Black and trans professor
interview with Feibriss Cassilhas
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2024.46953Keywords:
black professors, transfeminine, intersectionality, subjectivityAbstract
This text is the result of an interview with professor Feibriss Henrique Meneghelli Casillas, from the Federal University of Bahia, and aims to understand her trajectory and map strategies of resistance that allowed her to enter the university space as a professor, breaking systems of colonial oppression. The interview was carried out using a semi-structured script, based on the theoretical-methodological perspective of intersectionality. From this dialogue, we reflected on issues such as: challenges in being a black and trans professor at the university; strategies for confronting structural racism from teaching; importance of aquilombamento as a political strategy for strengthening black intellectuals in academia; reconstruction of a democracy in Brazilian society through the rupture with the cis-heteropatriarchal white supremacy that underpins the construction of modern science. Therefore, the meeting with Feibriss brings to light the understanding and strength of her trajectory as a trans female, black person and university professor, in order to help other black people, who intend to follow the academic path. Finally, the interview also aims to contribute to the area of gender, sexuality, race and ethnicity studies.
Downloads
References
AKOTIRENE, Carla. O que é interseccionalidade? Belo Horizonte: Letramento, Justificando, 2018.
ALMEIDA, Silvio. Racismo estrutural. São Paulo: Pólen Produção Editorial LTDA, 2019.
BRASIL. Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela Lei nº 10.172, de 9 de janeiro de 2001, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira", e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 10 jan. 2003. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm. Acesso em: 16 maio 2024.
BRASIL. Lei nº 11.645, de 10 de março de 2008. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena". Diário Oficial da União, Brasília, DF, 11 mar. 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11645.htm. Acesso em: 16 maio 2024.
CARNEIRO, Aparecida Sueli. A construção do outro como não-ser como fundamento do ser. 2005. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, 2005. Disponível em: https://pt.slideshare.net/slideshow/carneiro-sueli-tesepdf/251848294. Acesso em: 4 jun. 2024.
CARRASCOSA, Denise et al. (org). Traduzindo no Atlântico Negro: dinâmicas exusíacas em rotas de fuga e performances de religação afroancestral. Salvador: Ogum´s Toques Negros, 2023.
CHAVEIRO, Maylla Monnik Rodrigues de Sousa. Interseccionalidade e sua pluralidade conceitual: um quadro comparativo entre autoras. Revista Desenvolvimento Social, Montes Claros, v. 29, n. 2, p. 58-77, jul./dez. 2023. DOI: https://doi.org/10.46551/issn2179-6807v29n2p58-77. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/rds/article/view/7121. Acesso em: 26 fev. 2024.
COLLINS, Patrícia Hill; BILGE, Sirma. Interseccionalidade. São Paulo: Boitempo Editorial, 2021.
CRENSHAW, Kimberle. Demarginalizing the intersection of race and sex: a black feminist critique of antidiscrimination doctrine, feminist theory and antiracist politics. University of Chicago Legal Forum, v. 1989, art. 8, 1989. Disponível em: http://chicagounbound.uchicago.edu/uclf/vol1989/iss1/8. Acesso em: 16 de maio de 2024.
CRENSHAW, Kimberlé. Documento para o encontro de especialistas em aspectos da discriminação racial relativos ao gênero. Tradução de Liane Schneider. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 10, n. 1, p.171-188, 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-026X2002000100011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ref/a/mbTpP4SFXPnJZ397j8fSBQQ/abstract/?lang=pt#. Acesso em: 4 jun. 2024.
CRISOSTOMO, Maria Aparecida dos Santos; REIGOTA, Marcos Antonio dos Santos. Professoras universitárias negras: trajetórias e narrativas. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), v. 15, p. 93-106, 2010.
GRUPO GAY DA BAHIA (GGB). Pessoas LGBT Mortas no Brasil: relatório 2017. Disponível em: https://observatoriomorteseviolenciaslgbtibrasil.org/todos-dossies/grupo-gay-da-bahia/. Acesso em: 16 de maio de 2024.
JESUS, Jaqueline Gomes de. Transfobia e crimes de ódio: Assassinatos de pessoas transgênero como genocídio. História Agora, v. 16, n. 2, p. 101-123, 2013. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/281321251_Transfobia_e_crimes_de_odio_Assassinatos_de_pessoas_transgenero_como_genocidio. Acesso em: 4 jun. 2024.
MBEMBE, Achille. Necropolítica. Melusina, 2020.
OLIVEIRA, Apolo Vincent Silva de et al. (org.). Transvivências negras entre afetos e aquilombamentos: contando histórias afro-diapórica. Salvador: Devires, 2021.
OLIVEIRA, Eliana de. Mulher negra professora universitária trajetória, conflitos e identidade. 2004. Tese (Doutorado) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2004.
RIBEIRO, Djamila. O que é lugar de fala? Belo Horizonte: Letramento: Justificando, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Maylla Monnik Rodrigues de Sousa Chaveiro, Feibriss Henrique Meneghelli Cassilhas, Bruna Lopes Couto
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Open access policy:
Revista Docência do Ensino Superior is an Open Access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without seeking prior permission from the publisher or author, provided they respect the license to use the Creative Commons used by the journal. This definition of open access is in line with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).