Black and trans professor

interview with Feibriss Cassilhas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2024.46953

Keywords:

black professors, transfeminine, intersectionality, subjectivity

Abstract

This text is the result of an interview with professor Feibriss Henrique Meneghelli Casillas, from the Federal University of Bahia, and aims to understand her trajectory and map strategies of resistance that allowed her to enter the university space as a professor, breaking systems of colonial oppression. The interview was carried out using a semi-structured script, based on the theoretical-methodological perspective of intersectionality. From this dialogue, we reflected on issues such as: challenges in being a black and trans professor at the university; strategies for confronting structural racism from teaching; importance of aquilombamento as a political strategy for strengthening black intellectuals in academia; reconstruction of a democracy in Brazilian society through the rupture with the cis-heteropatriarchal white supremacy that underpins the construction of modern science. Therefore, the meeting with Feibriss brings to light the understanding and strength of her trajectory as a trans female, black person and university professor, in order to help other black people, who intend to follow the academic path. Finally, the interview also aims to contribute to the area of ​​gender, sexuality, race and ethnicity studies.

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Author Biographies

Maylla Monnik Rodrigues de Sousa Chaveiro, Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD), Dourados, MS, Brasil.

Pós-doutoranda pela Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD). Doutora pelo Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Ciências Humanas da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Mestra e Graduada em Psicologia pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Psicóloga Clínica e Supervisora.

Feibriss Henrique Meneghelli Cassilhas, Universidade Federal da Bahia (UFBA), Salvador, BA, Brasil.

Doutora e mestra em Estudos da Tradução pelo programa de pós-graduação em Estudos da Tradução (PGET) na Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). É professora Adjunta pela Universidade Federal da Bahia (UFBA) na área de Letras Inglês.

Bruna Lopes Couto, Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM), Uberaba, MG, Brasil.

Graduanda em Psicologia pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM).

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Published

2024-06-04

How to Cite

CHAVEIRO, M. M. R. de S.; CASSILHAS, F. H. M.; COUTO, B. L. Black and trans professor: interview with Feibriss Cassilhas. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 14, p. 1–22, 2024. DOI: 10.35699/2237-5864.2024.46953. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/46953. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Interviews