Continuing teacher education in private higher education
tension and contemporary possibilities
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.32904Keywords:
Private higher education, Continuous training, Bachelor professorsAbstract
This article presents results of a research about the challenges and the possibilities conceived regarding the continuous training process of bachelor teachers who work in higher education institutions. This is a qualitative research, developed through semi-structured interviews with eight teachers who work in a private higher education institution in Ceará’s countryside region. As a result, some of the main challenges for continuous training are the absence of stricto sensu courses in their areas of interest in their city of residence, high values of postgraduate courses, as well as other courses, the impossibility to reconcile training with the classroom and family activities and the lack of financial incentive. As possibilities for continuing education, there is a search for training in other spaces besides the master's and doctoral courses, such as short courses, participation in events, teacher training and pedagogical meetings.
Downloads
References
ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos. Profissionalização continuada: aproximações da teoria e prática. In: BARBOSA, Raquel Lazzari Leite (org.). Trajetórias e perspectivas da formação de educadores. São Paulo: Editora UNESP, 2004.
ALMEIDA, Maria Isabel de; PIMENTA, Selma Garrido. Pedagogia universitária: valorizando o ensino e a docência na universidade. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 27, n. 2, p. 7-31, 2014. Disponível em: http://www.scielo.mec.pt/pdf/rpe/v27n2/v27n2a02.pdf. Acesso em: 12 set. 2019.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988 Brasília, DF: Presidência da República, [1988]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 18 set. 2019.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF. 21 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/CCIVIL_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 20 ago. 2018.
BRASIL. Lei nº 10.861, de 14 e abril de 2004. Institui o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior – SINAES e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF. 15 abr. 2004. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/lei/l10.861.htm. Acesso em: 19 jun. 2021.
DOS SANTOS, Eliane Aparecida Galvão dos; POWACZUK, Ana Carla Hollweg. Formação e Desenvolvimento Profissional Docente: a aprendizagem da docência universitária. Políticas Educativas – PolEd, [S.l.], v. 5, n. 2, 2012. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Poled/article/view/35843/23273. Acesso em: 2 set. 2019.
FERREIRA, Rogério Manuel Ferrinho; NUNES, Ana Clara Pica. A formação contínua no desenvolvimento de competências do professor de enfermagem. Revista Gaúcha de Enfermagem, Porto Alegre, v. 40, e20180171, 2019. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rgenf/v40/1983-1447-rgenf-40-e20180171.pdf. Acesso em: 01 ago. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-1447.2019.20180171.
GIL, Antônio Carlos. Didática do ensino superior. São Paulo: Atlas, 2012.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2019.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Sinopse estatística da educação superior 2000. Brasília: INEP, 2001. Disponível em: http://download.inep.gov.br/download/censo/2000/Superior/sinopse_superior-2000.pdf. Acesso em: 15 maio 2019.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Instrumento de avaliação de cursos de graduação presencial e a distância. Brasília: INEP; MEC, 2017.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Censo da educação superior: notas estatísticas 2017. Brasília: INEP, 2018. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2018/censo_da_educacao_superior_2017-notas_estatisticas2.pdf. Acesso em: 15 maio 2019.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Técnicas de pesquisa. 8. ed. São Paulo: Atlas, 2018.
MASETTO, Marcos Tarciso. Exercer a docência no Ensino Superior Brasileiro na contemporaneidade com sucesso (competência e eficácia) apresenta como um grande desafio para o professor universitário. Revista Diálogo Educacional, [S.l.], v. 20, n. 65, jun. 2020. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/26233. Acesso em: 20 jun. 2021.
MIGANI. Eric José. As dificuldades para a qualificação do docente no ensino superior privado e a fragilidade da legislação na sua tutela. Vertentes do direito, Tocantins, v. 2, n. 1, p. 63-81. 2015. Disponível em: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/direito/article/view/1276/8244. Acesso em: 20 ago. 2018.
MINAYO, Maria Cecília Souza. Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisa social. In: MINAYO, Maria Cecília Souza (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 34. ed. Petrópolis: Vozes, 2015.
NASCIMENTO, Vivianne Souza de Oliveira. O bacharel e a docência: as influências da pós-graduação na carreira profissional. HOLOS, [S.l.], v. 2, p. 280-289, ago. 2017. Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/5738. Acesso: 12 jan. 2019. DOI: https://doi.org/10.15628/holos.2017.5738.
OLIVEIRA, Viviane Souza de; SILVA, Rosália de Fátima e. Ser bacharel e professor: dilemas na formação de docentes para a educação profissional e ensino superior. HOLOS, ano 28, v. 2, p. 193-205. 2012. Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/download/913/542. Acesso em: 20 jan. 2019.
PAIVA, Giovanni Silva. Recortes da formação docente da educação superior brasileira: aspectos pedagógicos, econômicos e cumprimento de requisitos legais. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 18, n. 66, p. 157-173, jan./mar. 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ensaio/v18n66/a09v1866.pdf. Acesso em: 2 set. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Lígia Vieira da Silva Cavalcante, Suzana Feldens Schwertner
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Open access policy:
Revista Docência do Ensino Superior is an Open Access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without seeking prior permission from the publisher or author, provided they respect the license to use the Creative Commons used by the journal. This definition of open access is in line with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).