Pedagogical practices mediated by digital technologies in the pandemic period

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.24827

Keywords:

Remote classes, Pedagogy teaching, Active methodologies, Digital platforms

Abstract

This article reports remote pedagogical experiences developed in the discipline "Education in Non-School Spaces", of the Pedagogy Degree course at Faculdade Dom Pedro II of Sergipe. These classes resulted from the suspension of face-to-face classes due to the pandemic of the new coronavirus (Sars-CoV-2), which causes COVID-19 disease. The paper focuses on teaching practices at Google Classroom and Google Meet, inspired by the development of mental operations, based on dialectics and active learning methodologies. Among the results, we can highlight the significant learning of the teacher and the students, who had to adapt to a new reality that was not dimensioned. The students, "digital fluent people", despite the problems with internet connection, did not obtain cognitive impairments. It can be inferred, therefore, that there were attempts to replicate face-to-face teaching, but the teacher’s limitations regarding the wide use of Digital Technologies of Information and Communication (DTIC) led to reflections to improve future practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Claudice Rocha Almeida, Faculdade Dom Pedro II de Sergipe, Lagarto, SE, Brasil.

Mestra em Educação (Universidade Federal de Sergipe). Licenciada em Pedagogia. Especialista em Mídias na Educação, Psicopedagogia Clinica e Institucional, Gestão e Planejamento Escolar. Atua como professora e coordenadora do NAPP na Faculdade Dom Pedro II de Sergipe. Assessora Técnica do Conselho Municipal de Educação de Lagarto. Estuda e pesquisa formação de professores e saberes docentes.

References

ALMEIDA, Maria Elizabeth Biancocini de; VALENTE, José Armando. Integração currículo e as tecnologias e a produção de narrativas digitais. Currículo sem Fronteiras, v. 12, n. 3, p. 57-82, set./dez. 2012. Disponível em: http://www.waltenomartins.com.br/pmd_aula1_art01.pdf. Acesso em: 10 mar. 2020.

ANASTASIOU, Lea das Graças Camargo; ALVES, Leobir Passate. (org.). Processo de Ensinagem na Universidade: pressupostos para estratégia de trabalho em aula. 10. ed. Santa Catarina: Editora UNIVILLE, 2015. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4101112/mod_resource/content/1/Anastasiou_Alves_ProcessosdeEnsinagem.pdf. Acesso em: 2 mar. 2017.

BASTOS, Celso da Cunha. Metodologias Ativas. 2006. Disponível em: http://educacaoemedicina.blogspot.com.br/2006/02/metodologias-ativas.html. Acesso em: 10 abr. 2020.

BRASIL. Resolução CNE/CP nº 1/2006. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, licenciatura. Conselho Nacional de Educação Conselho Pleno (CNE/CP). Brasília, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_06.pdf. Acesso em: 23 nov. 2015.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 343/2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus – COVID-19. Diário Oficial da União, Brasília, 18 março 2020. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376. Acesso em: 20 mar. 2020.

DEWEY, John. Vida e Educação. São Paulo: Nacional, 1959.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2010.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.

MORAN, José Manuel. Ensino e Aprendizagem inovadores com tecnologias auditivas e temáticas. In: MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos. T; BEHRENS, Marilda Aparecida. As novas tecnologias e mediação pedagógica. São Paulo: Papirus, 2000.

MORAN, José Manuel. Educação inovadora presencial e a distância. 2003. Disponível em: http://www.eca.usp.br/prof/moran/site/textos/tecnologias_eduacacao/inov.pdf. Acesso em: 5 abr. 2020.

MORAN, José Manuel. Metodologias ativas e modelos híbridos de educação. 2018. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wpcontent/uploads/2018/03/Metodologias_Ativas.pdf. Acesso em: 5 mar. 2020.

MORAN, José Manuel et al. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 13. ed. Campinas: Papirus, 2007.

CORREIO BRASILIENSE. Entrevista José Manuel Moran. Brasília, 2014. Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2014/01/Jos%C3%A9-Moran.pdf. Acesso em: 5 mar. 2020.

MOREIRA, Marco Antônio. Teorias de Aprendizagem. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária Ltda, 1999.

RATHS, Louis E. et al. Ensinar a pensar. 2. ed., São Paulo: EPU, 1977.

SILVERSTEIN, Shel. A Parte que Falta. São Paulo: Companhia das Letrinhas, 2018.

TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O trabalho professora: elementos para uma teoria da docência como profissão das interações humanas. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.

Práticas pedagógicas mediadas por tecnologias digitais em período de pandemia

Published

2020-12-12

How to Cite

ALMEIDA, M. C. R. Pedagogical practices mediated by digital technologies in the pandemic period. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 10, p. 1–20, 2020. DOI: 10.35699/2237-5864.2020.24827. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24827. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Special section: teaching in higher education in pandemic times