Assessment of the training of nursing technicians by nurses who work in hospitals
DOI:
https://doi.org/10.5935/1415-2762.20150073Keywords:
Education, Nursing, Licensed Practical Nurses/education, Education, Professional, Professional Competence, HospitalsAbstract
AIM: To analyze how hospital nurses assess the training of nursing technicians by curricular references. METHOD: This was an exploratory, cross-sectional survey with a quantitative approach, conducted in two hospitals in a town in the countryside of the state of São Paulo, with 42 nurses, 17 in a private hospital and 25 in a public hospital. Participants answered a structured questionnaire using the Likert Scale from December 2013 and March 2014. RESULTS: For 73%, the profile of trained nursing technicians did not meet the expectations of nurses and 90% understand that the process of teaching theoretical and practical learning and internships should be modified; for 68%, the professionals ethical commitment is precarious; 86% understand that the drafting of a political pedagogical project should involve hospitals; learning content, for 75%, should be revised to meet the current reality of the hospitals; in the category of evaluation, 75% understand that they should be stricter; 62% believe that we need to better qualify teachers and internship supervisors; and 68% claim that the workload of internships should be expanded. The average of 34.5% understand that the skills described in the references are satisfactory, while 45.9% believe that they are poor and 12.1% claim that they are inadequate. It can therefore be concluded that, in the evaluation of the participants, the design of the course, the articulation of theory with practice, and teacher and internship supervisor education need to move more towards qualifying the skills of nursing technicians as regards nursing care in hospitals.Downloads
References
1. Perroca MG, Jericó MC, Calil ASG. Composição da equipe de enfermagem em Unidades de Terapia Intensiva. Acta Paul Enferm. 2011; 24(2):199-205.
2. Lazzari DD, Pedro ENR, Sanches MO, Jung W. Estratégias de ensino do cuidado em enfermagem: um olhar sobre as tendências pedagógicas. Rev Gaúcha Enferm. 2011; 32(4):688 94.
3. Pereira RFSM. Das perguntas wittgensteinianas à pedagogia das competências: ou desmontando a caixa-preta de Perrenoud. Educ Pesq. 2015; 41(1):229-42.
4. Marques CMS, Egry EY. As competências profissionais em saúde e as políticas ministeriais. Rev Esc Enferm USP. 2011; 45(1):187-93.
5. Pereira IDF, Lages I. Diretrizes curriculares para a formação de profissionais de saúde: competências ou práxis? Trab Educ Saúde. 2013; 11(2):319-38.
6. Dias IS. Competências em educação: conceito e significado pedagógico. Rev Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional. 2010;14(1):73-8.
7. Rios TA. Ética e competência. São Paulo: Cortez; 2011.
8. Lucchese R, Barros S. Pedagogia das competências – um referencial para a transição paradigmática no ensino de enfermagem – uma revisão da literatura. Acta Paul Enferm. 2006;19(1):92-9.
9. Gatti BA. Pesquisar em educação: considerações sobre alguns pontos-chave. Diálogo Educ. 2006; 9:25-35.
10. Sullivan GM, Artino Jr AR. Analyzing and interpreting data from Likert-type scales. J Grad Med Educ. 2013;5(4):541-2.
11. Brasil. Ministério da Educação. Referenciais Curriculares Nacionais da Educação Profissional de Nível Técnico. Área profissional: saúde. Brasília: Ministério da Saúde; 2000.
12. Luchesi LB, Santos CB. Enfermagem: o que esta profissão significa para adolescentes. Rev Latino-Am Enferm. 2005; 13:158-64.
13. Donati L, Alves MJ, Camelo SHH. O perfil do estudante ingressante no curso de graduação em enfermagem de uma faculdade privada. Rev Enferm UERJ. 2010; 18(3):446-50.
14. Vieira M, Chinelli F. Relação contemporânea entre trabalho, qualificação e reconhecimento: repercussões sobre os trabalhadores técnicos do SUS. Ciênc Saúde Coletiva [Online]. 2013; 18(6):159-600. [Citado em 2015ago. 18]. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413- 81232013000600011&script=sci_arttext Disponível em:
15. Sittig FD, Singh H. Rights and responsibilities of users of electronic health records. CMAJ. 2012; 84(13):479-83.
16. Feldman LB, Cunha ICKO, D’Innocenzo. Validation of the process criteria for assessment of a hospital nursing servise. Rev Latino-Am Enferm. 2013; 21(4): 841-50.
17. Allen S. The revolution of nursing pedagogy: a transformational process. Teach. Learn Nurs. 2010; 5:33–8.
18. Pimenta SG. O estágio na formação de professores: unidade teoria e prática? São Paulo: Cortez; 2002.
19. Vázquez AS. Filosofia da práxis. Rio de Janeiro: Paz e Terra; 2007.
20. Lessmann JC, Lanzoni GMM, Gubert E, Mendes PXG, Prado ML, Backes VM. Educação profissional em enfermagem: necessidades, desafios e rumos. REME - Rev Min Enferm. 2012; 16(1):106-10.
21. Blake H. Computer-based learning objects in healthcare: the student experience. Int J Nurs Educ Scholarship. 2010; 7(1):1-15.
22. Oliveira SN, Prado ML, Kempfer SS. Utilização da simulação no ensino da enfermagem: revisão integrative. REME - Rev Min Enferm. 2014; 18(2): 487-95.
23. Pijl-Zieber EM, Barton S, Konkin J, Awosoga O, Caine V. Competence and competency-based nursing education: Finding our way through the issues. Nurse Educ Today. 2014; 34:676 8.
24. Horsfall J, Cleary M, Hunt GE. Developing a pedagogy for nursing teaching– learning. Nurse Education Today. 2012;32:930–33.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Reme: Revista Mineira de Enfermagem

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


































