Physical Education and higher education teaching
state of the art of publications in brazilian journals
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2019.2594Keywords:
Bibliometrics, Higher education teaching, Physical Education, Professional developmentAbstract
This study aims to discuss the content of publications on Physical Education and higher education teaching, more precisely on the education and continuing professional development in higher education courses in this area, regarding the teaching-research-extension indissociability, from 2000 to 2017 (publications in Brazilian journals Qualis-Capes A1 to B2). 29 publications whose analysis showed that studies about teaching in higher education in Physical Education focus on discussions about the productivism of scientific articles in detriment of the qualification for the professional development. The axes of the university triad are presented in a disjointed way, with a predominance of the teaching approach. Although some articles cite the importance of articulation between the axes, the principle of the teaching-research-extension indissociability was not the main focus of any publication analyzed in this study, fact that evidences the possibility of the lack of publications on this subject in the area of Physical Education.
Downloads
References
ALMEIDA, Luciane Pinho. A extensão universitária no Brasil: processos de aprendizagem a partir da experiência e do sentido. DIversités REcherches et Terrains [En ligne], Limoges, v. 7, p. 56-67, 2015. DOI: 10.25965/dire.692
ALMEIDA, Maria Isabel de; PIMENTA, Selma Garrido. Pedagogia universitária: valorizando o ensino e a docência na universidade. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 27, n. 2, p. 7-31, jun. 2014.
BASKURT, Orguz. Time series analysis of publication counts of a university: what are the implications? Scientometrics, v. 86, n. 3, p. 645-656, mar. 2011. DOI: http://dx.doi.org/10.1007/s11192-010-0298-1
BIANCHI, Paula; PIRES, Giovani De Lorenzi. Cultura digital e formação de professores de Educação Física: estudo de caso na UNIPAMPA. Movimento, Porto Alegre, v. 21, n. 4, p. 1025-1036, out./dez. 2015. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.53778
BRASIL. Lei nº 9.394/1996, de 20 de dezembro de 1996. LDB: Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2017. 58 p.
CAMARGO, Arlete Maria Monte de; ARAÚJO, Israel Martins. Expansão e interiorização das universidades federais no período de 2003 a 2014: perspectivas governamentais em debate. Acta Scientiarum Education, Maringá, v. 40, n. 1, p. 1-11, 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.4025/actascieduc.v40i1.37659
CUNHA, Maria Isabel da. Inovações na educação superior: impactos na prática pedagógica e nos saberes da docência. Em Aberto, Brasília, v. 29, n. 97, p. 87-101, set./dez. 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.24109/2176-6673.emaberto.29i97
CUNHA, Maria Isabel da. Qualidade da educação superior e a tensão entre democratização e internacionalização na universidade brasileira. Avaliação, Sorocaba, v. 22, n. 3, p. 817-832, nov. 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/s1414-40772017000300013
DALCIN, Larissa; AUGUSTIN, Rudinei Barichello. O princípio da indissociabilidade entre ensino, pesquisa e extensão como paradigma de uma universidade socialmente referenciada. Revista Elos, diálogos em extensão, Viçosa, v. 5, n. 3, p. 38-49, dez. 2016. DOI: https://doi.org/10.21284/elo.v5i3.226
DIAS, Ana Maria Iorio. Discutindo caminhos para a indissociabilidade entre ensino, pesquisa e extensão. Revista Brasileira de Docência, Ensino e Pesquisa em Educação Física, Cristalina, v. 1, n. 1, p. 37-59, ago. 2009.
FAVATO, Maria Nilse; RUIZ, Maria José Ferreira. REUNI: política para a democratização da educação superior? Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v. 12, n. 2, p. 448-463, maio/ago. 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.14244/198271992365
FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação e Sociedade, Campinas, v. 23, n. 79, p. 257-272, ago. 2002.
FRANCO, Ana Maria de Paiva; CUNHA, Sarah. Perfil socioeconômico dos graduandos das IFES. Radar: tecnologia, produção e comércio exterior/Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada, n. 49, p. 13-19, fev. 2017.
GADOTTI, Moacir. Extensão Universitária: Para quê? São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2017. Disponível em: https://www.paulofreire.org/noticias/557-extensao-universitaria-para-que Acesso em: 28 maio 2018.
GAVIRAGHI, Fábio Jardel; MEDEIROS, Daniela. Ações e implicações da atuação docente no ensino superior: (im)possibilidades de (in)dissociar ensino, pesquisa e extensão. Contexto & Educação, Ijuí, v. 30, n. 96, p. 64-86, fev. 2015. DOI: https://doi.org/10.21527/2179-1309.2015.96.64-86
GAYA, Adroaldo Cezar Araújo. O Pós-graduação e a formação de professores de Educação Física no Brasil. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, Ijuí, v. 31 (n. esp.), p. 71-75, maio/ago. 2017. DOI: https://doi.org/10.21527/2179-1309.2015.96.64-86
GUARNIERI, Fernanda Vieira; MELO-SILVA, Lucy Leal. Cotas Universitárias no Brasil: análise de uma década de produção científica. Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 21, n. 2, p. 183-193, maio/ago. 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/2175-3539201702121100.
LAZZAROTTI FILHO, Ari; SILVA, Ana Márcia; PIRES, Giovani De Lorenzi. Saberes e práticas corporais na formação de professores de Educação Física na modalidade a distância. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Florianópolis, v. 35, n. 3, p. 701-705, maio 2013. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-32892013000300013
MAZZILLI, Sueli. Ensino, pesquisa e extensão: reconfiguração da universidade brasileira em tempos de redemocratização do Estado. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, Goiânia, v. 27, n. 2, p. 205-221, maio/ago. 2011.
MIRANDA, Rita de Cássia Fernandes, AYOUB, Eliana. As práticas circenses no “tear” da formação inicial em Educação Física: novas tessituras para além da lona. Movimento, Porto Alegre, v. 22, n. 1, p. 187-198, jan./mar. 2016. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.55179
MOITA, Filomena Maria; ANDRADE, Fernando Cézar. Ensino-pesquisa-extensão: um exercício de indissociabilidade na pós-graduação. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 41, p. 269-280, maio/ago. 2009. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782009000200006
MOLINA NETO, Vicente; MULLER, Márcio Amaro; AMARAL, Luciano do. O programa de pós-graduação em ciências do movimento humano da ESEF/UFRGS: a visão dos estudantes sobre o seu processo de formação profissional. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Florianópolis, v. 24, n. 2, p. 75-96, jan. 2003.
MOREIRA, Evando Carlos; TOJAL, João Batista Aandreotti Gomes. Prioridades dos programas de pós-graduação stricto sensu em Educação Física: a visão dos egressos. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Florianópolis, v. 35, n. 1, p. 161-178, jan./mar. 2013. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-32892013000100013
MOURA, Eliana Gonçalves Peres de; ZUCCHETTI, Dinora Tereza. A indissociabilidade na universidade: fragmentos de uma experiência. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v. 9, n. 1, p. 287-300, 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.14244/198271991084
PEREIRA, Érico Felden; MEDEIROS, Cristina Carta Cardoso de. Metodologia do ensino superior nos programas de pós-graduação stricto sensu em Educação Física no Brasil: a formação docente em questão. Movimento, Porto Alegre, v. 17, n. 4, p. 165-183, out./dez. 2011. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.17806
ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo “Estado da Arte” em educação. Diálogo Educacional, Curitiba, v. 6, n. 19, p. 37-50, set./dez. 2006.
SANTOS, Boaventura de Souza. Do conhecimento universitário ao conhecimento pluriversitário. In: SANTOS, Boaventura de Souza; ALMEIDA FILHO, Naomar (org.). A Universidade no século XXI: para uma universidade nova. Coimbra: Edições Almedina, 2008.
SANTOS, Franciele Michele dos; ALMEIDA, Fernanda Maria de; CASTRO, Sabrina Olímpio Caldas de. Qualidade do ensino superior em universidades federais e sistema de cotas. In: IV ENCONTRO BRASILEIRO DE ADMINISTRAÇÃO PÚBLICA, 4., 2017. João Pessoa. Anais [...] João Pessoa: UFPB, 2017. p. 712-727. Disponível em: http://www.ufpb.br/ebap/contents/documentos/0712-727-qualidade-do-ensino-superior-em-universidades-federais-e-sistema-de-cotas.pdf. Acesso em: 30 abr. 2018.
SENKEVICS, Adriano Souza. Cor ou raça nas instituições federais de ensino superior: explorando propostas para monitoramento da Lei de Cotas. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2017.
SILVA, Junior Vagner Pereira da; GONÇALVES-SILVA, Luiza Lana; MOREIRA, Wagner Wey. Produtivismo na pós-graduação. Nada é tão ruim, que não possa piorar. É chegada a vez dos orientandos! Movimento, Porto Alegre, v. 20, n. 4, 1423-1445, out./dez. 2014. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.46187
SOARES JUNIOR, Néri Emílio; BORGES, Lívia Freitas Fonseca. A pesquisa na formação inicial dos professores de Educação Física. Movimento, Porto Alegre, v. 18, n. 2, p. 169-186, abr./jun. 2012. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.23916
SOARES, Magda Becker; MACIEL, Francisca. Alfabetização. Série Estado do Conhecimento, ISSN 1518-3653; n. 1 Brasília: MEC/Inep/Comped, 2000.
SOARES, Sandra Regina; CUNHA, Maria Isabel da. Qualidade do ensino de graduação: concepções de docentes pesquisadores. Avaliação, Sorocaba, v. 22, n. 2, p. 316-331, jul. 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/s1414-40772017000200003
STENGEL, Márcia; DAYRELL, Juarez. Estado da arte da produção discente de pós-graduação em psicologia sobre adolescência e juventude. Belo Horizonte: s/editora, 2014.
TAUCHEN, Gionara; FÁVERO, Altair. O princípio da indissociabilidade universitária: dificuldades e possibilidades de articulação. Linhas Críticas, Brasília, v. 17, n. 33, p. 403-420, maio/ago. 2011. DOI: https://doi.org/10.26512/lc.v17i33.3818
TIECHER, Adilson Luiz; FIALHO, Danielle da Motta Ferreira; DIAS, Flávia Brito. Formação docente para a educação superior: o olhar de uma pesquisa do tipo estado da arte. In: IV Seminário Internacional de Representações Sociais, Subjetividade e Educação, 4., 2017. Curitiba. Anais [...] Curitiba: Editora Universitária Champagnat, 2017. Disponível em: http://educere.pucpr.br/p245/anais.html?tipo=2&-=. Acesso em: 4 abr. 2018.
VALÉRIO, Marcelo. Transformações no ensino superior: a docência como objeto de estudo. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 8, n. 1, p. 263-271, jan./jun. 2018. DOI: https://doi.org/10.35699/2237-5864.2019.2482
VIEIRA, Sofia Lerche; NOGUEIRA, Jaana Flávia Fernandes. Reformas da educação superior no Brasil: tempo(s) e movimento(s). Revista Lusófona de Educação, Lisboa, v. 35, n. 35, p. 13-28, jun. 2017. DOI: 10.24140
VILELA, Naiara Souza; MELO, Geovana Ferreira. Ações formativas no contexto universitário: saberes e identidade docente. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 7, n. 1, p. 94-109, jun. 2017. DOI: https://doi.org/10.35699/2237-5864.2019.2482
ZAGO, Nadir; PAIXÃO, Lea Pinheiro; PEREIRA, Thiago Ingrassia. Acesso e permanência no ensino superior: problematizando a evasão em uma nova universidade federal. Educação em Foco, Belo Horizonte n. 27, p.145-169, jan./abr. 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Open access policy:
Revista Docência do Ensino Superior is an Open Access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without seeking prior permission from the publisher or author, provided they respect the license to use the Creative Commons used by the journal. This definition of open access is in line with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).