Reflections on teaching methodological strategies in teaching internship
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2022.37375Keywords:
Teacher training, practice experience, remote classes, Biology teachingAbstract
The shared experiences about the teaching internship in stricto sensu Graduate programs are still small, given that this may be linked to normative regulations that do not assign mandatory internships to all graduate students, limiting them to more specific cases. Thus, the present work brings together some reflections on the teaching internship in a master’s degree scope a group of undergraduate students of the Biological Sciences course, aiming to share the experience of teaching practice, to contribute to the process of training other master's students, instigating them to think and reinventing the pedagogical practice from an atypical context of pandemic and remote classes. Based on the reflections on practice, the importance of the teaching internship for the process of teacher constitution and for the approximation of acting scenarios in the university environment is highlighted.
Downloads
References
BAKHTIN, Mikhail. Problemas da Poética de Dostoiévski. 4. ed. Rio de Janeiro; Trad. Paulo Bezerra. Ed. Forense Universitária, 2008 apud MARAFON, Luciano; ARAUJO, Denise. Além da imagem: a narrativa interativa e a polifonia intertextual em Black Mirror. SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISAS EM MIDIATIZAÇÃO E PROCESSOS SOCIAIS, v. 1, n. 4, 2020. Anais de Resumos Expandidos [...]. out. 2020. ISSN 2675-4169. Disponível em: http://midiaticom.org/anais/index.php/seminario-midiatizacao-resumos/article/view/1142. Acesso em: 16 nov. 2021.
BRANCO, Emerson Pereira; ADRIANO, Gisele; ZANATTA, Shalimar Calegari. Educação e TDIC: contextos e desafios das aulas remotas durante a pandemia da covid-19. Debates em Educação, Maceió, v. 12, n. 2, p. 328-350, 2020. DOI: https://doi.org/10.28998/2175-6600.2020v12nEsp2p328-350. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/10712. Acesso em: 19 fev. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 473, de 12 de maio de 2020. Prorroga o prazo previsto no § 1º do art. 1º da Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 55, 13 maio de 2020.
DELIZOICOV, Demétrio; ANGOTTI, José André. Metodologia do ensino de ciências. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1994.
ENEBIO, Encontro Nacional de Ensino de Biologia. Polifonia de saberes na educação científica: mestiçagens e hibridações entre artes e ciências. Mesa redonda. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=WZ2iviqyLds. Acesso em: 16 set. 2021.
FELICIO, Luanna Lua Sousa; SILVA, Carmem Virgínia Moraes da. O desafio do estágio docente na modalidade remota como práxis em mestrado profissional em Psicologia da Saúde. Revista De Iniciação à Docência, Vitória da Conquista, v. 6, n.2, p. 433-451, 2021. DOI: https://doi.org/10.22481/riduesb.v6i2.9285. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/article/view/9285. Acesso em: 16 fev. 2022.
FREIRE, Paulo. A educação na cidade. São Paulo: Cortez, 1991.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FURTADO, Cristiane. Concepções sobre avaliação da aprendizagem dos licenciandos do curso de Ciências Biológicas da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) Campus Realeza PR. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Universidade Federal da Fronteira Sul, Curso de Ciências Biológicas – Licenciatura, Realeza, PR, 2018.
GIL, Antônio Carlos. Didática do Ensino Superior. São Paulo: Atlas S.A., 2015.
HOFFMANN, Marilisa Bialvo; DELIZOICOV, Delizoicov Neto. Estágio de docência: espaço formativo do docente do ensino superior na área de ciências da natureza. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS – ENPEC, 11., 2017. Florianópolis, Anais [...]. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina; Enpec, 2017.
AMARINO, Atila; LOPES, Sonia. Coronavírus: explorando a pandemia que mudou o mundo. São Paulo: Editora Moderna, 2020.
INÁCIO, Amanda Lays Monteiro; MARIANO, Maria Luzia Silva; FRANCO, Sandra Aparecida Pires; OLIVEIRA, Katya Luciane de. Estágio em docência na pós-graduação: perspectivas acerca da formação docente. Revista Transmutare, Curitiba, v. 4, p. 1-17, 2019. DOI: https://doi.org/10.3895/rtr.v4n0.10435. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/rtr/article/view/10435/7318. Acesso em: 28 nov. 2021.
KREUZ, Kelly Karine; LEITE, Fabiane de Andrade. A formação pedagógica no estágio de docência em curso de pós-graduação stricto sensu. Revista Valore, Volta Redonda, v.6 (Edição Especial), p. 1120-1130, 2021. DOI: DOI: https://doi.org/10.22408/reva6020219651120-1130. Disponível em: https://revistavalore.emnuvens.com.br/valore/article/view/965. Acesso em: 16 fev. 2022.
LIMA, José Ossian Gadelha de; LEITE, Luciana Rodrigues. O estágio de docência como instrumento formativo do pós-graduando: um relato de experiência. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 100, n. 256, p. 753-767, 2019. DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.100i256.3986. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbeped/a/wLHFrS8XRcJhbYr8bMMWysL/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 16 fev. 2022.
LOURENÇO, Daniela Silva de; WIRZBICKI, Sandra Maria. Em tempos de pandemia: uma Sequência Didática para o ensino de Virologia. eduCAPES, mar. 2021. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/handle/capes/587022. Acesso em: 16 fev. 2022.
OLIVEIRA, Kaio Eduardo de Jesus; PORTO, Cristiane; JÚNIOR, Leonardo Fraga Cardoso. Memes sobre ciência e a reconfiguração da linguagem da divulgação científica na cibercultura. Acta Scientiarum Education, Maringá, v. 42, p. 1-12, 2020. Disponível em https://www.semanticscholar.org/paper/Memes-sobre-ci%C3%AAncia-e-a-reconfigura%C3%A7%C3%A3o-da-linguagem-Oliveira-Porto/2e598f5e390faff4122fd6255744ca7a160261a3. Acesso em: 30 maio. 2022.
PACHANE, Graziela Giusti; PEREIRA, Elisabete Monteiro de Aguiar. A importância da formação didático-pedagógica e a construção de um novo perfil para docentes universitários. Revista Ibero-Americana de Educación, Madri, v. 35, n. 1, p. 1-13, 2004.
PEIXOTO, Karolayne Êndrea Oliveira; SOUZA, Érica de Souza e; BORGES, Heloísa da Silva; GHEDIN, Evandro Luiz. Tempos de pandemia: a experiência do estágio docência no ensino superior utilizando o ERE. Revista Humanidades e Inovação, Palmas, v.8, n.42, p. 182-191, 2021. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/5090. Acesso em: 16 fev. 2022.
PUCCIA, Rosana. Dança da vacinação – voz de Rosana Puccia na paródia de Dança da Solidão (Paulinho da Viola). Youtube, janeiro de 2021. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=5uu1ByhFViQ. Acesso em: 6 ago. 2021.
QUADROS, Ana Luiza de et al. Professor de ensino superior: o entendimento a partir de narrativas de pós-graduandos em química. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 2, p. 389-402, abr./jun. 2012.
RIBEIRO, Maria Flavia Marques; OLIVEIRA, Gislaine Alves de; FARIA, Elaine Terk. Formação pedagógica de docentes e pós-graduandos no âmbito da pós-graduação em Fisiologia no Brasil. Educação Por Escrito, Porto Alegre, v. 11, n. 1, p. 1-16, jan./jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.15448/2179-8435.2020.1.32684. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/porescrito/article/view/32684/26152. Acesso em: 16 fev. 2022.
SANTOS, Eliane Gonçalves. A história da ciência no cinema: contribuições para a problematização da concepção de natureza da ciência. 2011. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino Científico e Tecnológico) – Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões, Erechim, RS, 2011.
SILVEIRA, H.E. Docência Universitária: Apontamentos e reflexões sobre a formação de professores. In: LOPES, José Guilherme da Silva; MASSI, Luciana. (org.). Aprendizagens da docência no ensino superior: desafios e perspectivas da educação em ciências. São Paulo: Livraria da Física, 2017, p. 53-68.
SOUZA, Gahelyka Aghta Pantano. O estágio da docência na pós-graduação: relatos de uma professora do magistério superior. Scientia Naturalis, Rio Branco, v. 1, n. 5, p. 140-147, 2019. DOI: https://doi.org/10.30691/relus.v4i2.2307. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/revista/index.php/SciNat. Acesso em: 30 out. 2021.
UFFS. Universidade Federal da Fronteira Sul. Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação. Instrução Normativa nº 14, de 12 de fevereiro de 2016. Institui o Estágio de Docência dos estudantes dos Programas de Pós-Graduação Stricto Sensu, a serem desenvolvidos nos cursos de Graduação da Universidade Federal da Fronteira Sul. Chapecó: Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação, 2016. Disponível em: https://www.uffs.edu.br/atos-normativos/instrucao-normativa/propepg/2016-0014. Acesso em: 10 out. 2021.
VIGOTSKI, Lev Semenovich. A construção do pensamento e da linguagem. Tradução Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2009.
VIGOTSKI, Lev Semenovich. Psicologia da arte. Tradução Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.
ZABALZA, Miguel Angel. O ensino universitário: seu cenário e seus protagonistas. Porto Alegre: Artmed, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Daniela Silva de Lourenço, Sandra Maria Wirzbicki
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Open access policy:
Revista Docência do Ensino Superior is an Open Access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without seeking prior permission from the publisher or author, provided they respect the license to use the Creative Commons used by the journal. This definition of open access is in line with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).