Pedagogical practices mediated by digital technologies in the pandemic period
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.24827Keywords:
Remote classes, Pedagogy teaching, Active methodologies, Digital platformsAbstract
This article reports remote pedagogical experiences developed in the discipline "Education in Non-School Spaces", of the Pedagogy Degree course at Faculdade Dom Pedro II of Sergipe. These classes resulted from the suspension of face-to-face classes due to the pandemic of the new coronavirus (Sars-CoV-2), which causes COVID-19 disease. The paper focuses on teaching practices at Google Classroom and Google Meet, inspired by the development of mental operations, based on dialectics and active learning methodologies. Among the results, we can highlight the significant learning of the teacher and the students, who had to adapt to a new reality that was not dimensioned. The students, "digital fluent people", despite the problems with internet connection, did not obtain cognitive impairments. It can be inferred, therefore, that there were attempts to replicate face-to-face teaching, but the teacher’s limitations regarding the wide use of Digital Technologies of Information and Communication (DTIC) led to reflections to improve future practices.
Downloads
References
ALMEIDA, Maria Elizabeth Biancocini de; VALENTE, José Armando. Integração currículo e as tecnologias e a produção de narrativas digitais. Currículo sem Fronteiras, v. 12, n. 3, p. 57-82, set./dez. 2012. Disponível em: http://www.waltenomartins.com.br/pmd_aula1_art01.pdf. Acesso em: 10 mar. 2020.
ANASTASIOU, Lea das Graças Camargo; ALVES, Leobir Passate. (org.). Processo de Ensinagem na Universidade: pressupostos para estratégia de trabalho em aula. 10. ed. Santa Catarina: Editora UNIVILLE, 2015. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4101112/mod_resource/content/1/Anastasiou_Alves_ProcessosdeEnsinagem.pdf. Acesso em: 2 mar. 2017.
BASTOS, Celso da Cunha. Metodologias Ativas. 2006. Disponível em: http://educacaoemedicina.blogspot.com.br/2006/02/metodologias-ativas.html. Acesso em: 10 abr. 2020.
BRASIL. Resolução CNE/CP nº 1/2006. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, licenciatura. Conselho Nacional de Educação Conselho Pleno (CNE/CP). Brasília, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_06.pdf. Acesso em: 23 nov. 2015.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 343/2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus – COVID-19. Diário Oficial da União, Brasília, 18 março 2020. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376. Acesso em: 20 mar. 2020.
DEWEY, John. Vida e Educação. São Paulo: Nacional, 1959.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2010.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.
MORAN, José Manuel. Ensino e Aprendizagem inovadores com tecnologias auditivas e temáticas. In: MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos. T; BEHRENS, Marilda Aparecida. As novas tecnologias e mediação pedagógica. São Paulo: Papirus, 2000.
MORAN, José Manuel. Educação inovadora presencial e a distância. 2003. Disponível em: http://www.eca.usp.br/prof/moran/site/textos/tecnologias_eduacacao/inov.pdf. Acesso em: 5 abr. 2020.
MORAN, José Manuel. Metodologias ativas e modelos híbridos de educação. 2018. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wpcontent/uploads/2018/03/Metodologias_Ativas.pdf. Acesso em: 5 mar. 2020.
MORAN, José Manuel et al. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 13. ed. Campinas: Papirus, 2007.
CORREIO BRASILIENSE. Entrevista José Manuel Moran. Brasília, 2014. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2014/01/Jos%C3%A9-Moran.pdf. Acesso em: 5 mar. 2020.
MOREIRA, Marco Antônio. Teorias de Aprendizagem. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária Ltda, 1999.
RATHS, Louis E. et al. Ensinar a pensar. 2. ed., São Paulo: EPU, 1977.
SILVERSTEIN, Shel. A Parte que Falta. São Paulo: Companhia das Letrinhas, 2018.
TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O trabalho professora: elementos para uma teoria da docência como profissão das interações humanas. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Maria Claudice Rocha Almeida
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Open access policy:
Revista Docência do Ensino Superior is an Open Access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without seeking prior permission from the publisher or author, provided they respect the license to use the Creative Commons used by the journal. This definition of open access is in line with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).