Initial teacher education in the COVID-19 pandemic

a case study on School Cartography

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.24720

Keywords:

School Cartography, Teacher education, COVID-19

Abstract

In this article, we investigate the School Cartography discipline inserted in a Degree in Pedagogy course that went from face-to-face to remote teaching in the context of COVID-19. As an analytical-descriptive case study with a qualitative approach, the objective of the investigation was to diagnose the main confrontations of the teacher and the students. Theoretical and methodological procedures are based on research on teacher education and Cartography for Children in Brazil. Data were collected through a questionnaire applied to students who took the course, as well as their assessment activities. The results point to imposed limits, mainly by the absence of face-to-face and collective practical situations, difficulties with the use of new technological tools and, on the other hand, by the renewal of the discipline, considering the expansion of the students' repertoires and the reframing of notions and cartographic concepts in school practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andrea Coelho Lastória, Universidade de São Paulo (USP), Ribeirão Preto, SP, Brasil.

Livre docente em Educação, na área de Ensino de Geografia, pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ribeirão Preto (FFCLRP), Universidade de São Paulo (USP). Pós-doutorado em Didática da Geografia e História na Universidade de Oviedo, Espanha. Mestre e doutora em Educação, na área de Metodologia de Ensino, pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Licenciada e bacharel em Geografia pela Universidade Estadual Paulista (UNESP) de Rio Claro e em Pedagogia pela Faculdade Plínio Augusto do Amaral (SP). Professora associada da FFCLRP (USP). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da FFCLRP. Professora e coordenadora do curso de Pedagogia da FFCLRP (USP). Coordenadora do grupo de pesquisa Estudo da Localidade de Ribeirão Preto (ELO). Membro diretor do Fórum Iberoamericano de Educação, Geografia e Sociedade (Geoforo).

Thais Angela Cavalheiro de Azevedo Morandini , Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP), Rio Claro, SP, Brasil.

Doutoranda em Educação da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto (FFCLRP), na Universidade de São Paulo (USP). Licenciada em Pedagogia e Mestra em Educação pela mesma universidade. Professora contratada na Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), atuando nos cursos de Pedagogia e Geografia. Professora adjunta do curso de Pedagogia na Universidade Paulista (UNIP). Pesquisadora do Grupo de Estudos da Localidade (ELO).

Francislaine Soledade Carniel , Universidade de São Paulo (USP), Ribeirão Preto, SP, Brasil.

Mestranda em Educação da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto (FFCLRP), na Universidade de São Paulo (USP), com bolsa de fomento Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES/DS). Graduada em História pelo Centro Universitário Barão de Mauá. Membro do Grupo de Estudos da Localidade (ELO).

José Faustino de Almeida Santos, Universidade de São Paulo (USP), Ribeirão Preto, SP, Brasil.

Doutorando em Educação no Programa de Pós-graduação em Educação da Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ribeirão Preto (FFCLRP), na Universidade de São Paulo (USP). Mestre em Educação pela mesma instituição; graduado em História e Geografia (Licenciatura plena pelo Centro Universitário Barão de Mauá e Universidade de Franca, respectivamente). Professor adjunto do Centro Universitário Barão de Mauá, membro de Grupo Estudo da Localidade (ELO) e professor de educação básica II (Secretaria de Educação do Estado de São Paulo).

References

ALMEIDA, Rosangela Doin de; PASSINI, Elza Yasuko. O espaço geográfico: ensino e representação. 7. ed. São Paulo: Contexto, 1999.

AZEVEDO, Thais Angela Cavalheiro de. O 'lugar' da Geografia nos cursos de Pedagogia do Estado de São Paulo. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, 2016.

BATISTA, Shintia Cristina. Cartografia Geográfica em Questão: do chão, do alto, das representações. 2014. Tese (Doutorado em Geografia) – Instituto de Geociências, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014.

BOGDAN, Robert; BIKLEN, SariKnopp. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto Editora, 1994.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNC C_20dez_site.pdf. Acesso em: 15 ago. 2020.

CASTELLAR, Sonia Maria Vanzella; JULIASZ, Paula Cristiane Strina. Educação geográfica e pensamento espacial: conceitos e representações. ACTA Geográfica, Boa Vista, Edição Especial, p. 160-178, 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.5654/acta.v0i0.4779.

CASTRO, Carlos Jorge Nogueira; SOARES, Daniel Araújo Sombra; QUARESMA, Madson José Nascimento. Cartografia e ensino de Geografia: O uso de mapas temáticos e o processo de ensino-aprendizagem na educação básica. Boletim Amazônico de Geografia, v. 2, p. 41-57, 2016. DOI: http://doi.org/10.17552/2358-7040/bag.v2n3p41-57.

CAVALCANTI, Lana de Souza. A geografia e a realidade escolar contemporânea: avanços, caminhos, alternativas. In: I SEMINÁRIO NACIONAL: currículo em movimento – Perspectivas atuais, 1., 2010. Belo Horizonte. Anais [...]. Belo Horizonte: UFG, 2010. p. 1-16.

GIROTTO, Eduardo Donizeti. Ensino de Geografia e raciocínio geográfico: as contribuições de Pistrak para a superação. Revista Brasileira de Educação em Geografia, [S.l.], v. 5, n. 9, p. 71-86, 2015.

LEONARD, Annie. A história das coisas: da natureza ao lixo, o que acontece com tudo o que consumimos. Rio de Janeiro: Zahar, 2011. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=7qFiGMSnNjw. Acesso em: 15 ago. 2020.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E.D.A. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MARTINELLI, Marcelo. Gráficos e mapas: construa-os você mesmo. São Paulo: Editora Moderna, 1998.

MOREIRA, Daniel Augusto. O método fenomenológico na pesquisa. São Paulo: Pioneira Thomson, 2002.

PONTUSCHKA, Nídia Nacib; PAGANELLI, Tomoko Iyda; CACETE, Núria Hanglei. Para ensinar e aprender geografia. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2009.

PREFEITURA MUNICIPAL DE MARIANA. Mapa de Mariana. Mariana: Secretaria de Cultura, Turismo e Patrimônio, 2016. Disponível em: https://turismo2016.pmmariana.com.br/mapas. Acesso em: 15 ago. 2020.

SANTOS, Joel Rufino. A pirilampeia e os dois meninos de Tatipurum. 14. ed. São Paulo: Ática, 2019. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=SVFOoZ4y10s&t=36s. Acesso em: 15 ago. 2020.

YIN, Robert K. Case Study Research: Design and Methods (Applied Social Research Methods). California: Sage Publications, 2009.

Formação inicial de professores na pandemia de COVID-19

Published

2020-12-01

How to Cite

LASTÓRIA, A. C. .; MORANDINI , T. A. C. de A.; CARNIEL , F. S. .; SANTOS, J. F. de A. . Initial teacher education in the COVID-19 pandemic: a case study on School Cartography . Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 10, p. 1–19, 2020. DOI: 10.35699/2237-5864.2020.24720. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24720. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Special section: teaching in higher education in pandemic times