Educational practices for HIV/AIDS prevention among users of the basic healthcare system in Rio de Janeiro/Brazil

Authors

  • Sergio Corrêa Marques Rio de JaneiroRJ, Universidade Estadual do Rio de Janeiro, Faculdade de Enfermagem , Depto. de Fundamentos de Enfermagem, Brasil
  • Maria Antonieta Rubio Tyrrell Rio de JaneiroRJ, Universidade Estadual do Rio de Janeiro, Faculdade de Enfermagem , Depto. de Fundamentos de Enfermagem, Brasil
  • Denize Cristina de Oliveira Rio de JaneiroRJ, Universidade Estadual do Rio de Janeiro, Faculdade de Enfermagem , Depto. de Fundamentos de Enfermagem, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.5935/1415-2762.20130040

Keywords:

Educative Practices, Acquired Immunodeficiency Syndrome, Primary health care, Woman's Health

Abstract

The present study aims at identifying educational practices for the prevention of HIV/AIDS in women's health units as well as describing and analysing the social representations of the educational practices in basic healthcare services. It is a qualitative research based on social representations and health education theories. A total of 46 women from eight healthcare units of a municipality in Rio de Janeiro participated in the study. Data were collected by semi-structured interviews and analysed by the ALCESTE software. Results revealed that little information came from individual consultations; that the educational practices were developed in the family planning program basically by social workers that "talk" about AIDS; that the educational practices are represented by "to give" and "to pass" information. In conclusion, the theoretical framework highlighted the significance of the analysis of issues related to educational practices specific for HIV/AIDS.

References

Brasil. Ministério da Saúde. Recomendações para a profilaxia da transmissão

vertical do HIV e terapia antirretroviral em gestantes. Brasília: DF; 2010.

Barroso LMM, Soares AP, Soares BC, Araújo MAL, Silva DMA. Percepção dos

usuários acerca do aconselhamento pré-teste anti HIV em uma unidade de

referência em Fortaleza, Ceará. Espaç Saúde. 2010; 12(1): 23-9.

Assis M. Educação em Saúde e Qualidade de Vida: para além dos modelos, a

busca da comunicação. Rio de Janeiro: UERJ/IMS; 1998.

Vasconcelos EM. Educação popular e a atenção à saúde da família. 2ª ed. São

Paulo: Hucitec, Sobral: Uva; 2001.

Guedes HHS, Stephan-Souza AI. A educação em saúde como aporte

estratégico nas práticas de saúde voltadas ao hiv/aids: o papel da equipe de

saúde. Rev APS. 2009; 12(4): 388-97.

Moscovici S. A Representação Social da Psicanálise. Rio de Janeiro: Zahar;

Jodelet D. As Representações Sociais. Rio de Janeiro: EdUERJ; 2001.

Sá CP. Núcleo Central das Representações Sociais. Petrópolis: Vozes; 2002.

Vieira EM. A medicalização do Corpo Feminino. Rio de Janeiro: FIOCRUZ;

Souza MCM. Freitas MIF. Representações de profissionais da atenção básica

sobre hiv/aids. REME – Rev Min Enferm. 2009; 13(4):499-505.

Oliveira ARS, Prado ML. Aconselhamento em HIV/aids: uma prática

educativa. REME - Rev Min Enferm. 2007; 11(1): 61-5.

Brasil. Ministério da Saúde. Aconselhamento em DST/HIV/Aids para a

atenção básica. Brasília, DF: MS; 2010.

Simões Barbosa RH, Vermelho LL. AIDS: um desafio para a saúde coletiva.

Centro de Testagem e Aconselhamento (CTA): integrando prevenção e

assistência. Brasília: MS; 2004.

Araújo MAL, Vieira NFC, Araújo CLF. Aconselhamento coletivo pré teste

anti hiv no pré natal: uma análise sob a ótica dos profissionais de saúde. Rev

Baiana Saúde Pública. 2009; 33(2): 122-35.

Matos DG. Escravas do risco: bioética, mulheres e Aids. Brasília: Editora

Universidade de Brasília, Finatec; 2005

Parker RG. A AIDS no Brasil. 2ª ed. Rio de Janeiro: Relume-Dumará: ABIA:

IMS, UERJ; 1994.

Paulilo MAS. AIDS: os sentidos do risco. São Paulo: Veras; 1999.

Guimarães K. Nas Raízes do Silêncio: a representação cultural da sexualidade

feminina e a prevenção do HIV/Aids. In: Parker R, Galvão J. Quebrando o

silêncio: mulheres e aids no Brasil. Rio de Janeiro: Relume-Dumará: ABIA: IMS/

UERJ; 1996. p.96.

Silva SMB, Barros SR. CTA: contextualizando a sua história. Centro de

Testagem e Aconselhamento (CTA): integrando prevenção e assistência.

Brasília: Ministério da Saúde; 2004.

Szapiro AM. O outro da prevenção. Centro de Testagem e Aconselhamento

(CTA): integrando prevenção e assistência. Brasília: Programa Nacional de

DTS / AIDS / Secretaria de Vigilância em Saúde / MS; 2004.

Abric J-C. Práticas Sociales y representacones. Paris: Presses Universitaires de

France, México: Ediciones Coyoacán; 1994.

Oliveira DC. A Promoção da Saúde da Criança: análise das práticas cotidianas

através do estudo de representações sociais [tese]. São Paulo (SP): Faculdade

de Saúde Pública, Universidade de São Paulo; 1996.

Mizukami MGN. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: EPU; 1986

Published

2013-09-01

Issue

Section

Research

How to Cite

1.
Educational practices for HIV/AIDS prevention among users of the basic healthcare system in Rio de Janeiro/Brazil. REME Rev Min Enferm. [Internet]. 2013 Sep. 1 [cited 2025 Jan. 7];17(3). Available from: https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50216

Similar Articles

1-10 of 1605

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)