The challenges of the applicability of the BNCC of Natural Sciences in Elementary School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2525-8036.2023.41215

Keywords:

Science teaching, Curriculum, Praxeology, Institution

Abstract

The school curriculum is understood as a guiding instrument for the actions of school units. With the homologation of the National Common Curricular Base (BNCC) in 2017, a curriculum was instituted throughout the Brazilian territory, leaving the states, municipalities and the Federal District to comply with the mandatory regulations. The objective of this work was to analyze and discuss Natural Science skills of the 2nd year of Elementary School at BNCC, based on the Anthropological Theory of Didactics (TAD) and Didactic Transposition (TD). The study was qualitative, with the development of Praxeological Organizations (OP). A clipping of the BNCC skills was carried out to analyze the thematic unit Life and Evolution. We constituted the praxeology of this unit, we identified complex techniques, which make the teaching process difficult for the 2nd year, in addition to requiring a large amount of concepts. The relationships proposed in the skills are of great complexity for this teaching stage. We showed that there is an imposition of an institution on others, whose document presents excessive determinism, not considering the diversity in its social, environmental and cultural aspects. Therefore, to minimize the complexity of the teacher's work at this level of education, with the skills of the BNCC, we suggest the elaboration of Praxeological Organizations, based on the analysis and interpretation of the skills. Given this, the teacher will be able to understand the dimension of each of the skills and resize their Didactic Organization.

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Author Biographies

Vera de Mattos Machado, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Possui Licenciatura e Bacharelado em Ciências Biológicas pela Universidade Santa Úrsula (USU-RJ) (1984), Mestrado e Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). É docente efetiva da UFMS nos cursos de Licenciatura em Ciências Biológicas - Instituto de Biociências e Pós-graduação em Ensino de Ciências - Mestrado e Doutorado Acadêmico - Instituto de Física, Brasil. Atua como pesquisadora nas linhas de Formação de Professores de Ciências e Biologia, Didática das Ciências e no Ensino de Ciências e Biologia. Coordena o Grupo de Estudo e Pesquisa em Formação de Professores e Ensino de Ciências - GEPFOPEC/UFMS/CNPq. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5595-400X. Contato: veramattosmachado1@gmail.com.

Alessandra dos Santos Olmedo, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Possui graduação em Ciências Biológicas Licenciatura Plena pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (2002), graduação em Ciências Biológicas Bacharelado pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (2003). Pós-graduação Strictu Sensu Mestrado em Biotecnologia pela Universidade Federal de Santa Catarina (2005). Pós-graduação Lato Sensu em Metodologia e Didática do Ensino Superior área: Educação, Métodos e Técnicas, Faculdades Magsul (2017). Professora de Ciências da Rede Estadual de Mato Grosso do Sul em Dourados/MS e atualmente é Coordenadora Pedagógica da Escola Estadual Vilmar Vieira Matos em Dourados/MS, Brasil. Tem experiência nas áreas de Ensino de Ciências e Formação de Professores. Doutorado em Ensino de Ciências pelo Programa de Pós-graduação Doutorado Acadêmico em Ensino de Ciências - PPEC/INFI/UFMS (2022). É membro do Grupo de Estudo e Pesquisa em Formação de Professores e Ensino de Ciências - GEPFOPEC/UFMS/CNPq. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0034-9945. Contato: alessandra.olmedo@gmail.com.

Cristiane Miranda Magalhães Gondin, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Possui Bacharelado e Licenciatura em Biologia pela Universidade Católica Dom Bosco/UCDB(2002). Pós-graduação Lato Sensu em Organização do Trabalho Pedagógico em Educação Matemática do Professor das Séries Iniciais do Ensino Fundamental pela Universidade para o Desenvolvimento do Estado e da Região do Pantanal/UNIDERP (2007). Pós-graduação Lato Sensu em Práticas Pedagógicas Interdisciplinares com ênfase em História, Geografia e Ciências nos anos finais do Ensino Fundamental (2009). Pós-graduação Lato Sensu em Coordenação Pedagógica pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul/UFMS (2012). Professora de Ciências da Rede Municipal de Ensino de Campo Grande/MS. Mestre em Ensino de Ciências pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (2014). Doutoranda em Ensino de Ciências/ UFMS (2020). Brasil. Atua na Secretaria de Educação do Município de Campo Grande/ MS, com a equipe do currículo de Ciências e na Formação de professores. É membro do Grupo de Estudo e Pesquisa em Formação de Professores e Ensino de Ciências - GEPFOPEC/UFMS/CNPq. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9173-3602. Contato: crisgondin@gmail.com.

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Published

2023-06-26

How to Cite

MACHADO, V. de M.; OLMEDO, A. dos S.; GONDIN, C. M. M. The challenges of the applicability of the BNCC of Natural Sciences in Elementary School. Revista de Ciências do Estado, Belo Horizonte, v. 8, n. 1, p. 1–21, 2023. DOI: 10.35699/2525-8036.2023.41215. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e41215. Acesso em: 16 may. 2024.