Research on teacher training in the national meetings of ANPEd

is there a place for evaluations?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2019.2550

Keywords:

Teacher training, GT8 from ANPEd, Educational evaluation

Abstract

The present documentary research aimed to identify some evidence of the debate about the educational evaluation in teacher training. For that, we chose the texts from research published in GT8 – Teacher Training in the National Meetings of the National Association of Postgraduate and Research in Education from 2005 to 2015 as the object of our analysis. The research showed that none of the 335 texts presented in the ten editions mapped discussed the educational evaluation in the context of teacher training. This gap raises concerns since it opens space for the culture of professional training courses offered by the education systems that aim, mainly, to provide teachers and school managers with tools for the so-called appropriation of results, once again creating conditions for the evaluation of the system to gain space on classroom assessment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Helena Rivelli de Oliveira, Universidade Federal de Juiz de Fora(UFJF), Juiz de Fora, MG, Brasil.

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), na linha de pesquisa Linguagens, Culturas e Saberes. Membro do Grupo de Pesquisas em Educação Superior (GRUPES/UFJF).

Diovana Paula de Jesus, Universidade Federal de Juiz de Fora(UFJF), Juiz de Fora, MG, Brasil.

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora, na linha de pesquisa Linguagens, Culturas e Saberes. Membro do Grupo Educação, Cultura e Comunicação (EDUCCO/UFJF) e do Grupo de Pesquisas em Educação Superior (GRUPES/UFJF).

Eliane Medeiros Borges, Universidade Federal de Juiz de Fora(UFJF), Juiz de Fora, MG, Brasil.

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas. É professora associada da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora. É coordenadora do EDUCCO/UFJF e do GRUPES/UFJF. É coordenadora-geral do Centro de Educação a Distância (CEAD) da UFJF e também Coordenadora do Mestrado Profissional em Gestão e Avaliação da Educação Pública da UFJF.

Published

2019-06-18

How to Cite

OLIVEIRA, H. R. de; JESUS, D. P. de; BORGES, E. M. Research on teacher training in the national meetings of ANPEd: is there a place for evaluations?. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 9, p. 1–15, 2019. DOI: 10.35699/2237-5864.2019.2550. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2550. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Article