Freire’s didacticism in Higher Education

an experience in the discipline of Didacticism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2018.2456

Keywords:

Didacticism, Freire’s Didacticism, Higher Education, Paulo Freire

Abstract

This article aims to relate a classroom experience based on the education perspective of Paulo Freire, performed by one of the authors attached to the discipline of Didactics of Degree in History in a public University. For this purpose, a descriptive and qualitative research was conducted, which consisted of describing the phases for embodiment of a didactic in higher education, based on a thematic research methodology of Freire. We concluded about the importance of recovering the concept of Didactic in Paulo Freire and its real possibilities for the achievement in the teaching practice. However, its adoption involves that the universitary lecturer breaks with the traditional way of content selection and be radically compromised with the critical dialog and the democratic emancipatory ideals.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alessandra Galve Gerez, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Vitória, ES, Brasil.

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), na linha de pesquisa Educação Física, Cotidiano, Currículo e Formação Docente. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas Paulo Freire (GEPPF) e do Laboratório de Estudos em Educação Física (LESEF/UFES).

Débora Monteiro do Amaral, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Vitória, ES, Brasil.

Professora e atual coordenadora do Curso de Licenciatura em Educação do Campo da UFES, lotada no Centro de Educação (CE). Membro do GEPPF e do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação do Campo do Espírito Santo (GEPECES).

Itamar Mendes da Silva, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Vitória, ES, Brasil.

Professor vinculado ao Departamento de Teorias e Práticas Educacionais do Centro de Educação da UFES, atuando na graduação e na pós-graduação. Membro do GEPPF, lidera o Grupo de Pesquisa CNPq “Gestão, Trabalho e Avaliação Educacional”. Vice-diretor estadual da Anpae-ES na gestão 2017-2019.

Valter Martins Giovedi, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Vitória, ES, Brasil.

Professor do CE da UFES, atuando junto às diferentes licenciaturas, principalmente na Licenciatura em Educação do Campo. É coordenador do GEPPF e do GEPECES.

Published

2018-12-10

How to Cite

GEREZ, A. G.; AMARAL, D. M. do; SILVA, I. M. da; GIOVEDI, V. M. Freire’s didacticism in Higher Education: an experience in the discipline of Didacticism. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 8, n. 2, p. 14–29, 2018. DOI: 10.35699/2237-5864.2018.2456. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2456. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Article