Factors involved in the training of resident nurses

view of alumni from aresidency program

Authors

  • Elias Barbosa de Oliveira Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Departamento de Enfermagem Médico Cirúrgica, Rio de Janeiro RJ , Brazil, Enfermeiro. Doutor em Enfermagem. Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ, Departamento de Enfermagem Médico Cirúrgica. Rio de Janeiro, RJ - Brasil , Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Renata dos Anjos Correa Carvalho Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Hospital Universitário Pedro Ernesto, Rio de Janeiro RJ , Brazil, Enfermeira. Mestre em Enfermagem. UERJ, Hospital Universitário Pedro Ernesto. Rio de Janeiro, RJ - Brasil, Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Elizabeth Teixeira Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Faculdade de Enfermagem, Departamento de Fundamentos, Rio de Janeiro RJ , Brazil, Enfermeira. Doutora em Enfermagem. Professora adjunta. UERJ, Faculdade de Enfermagem, Departamento de Fundamentos. Rio de Janeiro, RJ - Brasil , Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Regina Célia Gollner Zeitoune Universidade Federal do Rio de Janeiro, Escola de Enfermagem Anna Nery, Departamento de Saúde Pública, Rio de Janeiro RJ , Brazil, Enfermeira. Doutora em Enfermagem. Professora Titular. Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ, Escola de Enfermagem Anna Nery - Departamento de Saúde Pública. Rio de Janeiro, RJ - Brasil, Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Vera Maria Sabóia Universidade Federal Fluminense, Escola de Enfermagem Aurora de Afonso Costa, Departamento de Saúde Pública, Niterói RJ , Brazil, Enfermeira. Doutora em Enfermagem. Professora Titular. Universidade Federal Fluminense - UFF, Escola de Enfermagem Aurora de Afonso Costa - EEAAC, Departamento de Saúde Pública. Niterói, RJ - Brasil, Universidade Federal Fluminense
  • Cristiane Helena Gallasch Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Departamento de Enfermagem Médico-Cirúrgica, Rio de Janeiro RJ , Brazil, Enfermeira. Doutora em Enfermagem. Professora Adjunta. UERJ, Departamento de Enfermagem Médico-Cirúrgica. Rio de Janeiro, RJ - Brasil, Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.5935/1415-2762.20170074

Keywords:

Nursing, Educational Measurement, Education, Graduate, Inservice Training

Abstract

The objective of this study was to analyze the factors that interfere negatively in the training of resident nurses in the view of the graduates of a nursing residency program in a hospital setting. Qualitative, descriptive method in which the interview technique was used with 25 graduates of a university hospital's residency program in the second semester of 2014. Applied the content analysis to the testimonials, the following results were obtained: the resulting personnel turnover due the job insecurity at a teaching hospital and inadequate working conditions in terms of material inputs hinder the training, performance and quality of the care offered by the resident; factors that lead to dissatisfaction and frustration with the training process. It is concluded that because nursing residency is an excellent theoretical teaching methodology, all efforts should be made by the institution in order to guarantee favorable conditions for safety in the performance and quality of care offered.

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Published

2018-03-08

Issue

Section

Research

How to Cite

1.
Factors involved in the training of resident nurses: view of alumni from aresidency program. REME Rev Min Enferm. [Internet]. 2018 Mar. 8 [cited 2025 Dec. 8];21. Available from: https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/49828

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