Collective Health teaching in undergraduate Physiotherapy

an integrative review

Authors

  • Rodrigo Cardoso dos Santos Universidade Federal de Sergipe (UFS), Lagarto, SE, Brasil.
  • Tiago Pinheiro Vaz de Carvalho Universidade Federal de Sergipe (UFS), Lagarto, SE, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-4625-7672

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2022.34200

Keywords:

collective health, physiotherapy, teaching, curriculum

Abstract

College education in Physiotherapy is historically marked by the hegemonic and rehabilitative model. Nevertheless, with the transformations that occurred in Brazil from the Movement for Sanitary Reform, there was a need to review this model of academic training, especially through the insertion of Collective Health as an essential field. The aim of the study was to carry out a survey and to assess the experiences of teaching Collective Health in Physiotherapy courses in Brazil. Herewith, we conducted an integrative review based on articles available in the SciELO and Lilacs databases, published between 2010-2020. Among the main findings, we highlight the theory-practice disarticulation, the lack of a common element in the curricula, and the reproduction of the curative model in undergraduate courses. Therefore, we consider it essential to review the teaching precepts in Physiotherapy courses in Brazil, in order to provide training that is epistemologically aligned with the Unified Health System and the health reality of each region, based on institutional and collective efforts to overcome these challenges.

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Author Biographies

Rodrigo Cardoso dos Santos, Universidade Federal de Sergipe (UFS), Lagarto, SE, Brasil.

Graduando em Fisioterapia pela Universidade Federal de Sergipe, campus Lagarto (9° período). Foi presidente da Liga Acadêmica de Saúde Coletiva (LISC/UFS), monitor voluntário do módulo Prática de Inserção da Fisioterapia na Comunidade I, bolsista de iniciação científica e de projetos de extensão, com interesse nas áreas de Saúde Coletiva, Educação e Políticas de Saúde.

Tiago Pinheiro Vaz de Carvalho, Universidade Federal de Sergipe (UFS), Lagarto, SE, Brasil.

Graduado em Fisioterapia pela Universidade Federal de Sergipe, especialista em Terapia Manual e Pilates pela Faculdade São Luís de França, mestre em Biologia Parasitária pela Universidade Federal de Sergipe e doutor em Ciências pela Fundação Oswaldo Cruz. Atualmente é professor adjunto A da Universidade Federal de Sergipe.

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Published

2022-01-31

How to Cite

SANTOS, R. C. dos .; CARVALHO, T. P. V. de . Collective Health teaching in undergraduate Physiotherapy: an integrative review. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 12, p. 1–19, 2022. DOI: 10.35699/2237-5864.2022.34200. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/34200. Acesso em: 17 jul. 2024.

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