Specific characteristics of home healthcare and their approaches in nursing education

Authors

  • Ana Paula Hermann Universidade Federal do Paraná; CuritibaPR, Hospital da Polícia Militar do Estado do Paraná, Brasil
  • Jaqueline Dias do Nascimento CuritibaPR, UFPR, Hospital de Clinicas , Serviço de Transplante de Medula Óssea, Brasil
  • Maria Ribeiro Lacerda CuritibaPR, UFPR, Programa de Pós-Graduação em Enfermagem , Brasil

DOI:

https://doi.org/10.5935/1415-2762.20140040

Keywords:

Home Nursing, Nursing, Staff Development, Education, Nursing

Abstract

Home-based care is a growing career opportunity for nurses in Brazil which requires trained professionals to provide quality care. This study aimed at identifying how the specific characteristics of home healthcare are dealt with during nursing professional training. It is a qualitative research using Grounded Theory. Five professors and eight undergraduate students at a state university in the South of Brazil were interviewed. Data was analyzed through open, axial, and selective coding. Results allowed researchers to identify the characteristics of this type of care and its teaching approaches. Professional performance at home is different and the peculiarities of this type of care should be dealt with in nursing undergraduate courses.

References

1. Silva KL, Sena RR, Silva PM, Braga PP, Souza CG. Serviços de atenção domiciliar na saúde suplementar e a inserção da enfermagem em Belo Horizonte/MG. Acta Paul Enferm. 2012; 25(3):408-14.

2. Brasil. Ministério da Saúde. Programa Melhor em Casa. Brasília; 2011. [Citado em 2013 maio 01]. Disponível em: http://portal.saude.gov.br/ portal/aplicacoes/noticias/default.cfm?pg=dspDetalheNoticia&id_ area=1529&CO_NOTICIA=13468

3. Paiva FFS, Rocha AM, Cardoso LDF. Satisfação profissional entre enfermeiros que atuam na assistência domiciliar. Rev Esc Enferm USP. 2011; 45(6):1452-8.

4. Silva KL, Sena RR, Seixas CT, Feuerwerker LCM, Merhy EE. Atenção domiciliar como mudança do modelo tecnoassistencial. Rev Saúde Pública. 2010; 44(1):166-76.

5. Santos LR, Leon CGRMP, Funghetto SS. Princípios éticos como norteadores no cuidado domiciliar. Ciênc Saúde Coletiva. 2011; 16(Supl.1):855-63.

6. Strauss A, Corbin J. Pesquisa qualitativa: técnicas e procedimentos para o desenvolvimento de teoria fundamentada. 2ª ed. Porto Alegre (RS): Artmed; 2008.

7. Hermann AP. A vivência em cuidado domiciliar na graduação em enfermagem [dissertação]. Curitiba (PR): Universidade Federal do Paraná; 2011.

8. Catafesta F, Gomes IM, Correa ABH, Lacerda MR. Nurses experience on home care competence development: grounded theory. Online Braz J Nurs (Online). 2009; 8(3). [Citado em 2013 maio 01]. Disponível em: http://www. objnursing.uff.br/index.php/nursing/article/view/j.1676-4285.2009.2524

9. Feuerwerker LCM, Merhy EE. A contribuição da atenção domiciliar para a configuração de redes substitutivas de saúde: desinstitucionalização e transformação de práticas. Rev Panam Salud Publica. 2008; 24(3):180-8.

10. Persegona KR, Teixeira RC, Lacerda MR, Mantovani MF, Zagonel IPS. A dimensão expressiva do cuidado em domicílio: um despertar a partir da prática docente. Cogitare Enferm. 2007; 12(3):386-91.

11. Martins SK, Mathias JJS, Meier MJ, Lacerda MR. O enfermeiro docente e o ensino do cuidado domiciliar na graduação. Cogitare Enferm. 2005; 10(2):84-9.

12. Lacerda MR. Cuidado domiciliar: em busca da autonomia do indivíduo e da família – na perspectiva da área pública. Ciênc Saúde Coletiva. 2010; 15(5):2621-6.

13. Lacerda MR, Gomes IM, Kalinowski LC, Giacomozzi CM. Estratégias para avanços na prática do cuidado domiciliar. Cogitare Enferm. 2010; 15(4):609-15.

14. Almeida LPVG, Ferraz CA. Políticas de formação de recursos humanos em saúde e enfermagem. Rev Bras Enferm. 2008; 61(1):31-5.

15. Smith SJ, Barry DG. An innovative approach to preparing nursing students for care of the elderly in the home. Geriatr Nurs. 2013; 34:30-4.

16. Mager DR, Campbell SH. Home care simulation for student nurses: medication management in the home. Nurse Educ Today. 2013; 33:1416-21.

17. Duarte MLC, Torres OM, Souza NS, Balk RS. Práticas integradas em saúde coletiva: a experiência de um programa de extensão no sul do país. Ver Contexto Saúde. 2012; 11(22):15 9.

18. Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde. Organização Pan-Americana da Saúde. Reunião regional dos observatórios de recursos humanos em saúde - chamado a ação de Toronto 2006-2015: rumo a uma década de recursos humanos em saúde nas Américas. Brasília: Ministério da Saúde; 2006.

19. Associação Brasileira de Enfermagem - ABEn. Movimento em defesa da qualidade da formação dos profissionais da enfermagem. Agenda propositiva elaborada pelo COFEN e ABEn. [Citado em 2011 jan. 18]. Disponível em: http://www.abennacional.org.br/index.php?path=306

20. Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde. Departamento de Gestão da Educação em Saúde. Política Nacional de Educação Permanente em Saúde. Brasília: Ministério da Saúde; 2009.

21. Delors J. Educação: um tesouro a descobrir. 8ª ed. São Paulo (SP): Cortez; 2003.

Published

2014-09-01

Issue

Section

Research

How to Cite

1.
Specific characteristics of home healthcare and their approaches in nursing education. REME Rev Min Enferm. [Internet]. 2014 Sep. 1 [cited 2025 Mar. 16];18(3). Available from: https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50146

Similar Articles

1-10 of 1605

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)