Active methodologies in higher education
teacher perception in a private Federal District institution
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2019.2573Keywords:
Active methodologies, Higher education, TeachingAbstract
This is a study about the perceptions of professors about active methodologies in higher education. The research aimed to map the perception of lecturers of a private college about the use of these methodologies. The research was quantitative exploratory, characterized as a case study, and comprised of the use of a questionnaire. The sample consists of 57 university lecturers from a private institution of higher education located in Brasilia. The results show that 96% of the participants use the active methodologies in their teaching practice, the case study method and team-based learning were the most used by the group. It is clear in the perception of the participants, the most developed characteristics in the students are interpersonal relationships, initiative, and increased criticality. The awareness of professors regarding the importance of using active methodologies was verified. This research also pointed out the importance of HEIs (Higher Education Institutions) offering active methodologies courses in their spaces, without giving a critical and reflective view of how the methodologies have been applied.
Downloads
References
BOLLELA, Valdes Roberto et al. Aprendizagem baseada em equipes: da teoria à prática. Simpósio: Tópicos fundamentais para a formação e o desenvolvimento docente para professores dos cursos da área da Saúde. Capítulo VII. Medicina. Ribeirão Preto, 2014, p. 293-300.
BOLZAN, Doris Pires Vargas; ISAIA, Silvia Maria de Aguiar; MACIEL, Adriana Moreira da Rocha. Formação de professores: a construção da docência e da atividade pedagógica na Educação Superior. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 13, n. 38, p. 49-68, jan./abr. 2013. DOI: http://dx.doi.org/10.7213/rde.v13i38.7817.
BORDENAVE, Juan Díaz; PEREIRA, Adair Martins. Estratégias de ensino-aprendizagem. 33. ed. Petrópolis (RJ): Vozes, 2017. 2ª reimpressão.
BORGES, Tiago Silva; ALENCAR, Gidélia. Metodologias ativas na promoção da formação crítica do estudante: o uso das metodologias ativas como recurso didático na formação crítica do estudante do ensino superior. Cairu em Revista, Salvador, v. 3, n. 4, p. 119-143, jul./ago. 2014.
BOROCHOVICIUS, Eli; TORTELLA, Jussara Cristina Barboza. Aprendizagem baseada em problemas: um método de ensino-aprendizagem e suas práticas educativas. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 22, n. 83, p. 263-294, abr./jun. 2014 . Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40362014000200002&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 1 jun. 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-40362014000200002.
CHAVES, Leandro Jerez et al. A tutoria como estratégia educacional no ensino médico. Revista Brasileira de Educação Médica, Rio de Janeiro, v. 38, n. 4, p. 532-541, out./dez. 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-55022014000400015&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 18 ago. 2017.
DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022014000400015.
FALEIROS, Fabiana et al. Uso de questionário online e divulgação virtual como estratégia de coleta de dados em estudos científicos. Texto contexto – Enfermagem, Florianópolis, v. 25, n. 4, e3880014, 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010407072016000400304&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 30 abr. 2018. Epub Oct 24, 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0104-07072016003880014.
FERNANDES, Sandra; FLORES, Maria Assunção. O Project-Led Education (PLE) como Estratégia de Aprendizagem Cooperativa: potencialidades e constrangimentos. UM. CIEd. Actas do Congresso Ibérico/ 5º Encontro do GT-PA, 2011. Disponível em: http://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/15753. Acesso em: 23 abr. 2017.
GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo (org). Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora UFRGS, 2009.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2011.
GOMES, Josir Simeone. O método de estudo de caso aplicado à gestão de negócios: textos e casos. São Paulo: Atlas, 2012.
KNOWLES, Malcolm S.; HOLTON, Elwood F.; SWANSON, Richard A. Aprendizagem de resultados: uma abordagem prática para aumentar a efetividade da educação corporativa. Tradução de Sabine Alexandra Holler. Rio de Janeiro: Elsevier, 2009.
LASRY, Nathaniel. Clickers or Flashcards: is there really a difference? The Physics Teacher, College Park, v. 46, n. 242, abr. 2008. DOI: https://doi.org/10.1119/1.2895678.
MARIN, Maria José Sanches et al. Aspectos das fortalezas e fragilidades no uso das metodologias ativas de aprendizagem. Revista Brasileira de Educação Médica, Rio de Janeiro, v. 34, n. 1, p. 13-20, jan./mar. 2010. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022010000100003.
MAZUR, Eric. Peer instruction: a revolução da aprendizagem ativa. Porto Alegre: Penso, 2015.
MENDES, Maria Tereza Ribeiro Pessoa J. Casos e narrativas – contextos e pretextos para a integração das TICs no processo educativo. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 4, n.12, p. 49-64, maio/ago. 2004.
MICHAELSEN Larry K.; KNIGHT Arletta Bauman; FINK L. Dee. Team-Based Learning: a transformative use of small groups in college teaching. Sterling, VA: Stylus Publishing, LLC, 2004.
MOREIRA, Jonathan Rosa; RIBEIRO, Jefferson Bruno Pereira. Prática pedagógica baseada em metodologia ativa: aprendizagem sob a perspectiva do letramento informacional para o ensino na educação profissional. Outras Palavras, Brasília, v. 12, n. 2, p. 93-114, 2016.
NEVES, Clarissa Eckert Baeta. Desafios da educação superior. Sociologias, Porto Alegre, v. 9, n. 17, p. 14-21, jan./jun. 2007.
PAPALIA, Diane E.; FELDMAN, Ruth D. Desenvolvimento Humano. 12. ed. Porto Alegre: Artmed, 2013.
PESSOA, Maria Teresa Ribeiro. Aprender a pensar como professor pelo estudo e escrita de casos – a necessária valorização das práticas na construção do conhecimento. Psychologica, Extra série, p. 477-491, 2004.
PRADO, Marta Lenise do et al. Arco de Charles Maguerez: refletindo estratégias de metodologia ativa na formação de profissionais de saúde. Escola Anna Nery, Rio de Janeiro, v. 16, n. 1, p. 172-177, jan./mar. 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ean/v16n1/v16n1a23.pdf. Acesso em: 1 out. 2017.
PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Editora Feevale, 2013.
RIBEIRO, Luis Roberto de Camargo. A aprendizagem baseada em problemas (PBL): uma implementação na educação em Engenharia na voz dos autores. 2005. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2005.
SOUZA, Samir Cristino de; DOURADO, Luis. Aprendizagem Baseada em Problemas (ABP): um método de aprendizagem inovador para o ensino educativo. Revista Holos, Portugal, v. 5, n. 31, p. 182-200, 2015. DOI: https://doi.org/10.15628/holos.2015.2880.
TERENCE, Ana Cláudia Fernandes; ESCRIVÃO FILHO, Edmundo. Abordagem quantitativa, qualitativa e a utilização da pesquisa-ação nos estudos organizacionais. Encontro Nacional de Engenharia de Produção, v. 26, p. 1-9, 2006.
TIBALLI, Elianda Figueiredo Arantes. Pragmatismo, experiência e educação em John Dewey. Poços de Caldas: ANPEd, 2003.
VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Docência Universitária na Educação Superior. In: Docência na Educação Superior: Coleção Educação Superior em Debate. Brasília: INEP, 2006. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/documents/186968/489018/Doc%C3%AAncia+na+Educa%C3%A7%C3%A3o+Superior/997400de-a6c1-4aa7-a06c-b586dc4d6412?version=1.1 Acesso em: 5 mar. 2018.
YIN, Robert K. Estudo de Caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Open access policy:
Revista Docência do Ensino Superior is an Open Access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without seeking prior permission from the publisher or author, provided they respect the license to use the Creative Commons used by the journal. This definition of open access is in line with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).