brasil.

Doutora (2005) e mestre (2002) pelo Programa de Pós-graduação em Biopatologia Bucal da Universidade Estadual Paulista (Unesp) de São José dos Campos, SP, Brasil. Docente de Histologia e Embriologia no Instituto de Ciência e Tecnologia da Unesp de São José dos Campos, SP, Brasil. Chefe do departamento de Biociências e Diagnóstico Bucal da mesma instituição.

Miguel Angel Castillo Salgado, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp), São José dos Campos, SP, Brasil.

Doutor em Genética Humana e Médica pela Universidade de São Paulo (USP). Mestre em Biologia e Patologia Buco-dental pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Especialista em Morfologia Buco-dental pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Docente de Histologia e Embriologia no Instituto de Ciência e Tecnologia da Universidade Estadual Paulista (Unesp) de São José dos Campos, SP, Brasil.

Marianne Spalding, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp), São José dos Campos, SP, Brasil.

Doutora (2005) pelo Programa de Pós-graduação em Biopatologia Bucal pela Universidade Estadual Paulista (Unesp) de São José dos Campos, SP, Brasil e mestre (2002) pela Faculdade de Odontologia da Universidade de São Paulo (FOB-USP), Brasil. Docente de Histologia e Embriologia no Instituto de Ciência e Tecnologia da Unesp de São José dos Campos, SP, Brasil, coordenadora do Laboratório de Práticas Pedagógicas (LAPP) e membro do Instituto de Educação e Pesquisa em Práticas Pedagógicas (IEP3) na mesma instituição.

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Published

2021-05-21

How to Cite

DIAS, I. P. S. S. .; VEGIAN, M. R. da C.; SATO, T. P.; MIRANDA, K. C.; VASCONCELLOS, L. M. R. de; SALGADO, M. A. C. .; SPALDING, M. Evaluation of an experience of Dental Education students with active teaching methodologies in Histology class . Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 11, p. 1–17, 2021. DOI: 10.35699/2237-5864.2021.23804. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/23804. Acesso em: 17 jul. 2024.

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