Active methodologies in higher education

teacher perception in a private Federal District institution

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2019.2573

Keywords:

Active methodologies, Higher education, Teaching

Abstract

This is a study about the perceptions of professors about active methodologies in higher education. The research aimed to map the perception of lecturers of a private college about the use of these methodologies. The research was quantitative exploratory, characterized as a case study, and comprised of the use of a questionnaire. The sample consists of 57 university lecturers from a private institution of higher education located in Brasilia. The results show that 96% of the participants use the active methodologies in their teaching practice, the case study method and team-based learning were the most used by the group. It is clear in the perception of the participants, the most developed characteristics in the students are interpersonal relationships, initiative, and increased criticality. The awareness of professors regarding the importance of using active methodologies was verified. This research also pointed out the importance of HEIs (Higher Education Institutions) offering active methodologies courses in their spaces, without giving a critical and reflective view of how the methodologies have been applied.

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Author Biographies

Sandson Barbosa Azevedo, Centro Universitário do Distrito Federal (UDF), Brasília, DF, Brasil

Mestre em Ciência Política, especialista em Gestão de Pessoas, graduado em Administração e Matemática. Coordenador dos cursos de Administração e Recursos Humanos do Centro Universitário UDF.

Veruska Albuquerque Pacheco, Centro Universitário Projeção, Brasília, DF, Brasil.

Doutora e mestre em Psicologia Social, do Trabalho e das Organizações. Especialista em Gestão de Negócios em Turismo. Administradora. Docente do Centro Universitário Projeção.

Elen Alves dos Santos, Universidade de Brasília (UnB), Brasília, DF, Brasil.

Psicóloga, com atuação clínica e escolar. Doutoranda em Psicologia pela Universidade de Brasília. Mestre em Educação. Especialista em Psicopedagogia Clínica e Institucional. Especialista em Problemas do Desenvolvimento na Infância e Adolescência em uma abordagem interdisciplinar, pelo Centro de Estudos Lydia Coriat de Porto Alegre. Docente no Ensino Superior.

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Published

2019-08-06

How to Cite

AZEVEDO, S. B.; PACHECO, V. A.; SANTOS, E. A. dos. Active methodologies in higher education: teacher perception in a private Federal District institution. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 9, p. 1–22, 2019. DOI: 10.35699/2237-5864.2019.2573. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2573. Acesso em: 31 aug. 2024.

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