Network sharing

a proposal for knowledge exchange in pandemic times

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.24876

Keywords:

Teacher education, Learning networks, Pandemic, Virtual communities, Digital Information and Communication Technologies (ICT)

Abstract

The objectives of this work are to report on and reflect on the experiences of the group "Educações em Rede" (Network Education). Formed by teacher-researchers, it was proposed as a space for continuing education for teachers at different levels and for networking, as a response to face educational challenges in the face of the Covid-19 pandemic. The actions carried out consisted of webinars transmission; production of tutorials and publication of articles to assist teachers in the theoretical, methodological and technical difficulties emerging in this context. The central motivation of "Educações em Rede" was to debate and share knowledge with different actors from different parts of Brazil and the world, establishing themselves as a learning network. The analyzed data show that the public was essentially composed of Brazilian teachers, from 30 to 45 years old, in search of an accessible space for debate and non-formal training in the use of technologies applied to education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernanda Araujo Coutinho Campos, Universidade Aberta (Uab), Lisboa, Portugal.

Educational consultant, e-tutor and instructional designer at Universidade Aberta (Portugal). PhD and Master in Education (Faculty in Education – UFMG), specialist in Distance Education (SENAC Minas) and graduated in History (PUC Minas).

Ana Paula Campos Cavalcanti, Centro Universitário Newton Paiva, Belo Horizonte, MG, Brasil.

PhD in Applied Linguistics (Faculty of Letters – UFMG). Master in Education (Faculty of Education – UFMG). Graduated in Pedagogy (UFPE) and Literature (Estácio de Sá) and professor at the Newton Paiva University Center.

References

ARRUDA, Eucídio Pimenta. Educação remota emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. Em Rede – Revista de Educação a Distância, Porto Alegre, v. 7, n. 1, p. 257-275, 2020. Disponível em: https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/621. Acesso em: 5 jul. 2020.

BRASIL. Portaria nº 2.253, de 18 de outubro de 2001. Dispõe sobre a introdução nas instituições de ensino superior do sistema federal de ensino, na organização pedagógica e curricular de seus cursos superiores reconhecidos, a oferta de disciplinas que, em seu todo ou em parte, utilizem método não presencial, com base no art. 81 da Lei n. 9394, de 1996. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2001. Disponível em: https://neoa.unifei.edu.br/images/legislacao/portaria-n-2253_2001.pdf. Acesso em: 20 nov. 2020.

BRASIL. Decreto nº 9.057, de 25 de maio de 2017. Regulamenta o art. 80 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/decreto/d9057.htm. Acesso em: 7 dez. 2020.

BRASIL. Portaria MEC nº 2.117, de 6 de dezembro de 2019. Dispõe sobre a oferta de carga horária na modalidade de Ensino a Distância - EaD em cursos de graduação presenciais ofertados por Instituições de Educação Superior - IES pertencentes ao Sistema Federal de Ensino. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2019. Disponível em: https://www.semesp.org.br/wp-content/uploads/2019/12/PORTARIA-MEC-N%C2%BA-2.117-DE-6-DE-DEZEMBRO-DE-2019.pdf. Acesso em: 20 nov. 2020.

CETIC.BR. Painel TIC COVID-19. Atividades na internet, na cultura e no comércio eletrónico. Cetic.br, 13 ago. 2020. Disponível em: https://cetic.br/media/analises/painel_tic_covid19_1edicao_coletiva_imprensa.pdf. Acesso em: 7 dez. 2020.

CGI.BR. Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nos domicílios brasileiros: TIC Domicílios 2019. Núcleo de Informação e Coordenação do Ponto BR. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2020.

CARVALHO, Maria Regina Viveiros de. Perfil do professor da educação básica. Brasília, DF: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2018.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede - A era da informação: economia, sociedade e cultura. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1999.

HODGES, Charles; MOORE, Stephanie; LOCKEE, Barb; TRUST, Torrev; BOND, Aaron. The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. EDUCAUSE, 27 mar. 2020. Disponível em: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning. Acesso em: 17 ago. 2020.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Anísio Teixeira. Notas estatísticas 2019. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2020/Notas_Estatisticas_Censo_da_Educacao_Superior_2019.pdf. Acesso em: 7 dez. 2020.

KEMP, Simon. Digital 2020 Global Digital Overview. Datareportal, 30 jan. 2020. Disponível em: https://datareportal.com/reports/digital-2020-global-digital-overview. Acesso em: 2 out. 2020.

LEMOS André. Cibercultura, tecnologia e vida social na cultura contemporânea. Porto Alegre: Sulina, 2002.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.

MILL, Daniel. A Universidade Aberta do Brasil. In: LITTO, Fredric M.; FORMIGA, Marcos (org.). Educação a Distância: o estado da arte. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2012. v. 2, p. 280-291.

MÉLO, Cláudia Batista; FARIAS, Gabrieli Duarte; MOISÉS, Larianne de Sousa; BESERRA, Letícia Regina Marques; PIAGGE, Carmem Silvia Laureano Dalle. Ensino remoto nas universidades federais do Brasil: desafios e adaptações da educação durante a pandemia de COVID-19. Research, Society And Development, v. 9, n. 11, e4049119866-19, 2020. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/9866. Acesso em: 20 nov. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i11.9866.

PRÁ, Jussara Reis; CEGATTI, Amanda Carolina. Gênero, educação das mulheres e feminização do magistério no ensino básico. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 10, n. 18, p. 215-228, jan./jun. 2016. Disponível em: http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/viewFile/660/682. Acesso em: 20 out. 2020.

PRETTO, Nelson de Luca. O desafio de educar na era digital: educações. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 24, n. 1, p. 95-118, 2011. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/rpe/article/view/3042. Acesso em 10 de ago. de 2020. DOI: https://doi.org/10.21814/rpe.3042.

RIEDNER, Daiani Damm Tonetto. Práticas pedagógicas e tecnologias digitais no ensino superior: formação inicial de professores e inovação na UFMS. 2018. Tese (Doutorado em Educação) – Departamento de Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018.

SANTOS, Edmea; WEBER, Aline. Diários online, cibercultura e pesquisa-formação multirreferencial. In: SANTOS, Edmea; CAPUTO, Stela Guedes (org.). Diário de Pesquisa na Cibercultura: narrativas multirreferenciais com os cotidianos. Rio de Janeiro: OMODE, 2018. v. 1, p. 23-46.

SCHLEMMER, Eliane. A aprendizagem por meio de comunidades virtuais na prática. In: LITTO, Fredric M.; FORMIGA, Marcos (org.). Educação a distância: o estado da arte. São Paulo: Pearson, 2012. v. 2, p. 265-279.

VELOSO, Braian Garrito; MILL, Daniel. Tutoria no sistema Universidade Aberta do Brasil (UAB): uma análise dos tutores presenciais e virtuais. Revista de Educação Pública, Cuiabá, v. 29, p. 1-17, 2020. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/8477. Acesso em: 10 ago. 2020. DOI: https://doi.org/10.29286/rep.v29ijan/dez.8477.

PARTILHANDO EM REDE: UMA PROPOSTA DE TROCAS DE SABERES EM TEMPOS DE PANDEMIA

Published

2020-12-31

How to Cite

CAMPOS, F. A. C.; CAVALCANTI, A. P. C. Network sharing: a proposal for knowledge exchange in pandemic times . Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 10, p. 1–23, 2020. DOI: 10.35699/2237-5864.2020.24876. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24876. Acesso em: 7 jul. 2024.

Issue

Section

Special section: teaching in higher education in pandemic times