Initial teacher education in the COVID-19 pandemic
a case study on School Cartography
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.24720Keywords:
School Cartography, Teacher education, COVID-19Abstract
In this article, we investigate the School Cartography discipline inserted in a Degree in Pedagogy course that went from face-to-face to remote teaching in the context of COVID-19. As an analytical-descriptive case study with a qualitative approach, the objective of the investigation was to diagnose the main confrontations of the teacher and the students. Theoretical and methodological procedures are based on research on teacher education and Cartography for Children in Brazil. Data were collected through a questionnaire applied to students who took the course, as well as their assessment activities. The results point to imposed limits, mainly by the absence of face-to-face and collective practical situations, difficulties with the use of new technological tools and, on the other hand, by the renewal of the discipline, considering the expansion of the students' repertoires and the reframing of notions and cartographic concepts in school practices.
Downloads
References
ALMEIDA, Rosangela Doin de; PASSINI, Elza Yasuko. O espaço geográfico: ensino e representação. 7. ed. São Paulo: Contexto, 1999.
AZEVEDO, Thais Angela Cavalheiro de. O 'lugar' da Geografia nos cursos de Pedagogia do Estado de São Paulo. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, 2016.
BATISTA, Shintia Cristina. Cartografia Geográfica em Questão: do chão, do alto, das representações. 2014. Tese (Doutorado em Geografia) – Instituto de Geociências, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014.
BOGDAN, Robert; BIKLEN, SariKnopp. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto Editora, 1994.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNC C_20dez_site.pdf. Acesso em: 15 ago. 2020.
CASTELLAR, Sonia Maria Vanzella; JULIASZ, Paula Cristiane Strina. Educação geográfica e pensamento espacial: conceitos e representações. ACTA Geográfica, Boa Vista, Edição Especial, p. 160-178, 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.5654/acta.v0i0.4779.
CASTRO, Carlos Jorge Nogueira; SOARES, Daniel Araújo Sombra; QUARESMA, Madson José Nascimento. Cartografia e ensino de Geografia: O uso de mapas temáticos e o processo de ensino-aprendizagem na educação básica. Boletim Amazônico de Geografia, v. 2, p. 41-57, 2016. DOI: http://doi.org/10.17552/2358-7040/bag.v2n3p41-57.
CAVALCANTI, Lana de Souza. A geografia e a realidade escolar contemporânea: avanços, caminhos, alternativas. In: I SEMINÁRIO NACIONAL: currículo em movimento – Perspectivas atuais, 1., 2010. Belo Horizonte. Anais [...]. Belo Horizonte: UFG, 2010. p. 1-16.
GIROTTO, Eduardo Donizeti. Ensino de Geografia e raciocínio geográfico: as contribuições de Pistrak para a superação. Revista Brasileira de Educação em Geografia, [S.l.], v. 5, n. 9, p. 71-86, 2015.
LEONARD, Annie. A história das coisas: da natureza ao lixo, o que acontece com tudo o que consumimos. Rio de Janeiro: Zahar, 2011. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=7qFiGMSnNjw. Acesso em: 15 ago. 2020.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E.D.A. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MARTINELLI, Marcelo. Gráficos e mapas: construa-os você mesmo. São Paulo: Editora Moderna, 1998.
MOREIRA, Daniel Augusto. O método fenomenológico na pesquisa. São Paulo: Pioneira Thomson, 2002.
PONTUSCHKA, Nídia Nacib; PAGANELLI, Tomoko Iyda; CACETE, Núria Hanglei. Para ensinar e aprender geografia. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2009.
PREFEITURA MUNICIPAL DE MARIANA. Mapa de Mariana. Mariana: Secretaria de Cultura, Turismo e Patrimônio, 2016. Disponível em: https://turismo2016.pmmariana.com.br/mapas. Acesso em: 15 ago. 2020.
SANTOS, Joel Rufino. A pirilampeia e os dois meninos de Tatipurum. 14. ed. São Paulo: Ática, 2019. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=SVFOoZ4y10s&t=36s. Acesso em: 15 ago. 2020.
YIN, Robert K. Case Study Research: Design and Methods (Applied Social Research Methods). California: Sage Publications, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Andrea Coelho Lastória, Thais Angela Cavalheiro de Azevedo Morandini , Francislaine Soledade Carniel , José Faustino de Almeida Santos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Open access policy:
Revista Docência do Ensino Superior is an Open Access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without seeking prior permission from the publisher or author, provided they respect the license to use the Creative Commons used by the journal. This definition of open access is in line with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).