The dean’s elections in Federal University of Pernambuco:
a democratic experience in 1983?
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-5864.2024.52845Keywords:
democracy, civil-military dictatorship of 1964, education, Federal University of Pernambuco (UFPE)Abstract
This work analysed the elections for rector at the Federal University of Pernambuco in 1983, with reflections on the impacts of the civil-military dictatorship of 1964 on democratic freedoms. The research was carried out from the collection, selection and analysis of a wide and varied documentary set from the National Archive and the Digital Library's Digital Library. As a result of the search, it was found that elections of dean were laid down in 1983 by the greater articulation and organization of the academic community and the increase in struggles for the democratization at that university. The selection model for the dean position remained indirect, but it is possible now to consult university students during the election. The fact that the election for this role and consultation with the academic community in the vote was lucky did not guarantee that the vacancy would be occupied by the candidate with the most votes, considering that the definition was made by the President of the Republic, through a list that the university sent to the Ministry of Education and Culture, a situation common to other educational institutions in the period. Despite this context, the elections for rector in 1983 resulted in democratic advances, as in the face of the crisis of the dictatorial government, discussions on democracy within and outside the university walls expanded, mobilizing the academic community and other social segments with debates and other forms of everyday resistance.
Downloads
References
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade e ambivalência. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1999.
FERREIRA, André; MOURA, Laudyslaine Natali Silvestre de. A eleição direta para reitor promovida pela ADUFEPE. In: FERREIRA, André (org.). O rumo das identidades: 40 anos da ADUFEPE. Recife: EDUFPE, 2019, pp. 61-65.
FICO, Carlos. Como eles agiam. Os subterrâneos da ditadura militar: espionagem e polícia política. Rio de Janeiro, São Paulo: Record, 2001.
MOTTA, Rodrigo Patto Sá. As universidades e o regime militar: cultura política brasileira e modernização autoritária. Rio de Janeiro: Zahar, 2014.
PARENTONI, Marcel Fernando da Costa; RIBEIRO, Ângelo André Genro Alves; FARIAS, Camilo Alysson Simões de; ALEXANDRINO, Carlos Henrique; TUTIKIAN, Jane Fraga; FERREIRA, Lísia Regina (org.). Intervenções nas instituições federais de ensino: reitoras e reitores eleitos e não empossados. Nossa luta, nossa história. Campos dos Goytacazes, RJ: Encontrografia Editora, 2022. DOI: 10.52695/978-65-5456-009-2. Disponível em: https://encontrografia.com/intervencoes-nas-instituicoes-federais-de-ensino/. Acesso em: 18 set. 2024.
SANTOS, Evson Malaquias de Moraes (org.) UFPE: instituição, gestão, política e seus bastidores. Recife: Editora Universitária, 2012.
SOARES, Thiago Nunes. Gritam os muros: pichações e ditadura civil-militar no Brasil. Curitiba: Appris, 2018.
SOARES, Thiago Nunes. “Um clima de agitação criado por alunos esquerdistas”: vigilância, militância política e lutas por liberdades democráticas na UFPE (1973-1985). Tese (Doutorado em História) – Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2020. Disponível em: http://www.repositorio-bc.unirio.br:8080/xmlui/handle/unirio/13514. Acesso em: 7 out. 2024.
DOCUMENTOS HISTÓRICOS CITADOS
ARQUIVO NACIONAL – MEMÓRIAS REVELADAS
Fundo: SNIG. ID: I0055967. Informação confidencial nº 230, de 14 de novembro de 1983. Informação confidencial nº 06, de 24 de outubro de 1983.
Fundo: SNIG. ID: I0055700-1983. Informação confidencial nº 202, de 07 de outubro de 1983.
Fundo: SNIG. ID: A0353632-1983. Informe confidencial nº 1579, de 11 de julho de 1983.
Fundo: SNIG. ID: A0342040-1983. Informação confidencial nº 43, de 14 de junho de 1983. Originária da DSI/MEC e difundida para a AC/SNI, CISA, CI/DPF, CIM e CIE.
Fundo: SNIG. ID: I0047983. Informação confidencial nº [sic], de 10 de junho de 1983, originária da ARE/SNI e difundida para a AC/SNI.
Fundo: SNIG. ID: I0055967. Diário Oficial nº 177, de 14 de setembro de 1983, anexado na informação confidencial nº 06, de 24 de outubro de 1983. “Ficha de qualificação” de George Browne do Rêgo anexada na informação confidencial nº 19, de 15 de setembro de 1983.
Fundo: SNIG. ID: I0073763-1986. Documento confidencial “Infiltração no meio educacional”, constituído por 7 páginas e com data de 1986.
HEMEROTECA DIGITAL DA BIBLIOTECA NACIONAL
Diario de Pernambuco, 14/04/1983, Cidade, p. 5.
Diario de Pernambuco, 12/05/1983, Educação e Cultura, p. 10.
Diario de Pernambuco, 26/05/1983, Educação e Cultura, p. 10.
Diario de Pernambuco, 27/05/1983, Cidade, p. 6.
Diario de Pernambuco, 05/06/1983, Cidade, p. 28.
Diario de Pernambuco, 05/06/1983, Educação e Cultura, p. 15.
Diario de Pernambuco, 07/06/1983, Cidade, p. 5. Matéria SNI teria vetado a indicação de Pinto.
Diario de Pernambuco, 08/06/1983, Cidade, p. 8.
Diario de Pernambuco, 09/06/1983, Educação, p. 11.
Diario de Pernambuco, 10/06/1983, Capa.
Diario de Pernambuco, 10/06/1983, Cidade, p. 5.
Diario de Pernambuco, 11/06/1983, Capa e Cidade, p. 5.
Diario de Pernambuco, 12/06/1983, Capa e Educação e Cultura, p. 18.
Diario de Pernambuco, 14/06/1982, Cidade/Cultura, p. 4
Diario de Pernambuco, 19/06/1983, Opinião, p. 10.
Diario de Pernambuco, 16/07/1983, Cidade, p. 5.
Diario de Pernambuco, 06/08/1983, Política, p. 4.
Diario de Pernambuco, 16/08/1983, Educação, p. 7.
Diario de Pernambuco, 11/09/1983, Educação, p. 13.
Diario de Pernambuco, 16/09/1983, Capa. 27/09/1983, Educação, p. 5.
Diario de Pernambuco, 11/11/1983, Cidade, p. 4.
Diario de Pernambuco, 02/12/1983, Cidade, p. 4. Matéria Adufepe lança caderno em defesa de eleições diretas.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Thiago Nunes Soares
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Open access policy:
Revista Docência do Ensino Superior is an Open Access journal, which means that all content is available free of charge, at no cost to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, print, search, or link to the full texts of the articles, or use them for any other legal purpose, without seeking prior permission from the publisher or author, provided they respect the license to use the Creative Commons used by the journal. This definition of open access is in line with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).