Academic mentoring and care for a person with a stoma

experience report

Authors

  • Nayara Cavalcante Fernandes BelémPA, Hospital Metropolitano de Urgência e Emergência, Brasil
  • Regina Ribeiro Cunha Universidade do Estado do Pará; BelémPA, UFPA, Grupo de Pesquisa Enfermagem em Estomaterapia da Amazônia , Brasil
  • Arthur Ferreira Brandão BelémPA, UFPA, Grupo de Pesquisa Enfermagem em Estomaterapia da Amazônia , Brasil; BelémPA, Prefeitura Municipal de Abaetetuba, Secretaria de Saúde , Programa Saúde na Escola, Brasil
  • Luciana Lima da Cunha
  • Pérola Dias Barbosa BelémPA, UFPA, Grupo de Pesquisa Enfermagem em Estomaterapia da Amazônia , Brasil
  • Cassilene Oliveira da Silva BelémPA, UFPA, Grupo de Pesquisa Enfermagem em Estomaterapia da Amazônia , Brasil
  • Maria Samara Alves da Silva BelémPA, UFPA, Grupo de Pesquisa Enfermagem em Estomaterapia da Amazônia , Brasil

DOI:

https://doi.org/10.5935/1415-2762.20150038

Keywords:

Education, Nursing, Perioperative Care, Surgical Stomas, Nursing Education

Abstract

This study aimed to report an experience of academic mentoring of the care process in the perioperative period of ostomy surgery in an undergraduate nursing course, with a group of mentors consisting of five students. METHOD: A descriptive experience report study conducted at the university hospital in Belém/PA/Brazil, from March of 2011 to December of 2012, during clinical classes on curricular activity in medical-surgical nursing, taking as reference the process of caring for people with a stoma. RESULTS:Mentoring is a teaching-learning process that contributes to concrete academic development. CONCLUSION:The mentoring activities stimulate learning by other students under the teaching responsibility, along with the actions of health education across the rehabilitation process of people with a stoma.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Haag GS, Kolling V, Silva E, Melo SCB, Pinheiro M. Contribuições da monitoria no processo ensino-aprendizagem em enfermagem. Rev Bras Enferm. 2008; 61(2):215-20.

2. Universidade Federal do Pará. Instituto de Ciências da Saúde. Faculdade de Enfermagem. Projeto Pedagógico do Curso de Enfermagem. Belém: UFPA; 2008. [Citado em 2012 abr. 05]. Disponível em: http://www.ufpa.br/ics/ arquivos/pppenfermagem.pdf

3. Cascais AFMV, Martini JG, Almeida PJS. O impacto da ostomia no processo de viver humano. Texto Contexto Enferm. 2007; 16(1):163-7.

4. Silva AC, Silva GNS, Cunha RR. Caracterização de pessoas estomizadas atendidas em Consulta de Enfermagem do Serviço de Estomaterapia do Município de Belém-PA. Rev Estima. 2012; 10(1):12-9.

5. Callegaro GD, Baggio MA, Nascimento KC, Erdmann AL. Cuidado perioperatório sob o olhar do cliente cirúrgico. Rev Rene. 2010; 11(3):132-42.

6. Brasil. Ministério da Saúde. Portaria nº. 400, de 16 de novembro de 2009. Estabelece Diretrizes Nacionais para a Atenção à Saúde das Pessoas Ostomizadas no âmbito do Sistema Único de Saúde - SUS, a serem observadas em todas as unidades federadas, respeitadas as competências das três esferas de gestão. de 16 de novembro de 2009, publicada no Diário Oficial da União 18 de novembro de 2009; Seção 1.

7. Mendonça RS, Valadão M, Castro L, Camargo TC. A importância da Consulta de Enfermagem em pré-operatório de Ostomias Intestinais. Rev Bras Cancerol. 2007; 53(4):431-5.

8. Tosato SR, Zimmermann MH. Conhecimento do indivíduo ostomizado em relação ao autocuidado. Rev Conexão UEPG. 2007; 2(1):34-7.

9. Schwartz MP, Sá SPC. Ação educativa do enfermeiro no pré-operatório da confecção do Estoma Intestinal: revisão integrativa. Rev Enferm UFPE on line. 2013; 7 (esp):6233-7.

10. Martins PAF, Alvim NAT. Plano de cuidados compartilhado junto a clientes estomizados: a pedagogia Freireana e suas contribuições à prática educativa da enfermagem. Texto Contexto Enferm. 2012; 21(2):286-94.

11. Nascimento FB, Barletta JB. O olhar do docente sobre a monitoria como instrumento de preparação para a função de professor. Rev Cereus. 2011; 5. [Citado em 2014 jul. 10]. Disponível em: www.ojs.unirg.edu.br/index.php/1/ article/download/57/75.

Published

2015-06-01

Issue

Section

Report

How to Cite

1.
Academic mentoring and care for a person with a stoma: experience report. REME Rev Min Enferm. [Internet]. 2015 Jun. 1 [cited 2025 Dec. 22];19(2). Available from: https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50113