Network sharing
a proposal for knowledge exchange in pandemic times
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.24876Keywords:
Teacher education, Learning networks, Pandemic, Virtual communities, Digital Information and Communication Technologies (ICT)Abstract
The objectives of this work are to report on and reflect on the experiences of the group "Educações em Rede" (Network Education). Formed by teacher-researchers, it was proposed as a space for continuing education for teachers at different levels and for networking, as a response to face educational challenges in the face of the Covid-19 pandemic. The actions carried out consisted of webinars transmission; production of tutorials and publication of articles to assist teachers in the theoretical, methodological and technical difficulties emerging in this context. The central motivation of "Educações em Rede" was to debate and share knowledge with different actors from different parts of Brazil and the world, establishing themselves as a learning network. The analyzed data show that the public was essentially composed of Brazilian teachers, from 30 to 45 years old, in search of an accessible space for debate and non-formal training in the use of technologies applied to education.
Downloads
References
ARRUDA, Eucídio Pimenta. Educação remota emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. Em Rede – Revista de Educação a Distância, Porto Alegre, v. 7, n. 1, p. 257-275, 2020. Disponível em: https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/621. Acesso em: 5 jul. 2020.
BRASIL. Portaria nº 2.253, de 18 de outubro de 2001. Dispõe sobre a introdução nas instituições de ensino superior do sistema federal de ensino, na organização pedagógica e curricular de seus cursos superiores reconhecidos, a oferta de disciplinas que, em seu todo ou em parte, utilizem método não presencial, com base no art. 81 da Lei n. 9394, de 1996. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2001. Disponível em: https://neoa.unifei.edu.br/images/legislacao/portaria-n-2253_2001.pdf. Acesso em: 20 nov. 2020.
BRASIL. Decreto nº 9.057, de 25 de maio de 2017. Regulamenta o art. 80 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/decreto/d9057.htm. Acesso em: 7 dez. 2020.
BRASIL. Portaria MEC nº 2.117, de 6 de dezembro de 2019. Dispõe sobre a oferta de carga horária na modalidade de Ensino a Distância - EaD em cursos de graduação presenciais ofertados por Instituições de Educação Superior - IES pertencentes ao Sistema Federal de Ensino. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2019. Disponível em: https://www.semesp.org.br/wp-content/uploads/2019/12/PORTARIA-MEC-N%C2%BA-2.117-DE-6-DE-DEZEMBRO-DE-2019.pdf. Acesso em: 20 nov. 2020.
CETIC.BR. Painel TIC COVID-19. Atividades na internet, na cultura e no comércio eletrónico. Cetic.br, 13 ago. 2020. Disponível em: https://cetic.br/media/analises/painel_tic_covid19_1edicao_coletiva_imprensa.pdf. Acesso em: 7 dez. 2020.
CGI.BR. Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nos domicílios brasileiros: TIC Domicílios 2019. Núcleo de Informação e Coordenação do Ponto BR. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2020.
CARVALHO, Maria Regina Viveiros de. Perfil do professor da educação básica. Brasília, DF: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2018.
CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede - A era da informação: economia, sociedade e cultura. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1999.
HODGES, Charles; MOORE, Stephanie; LOCKEE, Barb; TRUST, Torrev; BOND, Aaron. The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. EDUCAUSE, 27 mar. 2020. Disponível em: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning. Acesso em: 17 ago. 2020.
INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Anísio Teixeira. Notas estatísticas 2019. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2020/Notas_Estatisticas_Censo_da_Educacao_Superior_2019.pdf. Acesso em: 7 dez. 2020.
KEMP, Simon. Digital 2020 Global Digital Overview. Datareportal, 30 jan. 2020. Disponível em: https://datareportal.com/reports/digital-2020-global-digital-overview. Acesso em: 2 out. 2020.
LEMOS André. Cibercultura, tecnologia e vida social na cultura contemporânea. Porto Alegre: Sulina, 2002.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.
MILL, Daniel. A Universidade Aberta do Brasil. In: LITTO, Fredric M.; FORMIGA, Marcos (org.). Educação a Distância: o estado da arte. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2012. v. 2, p. 280-291.
MÉLO, Cláudia Batista; FARIAS, Gabrieli Duarte; MOISÉS, Larianne de Sousa; BESERRA, Letícia Regina Marques; PIAGGE, Carmem Silvia Laureano Dalle. Ensino remoto nas universidades federais do Brasil: desafios e adaptações da educação durante a pandemia de COVID-19. Research, Society And Development, v. 9, n. 11, e4049119866-19, 2020. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/9866. Acesso em: 20 nov. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i11.9866.
PRÁ, Jussara Reis; CEGATTI, Amanda Carolina. Gênero, educação das mulheres e feminização do magistério no ensino básico. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 10, n. 18, p. 215-228, jan./jun. 2016. Disponível em: http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/viewFile/660/682. Acesso em: 20 out. 2020.
PRETTO, Nelson de Luca. O desafio de educar na era digital: educações. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 24, n. 1, p. 95-118, 2011. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/rpe/article/view/3042. Acesso em 10 de ago. de 2020. DOI: https://doi.org/10.21814/rpe.3042.
RIEDNER, Daiani Damm Tonetto. Práticas pedagógicas e tecnologias digitais no ensino superior: formação inicial de professores e inovação na UFMS. 2018. Tese (Doutorado em Educação) – Departamento de Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018.
SANTOS, Edmea; WEBER, Aline. Diários online, cibercultura e pesquisa-formação multirreferencial. In: SANTOS, Edmea; CAPUTO, Stela Guedes (org.). Diário de Pesquisa na Cibercultura: narrativas multirreferenciais com os cotidianos. Rio de Janeiro: OMODE, 2018. v. 1, p. 23-46.
SCHLEMMER, Eliane. A aprendizagem por meio de comunidades virtuais na prática. In: LITTO, Fredric M.; FORMIGA, Marcos (org.). Educação a distância: o estado da arte. São Paulo: Pearson, 2012. v. 2, p. 265-279.
VELOSO, Braian Garrito; MILL, Daniel. Tutoria no sistema Universidade Aberta do Brasil (UAB): uma análise dos tutores presenciais e virtuais. Revista de Educação Pública, Cuiabá, v. 29, p. 1-17, 2020. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/8477. Acesso em: 10 ago. 2020. DOI: https://doi.org/10.29286/rep.v29ijan/dez.8477.
![PARTILHANDO EM REDE: UMA PROPOSTA DE TROCAS DE SABERES EM TEMPOS DE PANDEMIA](https://periodicos.ufmg.br/public/journals/5/submission_24876_22388_coverImage_pt_BR.png)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Fernanda Araujo Coutinho Campos, Ana Paula Campos Cavalcanti
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Open access policy:
Revista Docência do Ensino Superior is an Open Access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without seeking prior permission from the publisher or author, provided they respect the license to use the Creative Commons used by the journal. This definition of open access is in line with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).