Reflections on teaching methodological strategies in teaching internship

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2022.37375

Keywords:

Teacher training, practice experience, remote classes, Biology teaching

Abstract

The shared experiences about the teaching internship in stricto sensu Graduate programs are still small, given that this may be linked to normative regulations that do not assign mandatory internships to all graduate students, limiting them to more specific cases. Thus, the present work brings together some reflections on the teaching internship in a master’s degree scope a group of undergraduate students of the Biological Sciences course, aiming to share the experience of teaching practice, to contribute to the process of training other master's students, instigating them to think and reinventing the pedagogical practice from an atypical context of pandemic and remote classes. Based on the reflections on practice, the importance of the teaching internship for the process of teacher constitution and for the approximation of acting scenarios in the university environment is highlighted.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniela Silva de Lourenço, Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Cerro Largo, RS, Brasil.

Graduated in Biological Sciences - Licentiate, specialist in Educational Orientation and master’s student in the Graduate Program in Science Teaching (PPGEC), at the Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Campus Cerro Largo/RS. She is currently a teacher in the Rio Grande do Sul State Education Network.

Sandra Maria Wirzbicki, Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Realeza, PR, Brasil.

D. in Science Education from the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS). Currently she is an Adjunct Professor in Teaching of Biology in the course of Licentiate in Biological Sciences at the Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Campus Realeza, and Permanent Professor of the Graduate Program in Science Teaching da UFFS, Campus Cerro Largo.

References

BAKHTIN, Mikhail. Problemas da Poética de Dostoiévski. 4. ed. Rio de Janeiro; Trad. Paulo Bezerra. Ed. Forense Universitária, 2008 apud MARAFON, Luciano; ARAUJO, Denise. Além da imagem: a narrativa interativa e a polifonia intertextual em Black Mirror. SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISAS EM MIDIATIZAÇÃO E PROCESSOS SOCIAIS, v. 1, n. 4, 2020. Anais de Resumos Expandidos [...]. out. 2020. ISSN 2675-4169. Disponível em: http://midiaticom.org/anais/index.php/seminario-midiatizacao-resumos/article/view/1142. Acesso em: 16 nov. 2021.

BRANCO, Emerson Pereira; ADRIANO, Gisele; ZANATTA, Shalimar Calegari. Educação e TDIC: contextos e desafios das aulas remotas durante a pandemia da covid-19. Debates em Educação, Maceió, v. 12, n. 2, p. 328-350, 2020. DOI: https://doi.org/10.28998/2175-6600.2020v12nEsp2p328-350. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/10712. Acesso em: 19 fev. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 473, de 12 de maio de 2020. Prorroga o prazo previsto no § 1º do art. 1º da Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 55, 13 maio de 2020.

DELIZOICOV, Demétrio; ANGOTTI, José André. Metodologia do ensino de ciências. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1994.

ENEBIO, Encontro Nacional de Ensino de Biologia. Polifonia de saberes na educação científica: mestiçagens e hibridações entre artes e ciências. Mesa redonda. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=WZ2iviqyLds. Acesso em: 16 set. 2021.

FELICIO, Luanna Lua Sousa; SILVA, Carmem Virgínia Moraes da. O desafio do estágio docente na modalidade remota como práxis em mestrado profissional em Psicologia da Saúde. Revista De Iniciação à Docência, Vitória da Conquista, v. 6, n.2, p. 433-451, 2021. DOI: https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i2.9285. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9285. Acesso em: 16 fev. 2022.

FREIRE, Paulo. A educação na cidade. São Paulo: Cortez, 1991.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FURTADO, Cristiane. Concepções sobre avaliação da aprendizagem dos licenciandos do curso de Ciências Biológicas da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) Campus Realeza PR. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Universidade Federal da Fronteira Sul, Curso de Ciências Biológicas – Licenciatura, Realeza, PR, 2018.

GIL, Antônio Carlos. Didática do Ensino Superior. São Paulo: Atlas S.A., 2015.

HOFFMANN, Marilisa Bialvo; DELIZOICOV, Delizoicov Neto. Estágio de docência: espaço formativo do docente do ensino superior na área de ciências da natureza. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS – ENPEC, 11., 2017. Florianópolis, Anais [...]. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina; Enpec, 2017.

AMARINO, Atila; LOPES, Sonia. Coronavírus: explorando a pandemia que mudou o mundo. São Paulo: Editora Moderna, 2020.

INÁCIO, Amanda Lays Monteiro; MARIANO, Maria Luzia Silva; FRANCO, Sandra Aparecida Pires; OLIVEIRA, Katya Luciane de. Estágio em docência na pós-graduação: perspectivas acerca da formação docente. Revista Transmutare, Curitiba, v. 4, p. 1-17, 2019. DOI: https://doi.org/10.3895/rtr.v4n0.10435. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/rtr/article/view/10435/7318. Acesso em: 28 nov. 2021.

KREUZ, Kelly Karine; LEITE, Fabiane de Andrade. A formação pedagógica no estágio de docência em curso de pós-graduação stricto sensu. Revista Valore, Volta Redonda, v.6 (Edição Especial), p. 1120-1130, 2021. DOI: DOI: https://doi.org/10.22408/reva6020219651120-1130. Disponível em: https://revistavalore.emnuvens.com.br/valore/article/view/965. Acesso em: 16 fev. 2022.

LIMA, José Ossian Gadelha de; LEITE, Luciana Rodrigues. O estágio de docência como instrumento formativo do pós-graduando: um relato de experiência. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 100, n. 256, p. 753-767, 2019. DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.100i256.3986. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbeped/a/wLHFrS8XRcJhbYr8bMMWysL/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 16 fev. 2022.

LOURENÇO, Daniela Silva de; WIRZBICKI, Sandra Maria. Em tempos de pandemia: uma Sequência Didática para o ensino de Virologia. eduCAPES, mar. 2021. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/handle/capes/587022. Acesso em: 16 fev. 2022.

OLIVEIRA, Kaio Eduardo de Jesus; PORTO, Cristiane; JÚNIOR, Leonardo Fraga Cardoso. Memes sobre ciência e a reconfiguração da linguagem da divulgação científica na cibercultura. Acta Scientiarum Education, Maringá, v. 42, p. 1-12, 2020. Disponível em https://www.semanticscholar.org/paper/Memes-sobre-ci%C3%AAncia-e-a-reconfigura%C3%A7%C3%A3o-da-linguagem-Oliveira-Porto/2e598f5e390faff4122fd6255744ca7a160261a3. Acesso em: 30 maio. 2022.

PACHANE, Graziela Giusti; PEREIRA, Elisabete Monteiro de Aguiar. A importância da formação didático-pedagógica e a construção de um novo perfil para docentes universitários. Revista Ibero-Americana de Educación, Madri, v. 35, n. 1, p. 1-13, 2004.

PEIXOTO, Karolayne Êndrea Oliveira; SOUZA, Érica de Souza e; BORGES, Heloísa da Silva; GHEDIN, Evandro Luiz. Tempos de pandemia: a experiência do estágio docência no ensino superior utilizando o ERE. Revista Humanidades e Inovação, Palmas, v.8, n.42, p. 182-191, 2021. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/5090. Acesso em: 16 fev. 2022.

PUCCIA, Rosana. Dança da vacinação – voz de Rosana Puccia na paródia de Dança da Solidão (Paulinho da Viola). Youtube, janeiro de 2021. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=5uu1ByhFViQ. Acesso em: 6 ago. 2021.

QUADROS, Ana Luiza de et al. Professor de ensino superior: o entendimento a partir de narrativas de pós-graduandos em química. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 2, p. 389-402, abr./jun. 2012.

RIBEIRO, Maria Flavia Marques; OLIVEIRA, Gislaine Alves de; FARIA, Elaine Terk. Formação pedagógica de docentes e pós-graduandos no âmbito da pós-graduação em Fisiologia no Brasil. Educação Por Escrito, Porto Alegre, v. 11, n. 1, p. 1-16, jan./jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.15448/2179-8435.2020.1.32684. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/porescrito/article/view/32684/26152. Acesso em: 16 fev. 2022.

SANTOS, Eliane Gonçalves. A história da ciência no cinema: contribuições para a problematização da concepção de natureza da ciência. 2011. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino Científico e Tecnológico) – Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões, Erechim, RS, 2011.

SILVEIRA, H.E. Docência Universitária: Apontamentos e reflexões sobre a formação de professores. In: LOPES, José Guilherme da Silva; MASSI, Luciana. (org.). Aprendizagens da docência no ensino superior: desafios e perspectivas da educação em ciências. São Paulo: Livraria da Física, 2017, p. 53-68.

SOUZA, Gahelyka Aghta Pantano. O estágio da docência na pós-graduação: relatos de uma professora do magistério superior. Scientia Naturalis, Rio Branco, v. 1, n. 5, p. 140-147, 2019. DOI: https://doi.org/10.30691/relus.v4i2.2307. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/revista/index.php/SciNat. Acesso em: 30 out. 2021.

UFFS. Universidade Federal da Fronteira Sul. Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação. Instrução Normativa nº 14, de 12 de fevereiro de 2016. Institui o Estágio de Docência dos estudantes dos Programas de Pós-Graduação Stricto Sensu, a serem desenvolvidos nos cursos de Graduação da Universidade Federal da Fronteira Sul. Chapecó: Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, 2016. Disponível em: https://www.uffs.edu.br/atos-normativos/instrucao-normativa/propepg/2016-0014. Acesso em: 10 out. 2021.

VIGOTSKI, Lev Semenovich. A construção do pensamento e da linguagem. Tradução Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

VIGOTSKI, Lev Semenovich. Psicologia da arte. Tradução Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.

ZABALZA, Miguel Angel. O ensino universitário: seu cenário e seus protagonistas. Porto Alegre: Artmed, 2004.

Published

2022-06-03

How to Cite

LOURENÇO, D. S. de; WIRZBICKI, S. M. Reflections on teaching methodological strategies in teaching internship. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 12, p. 1–18, 2022. DOI: 10.35699/2237-5864.2022.37375. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/37375. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Article