Continuing teacher education in private higher education

tension and contemporary possibilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.32904

Keywords:

Private higher education, Continuous training, Bachelor professors

Abstract

This article presents results of a research about the challenges and the possibilities conceived regarding the continuous training process of bachelor teachers who work in higher education institutions. This is a qualitative research, developed through semi-structured interviews with eight teachers who work in a private higher education institution in Ceará’s countryside region. As a result, some of the main challenges for continuous training are the absence of stricto sensu courses in their areas of interest in their city of residence, high values of postgraduate courses, as well as other courses, the impossibility to reconcile training with the classroom and family activities and the lack of financial incentive. As possibilities for continuing education, there is a search for training in other spaces besides the master's and doctoral courses, such as short courses, participation in events, teacher training and pedagogical meetings.

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Author Biographies

Lígia Vieira da Silva Cavalcante, Faculdade Princesa do Oeste (FPO), Crateús, Ceará, Brasil.

Possui graduação em Serviço Social pela Universidade Estadual do Ceará (2011), especialização em Serviço Social, Seguridade Social e Legislação Previdenciária pela Faculdade Ratio (2014) e mestrado acadêmico em Ensino pela Universidade do Vale do Taquari (Univates) (2020). É professora e coordenadora do curso de bacharelado em Serviço Social da Faculdade Princesa do Oeste (FPO).

Suzana Feldens Schwertner, Universidade do Vale do Taquari (Univates), Lajeado, Rio Grande do Sul, Brasil.

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2001), doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2010) e pós-doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2011). É professora do curso de Psicologia da Universidade do Vale do Taquari (Univates) e docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino (Univates).

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Published

2021-09-09

How to Cite

CAVALCANTE, L. V. da S.; SCHWERTNER, S. F. Continuing teacher education in private higher education: tension and contemporary possibilities. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 11, p. 1–20, 2021. DOI: 10.35699/2237-5864.2021.32904. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/32904. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Article