Use of Storytelling in the teaching of the National Humanization Policy in Medical courses

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2023.44475

Keywords:

higher education, Medical students, humanization in health, Storytelling, active methodology

Abstract

Using the Storytelling methodology contributes to professional training because it stimulates empathy and expands the students' perspective by means of various narratives. The objective of this article is to report the experience of using Storytelling as a teaching strategy for the National Humanization Policy in Medical courses. The method was applied during a class of the Community Interaction academic discipline with a class of students divided into small groups, aiming to approach the National Policy of Humanization in Health. Based on the stories shared, the students' active participation and greater interest in the proposed content are described; the mechanisms of this resource that allow a greater apprehension of the content; as well as the successful use of the active method by the professors, to build knowledge about Humanization in Health. It is concluded that Storytelling proved to be capable of sensitizing the students and expanding their abilities for involvement and appropriation of the teaching topics proposed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alessandra Cunha dos Santos, Universidade Regional de Blumenau (FURB), Blumenau, SC, Brasil.

Medical student at the Regional University of Blumenau. Member of the Urgency and Emergency Medicine Academic League (Liga Acadêmica de Medicina de Urgência e Emergência, LAMURGEM).

Daniela Maysa de Souza, Universidade Regional de Blumenau (FURB), Blumenau, SC, Brasil.

Lecturer at the Regional University of Blumenau. Department of Medicine. PhD in Nursing from the Federal University of Santa Catarina (2018). Main research themes: Professor training and active methodologies.

Luana Gabriele Nilson, Universidade Regional de Blumenau (FURB), Blumenau, SC, Brasil.

Lecturer at the Regional University of Blumenau. Department of Medicine and Graduate Program in Public Health. PhD in Public Health from the Federal University of Santa Catarina (2018). Main research topics: Primary Health Care, Telehealth, Health Evaluation.

Luísa Barbieri Kreibich, Universidade Regional de Blumenau (FURB), Blumenau, SC, Brasil.

Medical student at the Regional University of Blumenau. Board member of the FURB Academic Dermatology League (Liga Acadêmica de Dermatologia, LACIDERM).

References

AGUIAR, Ana Caroline Inácio de Alencar et al. A Comunicação não Violenta (CNV) como instrumento de promoção da saúde mental no contexto escolar. In: ZAGO, Maria Cristina. Saúde Mental no Século XXI: Indivíduo e Coletivo Pandêmico. Guarujá, SP: Científica Digital, 2021. p. 13-23. DOI: https://doi.org/10.37885/210203315

ANTONIASSI, Clodoaldo Penha; PESSOTTO, Janine Gehrke; BERGAMIN, Luciane. Práticas restaurativas na gestão de uma equipe de Estratégia da Família: relato de experiência em Pato Branco, PR. Saúde em Debate, Rio de Janeiro, v. 43, p. 147-153, dez. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-11042019S614. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sdeb/a/frbVS3CYcGBKJxBKprnRNcp/?lang=pt. Acesso em: 16 out. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-11042019s614

BARCO, Frieda Liliana Morales et al. Era uma vez… na escola: formando educadores para formar leitores. 4. ed. Belo Horizonte: Formato Editorial, 2005. p. 188.

BARR, Robert; TAGG, John. From teaching to learning: a new paradigm for undergraduate education. Change: The magazine of higher learning, v. 27, n. 6, p. 12-26, 1995. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/00091383.1995.10544672. Acesso em: 12 out. 2022. DOI: https://doi.org/10.1080/00091383.1995.10544672. DOI: https://doi.org/10.1080/00091383.1995.10544672

BRASIL. Lei nº 8.080/1990, de 19 de setembro de 1990. Dispõe sobre as condições para a promoção, proteção e recuperação da saúde, a organização e o funcionamento dos serviços correspondentes e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília DF. 19 de set. 1990. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8080.htm. Acesso em: 7 set. 2022.

BRASIL. Ministério da Saúde. HumanizaSUS: Política Nacional de Humanização (PNH): a humanização como eixo norteador das práticas de atenção e gestão em todas as instâncias do SUS. Brasília: Ministério da Saúde, 2004. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/humanizasus_2004.pdf. Acesso em: 7 set. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução Nº 3 de 20 de junho de 2014. Institui diretrizes curriculares nacionais do curso de graduação em Medicina e dá outras providências. Diário Oficial da União: Seção 1, Brasília, 23 jun. 2014. p. 8-11. Disponível em: http://www.toledo.ufpr.br/portal/wp-content/uploads/2017/07/DCN-2014.pdf. Acesso em: 7 set. 2022.

COELHO, Márcia Oliveira; JORGE, Maria Salete Bessa. Tecnologia das relações como dispositivo do atendimento humanizado na atenção básica à saúde na perspectiva do acesso, do acolhimento e do vínculo. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 14, p. 1523-1531, 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232009000800026. Disponível em: https://www.scielosp.org/article/ssm/content/raw/?resource_ssm_path=/media/assets/csc/v14s1/a26v14s1.pdf. Acesso em: 12 out. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232009000800026

FELISBINO, Emanuelle Garces. Storytelling como recurso didático pedagógico no processo de ensino/aprendizagem da língua inglesa para crianças em escola privada. 2021. 24 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Concepções Multidisciplinares de Leitura) – Instituto Federal de Santa Catarina, Xanxerê, 2021. Disponível em: https://repositorio.ifsc.edu.br/handle/123456789/2211. Acesso em: 12 out. 2022.

PAIVA, Marlla Rúbya Ferreira et al. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem: revisão integrativa. SANARE – Revista de Políticas Públicas, Sobral, v. 15, n. 2, 2016. Disponível em: https://sanare.emnuvens.com.br/sanare/article/view/1049. Acesso em: 7 set. 2022.

FURB. Universidade Regional de Blumenau. Projeto Pedagógico do Curso de Medicina. Blumenau: FURB, 2022. Disponível em: https://www.furb.br/web/upl/graduacao/projeto_pedagogico/202207291608100.2018%20PPC%20MEDICINA-atualizacao%202022%20.pdf. Acesso em: 7 set. 2022.

HEINEMEYER, Catherine. The dying art of storytelling in the classroom. The Conversation, 2018. Disponível em: https://theconversation.com/the-dying-art-of-storytelling-in-the-classroom-93088. Acesso em 12 out. 2022.

KIENLE, Gunver; KIENE, Helmut. Como escrever um relato de caso. Arte Médica Ampliada, v. 31, n. 2, p. 34-37, 2011. Disponível em: http://www.abmanacional.com.br/arquivo/aae76d6a6616e9828db3f643ee49a0a323efed20-31-2-relato-de-caso.pdf. Acesso em: 25 maio 2023.

LAZZARI, Daniele Delacanal; JACOBS, Gabrielle Jacobs; JUNG, Walnice. Humanização da assistência na enfermagem a partir da formação acadêmica. Revista de Enfermagem da UFSM, [S. l.], v. 2, n. 1, p. 116-124, 2012. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/3705. Acesso em: 7 set. 2022.

LOPES, Iraneide Etelvina; NOGUEIRA, Júlia Aparecida Devidé; ROCHA, Dais Gonçalves. Eixos de ação do programa saúde na escola e promoção da saúde: revisão integrativa. Saúde em Debate, Rio de Janeiro, v. 42, n. 118, p. 773-789, jul./set. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-1104201811819. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sdeb/a/SNsdFnbvBdfdhn76GQYGDtM/?lang=pt. Acesso em: 7 set. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-1104201811819

MCKEE, Robert. Story: substância, estrutura, estilo e os princípios da escrita de roteiro. Tradução: Chico Marés. Curitiba: Arte & Letra, 2017. p. 430.

MERHY, Emerson Elias; FRANCO, Túlio Batista. Reestruturação produtiva e transição tecnológica na saúde. São Paulo: Hucitec, 1997. Disponível em: https://www.professores.uff.br/tuliofranco/wp-content/uploads/sites/151/2017/10/32reestruturacao_produtiva_e_transicao_tecnologica_na_saude_emerson_merhy_tulio_franco.pdf. Acesso em: 12 out. 2022.

MERHY, Emerson Elias. Um ensaio sobre o médico e suas valises tecnológicas: contribuições para compreender as reestruturações produtivas do setor saúde. Interface – comunicação, saúde, educação, Botucatu, v. 4, n. 6, p. 109-116, 2000. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-32832000000100009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/hWjdyMG9J4YhwPLLXdY3kfD/?lang=pt. Acesso em: 7 set. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-32832000000100009

MUHLEN, Mara Cristiane Von; VIVIAN, Aline Groff. Psicanálise e universidade: potencialidades teóricas no cenário da pesquisa. Aletheia, n. 38-39, p. 240-243, 2012. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/1150/115028213020.pdf. Acesso em: 12 out. 2022.

NAVILLE, Sarah Isabella Maas. “M-learning”: uma ferramenta eletrônica para professores para a identificação de sinais de desatenção e hiperatividade. 2017. Dissertação (Mestrado em Distúrbios do Desenvolvimento) – Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2017. Disponível em: https://dspace.mackenzie.br/bitstream/handle/10899/22725/Sarah%20Isabella%20Maas%20Naville.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 12 out. 2022.

NOVAES, Marcos Adriano Barbosa et al. Active methodologies in the teaching and learning process: emerging didactic alternatives. Research, Society and Development, v. 10, n. 4, p. e37710414091, 2021. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/14091. Acesso em: 7 set. 2022.

OLIVEIRA, Daniele de Souza Lopes; CASTAMAN, Ana Sara. Guia para uso do Storytelling em espaços educacionais na Educação Profissional e Tecnológica. 2020. Produto Educacional (Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica – ProfEPT) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2020. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/handle/capes/571084?mode=full. Acesso em: 7 set. 2022.

PALACIOS, Fernando; TERENZZO, Martha. O guia completo do Storytelling. Rio de Janeiro: Alta Books Editora, 2016. p. 448. Disponível em: https://books.google.com.br/books?hl=pt-BR&lr=&id=99R0DwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA98&dq=guia+completo+do+storytelling&ots=JonKJ3HQBa&sig=IVAp0WqO0zd4OzXkL1ibavxoytE. Acesso em: 12 out. 2022.

POWNER, Leanne; ALLENDOERFER, Michelle. Evaluating hypotheses about active learning. InternationalStudies Perspectives, v. 9, n. 1, p. 75-89, 2008. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1528-3585.2007.00317.x. Disponível em: https://academic.oup.com/isp/article-abstract/9/1/75/1813526. Acesso em: 12 out. 2022. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1528-3585.2007.00317.x

REIS-BORGES, Grasiela Cristina; NASCIMENTO, Edinalva Neves; BORGES, Daniel Martins. Impacto da Política Nacional de Humanização na Estratégia Saúde da Família e na Rede de Saúde. Distúrbios da Comunicação, São Paulo, v. 30, n. 1, p. 194-200, 2018. DOI: https://doi.org/10.23925/2176-2724.2018v30i1p194-200. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/dic/article/view/33313. Acesso em: 7 set. 2022. DOI: https://doi.org/10.23925/2176-2724.2018v30i1p194-200

ROCHA, Carlos José Tridade; FARIAS, Sidilene Aquino. Metodologias ativas de aprendizagem possíveis ao ensino de ciências e matemática. REAMEC – Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, v. 8, n. 2, p. 69-87, 2020. DOI: 10.26571/reamec.v8i2.9422. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/14385. Acesso em: 12 out. 2022. DOI: https://doi.org/10.26571/reamec.v8i2.9422

SANTOS, Adriano Maia et al. Vínculo e autonomia na prática de saúde bucal no Programa Saúde da Família. Revista de Saúde Pública, São Paulo, v. 42, n. 3, p. 464-470, 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-89102008005000025. Disponível em: https://www.scielosp.org/article/ssm/content/raw/?resource_ssm_path=/media/assets/rsp/v42n3/6189.pdf. Acesso em: 12 out. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-89102008000300011

SEGRE, Marco; FERRAZ, Flávio. Carvalho. O conceito de saúde. Revista de Saúde Pública, v. 31, n. 5, p. 538-542, 1997. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-89101997000600016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rsp/a/ztHNk9hRH3TJhh5fMgDFCFj/?lang=pt. Acesso em: 12 out. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-89101997000600016

SIEGA, Cheila Karei et al. Storytelling como estratégia didática na formação de profissionais da Enfermagem: relato de experiência. Saberes Plurais: Educ. Saúde, v. 5, n. 2, p. 15-26, 2021. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/saberesplurais/article/view/114424. Acesso em: 29 mai. 2023. DOI: https://doi.org/10.54909/sp.v5i2.114424. DOI: https://doi.org/10.54909/sp.v5i2.114424

SILVA, Ana Carolina de Moraes; SEI, Maíra Bonafé. A Contação de Histórias e a humanização no hospital: vivências de profissionais da saúde. Rev. SBPH, Rio de Janeiro, v. 22, n. 2, jul./dez. 2019. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rsbph/v22n2/v22n2a05.pdf. Acesso em: 29 mai. 2023.

SILVA, Arthur Fernandes da et al. Entre ouvidos e palavras: um ensaio sobre medicina narrativa, redes sociais e humanização na Atenção Primária à Saúde. Interface –Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 27. e220467, 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/interface.220467. Disponível em: https://www.scielosp.org/pdf/icse/2023.v27/e220467/pt. Acesso em: 29 mai. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/interface.220467

STORR, Will. The science of Storytelling: why stories make us human and how to tell them better. Nova Iorque: Abrams Press, 2020.

SUZUKI, Wendy A. et al. Dialogues: the science and power of Storytelling. Journal of Neuroscience, v. 38, n. 44, p. 9468-9470, 2018. DOI: 10.1523/JNEUROSCI.1942-18.2018. Disponível em: https://www.jneurosci.org/content/jneuro/38/44/9468.full.pdf. Acesso em: 13 out. 2022. DOI: https://doi.org/10.1523/JNEUROSCI.1942-18.2018

VALENÇA, Marcelo; TOSTES, Ana Paula Balthazar. O Storytelling como ferramenta de aprendizado ativo. Carta Internacional, Belo Horizonte, v. 14, n. 2, 2019. DOI: https://doi.org/10.21530/ci.v14n2.2019.917. Disponível em: https://www.cartainternacional.abri.org.br/Carta/article/view/917. Acesso em: 24 set. 2022. DOI: https://doi.org/10.21530/ci.v14n2.2019.917

WRIGHT, Andrew. Storytelling with children. New York: Oxford University Press, 1995. p. 222. Disponível em: https://books.google.com.br/books?hl=pt-BR&lr=&id=IuQOKN63TCwC&oi=fnd&pg=IA6&dq=WRIGHT,+A.+Storytelling+with+Children.+New+York:+Oxford,+1995&ots=0B5WuYMpv4&sig=Y_dxIqM5iJDQ5wB0ZjGX8KYC728. Acesso em: 12 out. 2022.

XAVIER, Adilson. Storytelling: Histórias que deixam marcas. Rio de Janeiro: BestSeller, 2015. p. 304. Disponível em: https://books.google.com.br/books?hl=pt-BR&lr=&id=onQyBwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT5&dq=XAVIER,+Adilson.+Storytelling:+Hist%C3%B3rias+que+deixam+marcas.+1.ed.+Rio+de+Janeiro:+BestSeller,+2015.+304+p&ots=jewOSI0D-y&sig=jMmfZQlVNt8liQLii07_p17xNEc. Acesso em: 12 out. 2022.

Published

2023-11-29

How to Cite

SANTOS, A. C. dos; SOUZA, D. M. de; NILSON, L. G.; KREIBICH, L. B. Use of Storytelling in the teaching of the National Humanization Policy in Medical courses. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 13, p. 1–19, 2023. DOI: 10.35699/2237-5864.2023.44475. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/44475. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Article