Latin America and clinical education in human rights

Authors

  • Suzana Maria Loureiro Silveira Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.35699/2525-8036.2023.41457

Keywords:

Latin America, Human rights, Clinical teaching, Education

Abstract

The work presented here is the result of an interdisciplinary research that seeks to describe and analyze the relationship between legal education and the clinical method of learning in Latin America. It seeks to present, through a critical analysis, an answer to the question about what is the specificity and impacts that legalclinics produce in Latin America. Based on an exploratory bibliographical review, we sought to make some theoretical approximations regarding a second question about how they seek to reformulate traditional legal education? It is proposed to discuss the impacts generated by human rights clinics in legal education and in the protection of human rights in the context of crisis experienced in the region, presenting how the clinical method and the institution of legal clinics turn to the discussion about the new rights and the education as a possible tool. The relevance of the theme is revealed since it is urgent for students to have an integral human formation to act in human rights. The results and conclusions comprise the formulation of legal clinics as necessary spaces for the student transformation, of legal education beyond the horizons of the traditional method of transmission of knowledge in the classrooms of the faculties of Law.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Suzana Maria Loureiro Silveira, Universidade de São Paulo

Doutoranda em Integração da América Latina pela Universidade de São Paulo - PROLAM/USP, Brasil. Mestra em Direito pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas - PUCC. Pós-Graduanda em Sociologia Urbana pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ. Advogada-orientadora na Assistência Judiciária e no Núcleo de Ensino Clínico em Direitos Humanos da PUCC (2018-2022). ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8454-9532. Lattes: http://lattes.cnpq.br/7602486403856252. Contato: suzanamlsilveira@gmail.com.

References

ALVAREZ, Alicia. La educación clínica: Hacia la transformación de la enseñanza. In: VILLARREAL, Maria Lucía; COURTIS, Christian (org). Enseñanza clínica del derecho: Una alternativa a los métodos tradicionales de formación de abogados. México, D.F: Instituto Tecnológico Autónomo de México Río Hondo, 2007.

BALLESTRIN, Luciana. América Latina e o giro decolonial. Revista Brasileira de Ciência Política, Brasília, n. 11, p. 89–117, 2013.

CASTILHO, Natalia Martinuzzi; SCHIOCCHET, Taysa. O Papel transformador do ensino jurídico clínico e as perspectivas da educação popular: um possível diálogo entre norte e sul global? In: SCHIOCCHET Taysa; FELIX, Loussia Penha Musse; RIBEIRO, Cristina Figueiredo Terezo. Metodologias do Ensino Jurídico Clínico no Brasil. Petrópolis: Multifoco, 2022.

CASTRO BUITRAGO, Érika J. La enseñanza clínica: un paso hacia la calidad. Opinión Jurídica, v. 5, n. 9, p. 175-186, 15 jun. 2006.

CASTRO-GÓMEZ, Santiago. Decolonizar la Universidad: la hybrys del punto cero y el diálogo de saberes. In: CASTRO-GÓMEZ, Santiago; GROFOSGUEL, Ramón. El Giro Decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores, 2007, p. 79-90.

CAVALLARO, James L; ELIZONDO GARCÍA, Fernando. ¿Cómo establecer una Clínica de Derechos Humanos? Lecciones de los prejuicios y errores colectivos en las Américas. Justicia Constitucional, V. 6, p. 124, 2011.

COURTIS, Christian. La educación clínica como práctica transformadora. In: VILLARREAL, Maria Lucía e COURTIS, Christian (org). Enseñanza clínica del derecho: Una alternativa a los métodos tradicionales de formación de abogados. México, D.F: Instituto Tecnológico Autónomo de México Río Hondo, 2007.

FERREIRA, Lucas Pontes. Clínica de direitos humanos no ensino jurídico brasileiro: articulação com as relações sociais por meio da litigância estratégica. 2019. 153 f. Dissertação (Mestrado em Direito Constitucional) – Programa de Pós – Graduação em Direito Constitucional, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2022.

FRANK, Jerome N. Why Not a Clinical-Lawyer School?. Faculty Scholarship Series, 81 U. Pa. L. Rev. 907 (1933).

FREIRE, Paulo. Educação como prática de liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

GOMES, Janaína Dantas Germano; SALATINO, Laura Cavalcanti; REYNA, Mariana Nascimento. Clínica de Direitos Humanos Luiz Gama: Reflexões acerca do Direito à Convivência Familiar a partir da pesquisa ‘Infância e Maternidades nas Ruas de São Paulo’. Revista de Estudos Empíricos em Direito, [S. l.], v. 5, n. 3, 2019.

GOMES, Juliana Cesario Alvim. Nas encruzilhadas: limites e possibilidades do uso do litígio estratégico para o avanço dos direitos humanos e para a transformação social. Revista Direito e Práxis, Rio de Janeiro, v. 10, n. 1, p. 389-423, mar. 2019.

GONZÁLEZ, F. (Ed.), Clínicas de Interés Público y Enseñanza del Derecho. Argentina, Chile, Colombia, México y Perú (145-186). Chile: Facultad de Derecho, Universidad Diego Portales, 2003.

HESPANHA, A. M. O caleidoscópio do direito: o direito e a justiça nos dias e no mundo de hoje. 2a ed. Coimbra: Almedina, 2009,

HIRAI, Cassia Nakano; GOMES, Janaína Dantas G.; ALMEIDA, Guilherme Assis De (org.). Fórum Nacional de Clínicas Jurídicas. Anais do IV Fórum Nacional de Clínicas Jurídicas [recurso eletrônico] / organização - 1. ed. - Rio de Janeiro: E-papers, 2022. Disponível em: https://redeclinicasjuridicas.com.br/upload/conteudos/2022_anais_iv_fncj.pdf.

HUERTA, Gabriela Rodriguez. Prólogo. In: HUERTA, Gabriela Rodriguez VILLARREAL, Maria Lucía e COURTIS, Christian (org). Enseñanza clínica del derecho: Una alternativa a los métodos tradicionales de formación de abogados. México, D.F: Instituto Tecnológico Autónomo de México Río Hondo, 2007.

LAPA, Fernanda Brandão. Clínica de direitos humanos: uma proposta metodológica para educação no Brasil. Rio de Janeiro: Lumen Juris, 2014.

LEITE, Denise. A Pedagogia da Reforma de Córdoba. Revista Integración y Conocimiento, Universidad Nacional de Córdoba, Córdoba, v. 1, n. 8, p. 37- 53, 2018.

LODOÑO TORO, B. Anexo 2 - Declaración de la Red Latinoamericana de Clínicas Jurídicas. In: LODOÑO TORO, B. Educación legal clínica y litigio estratégico en Iberoamérica [online]. Bogotá: Editorial Universidad del Rosario, 2015.

LODOÑO TORO, B. Educación legal clínica y litigio estratégico en Iberoamérica [online]. Bogotá: Editorial Universidad del Rosario, 2015.

LONDOÑO TORO, Beatriz. Los cambios que requieren las clínicas jurídicas iberoamericanas. Estudio de caso en seis países de la región. Boletín Mexicano de Derecho Comparado. Nueva serie, año XLIX, n. 146, p. 119-148, 2016. Disponível em: https://www.scielo.org.mx/pdf/bmdc/v49n146/2448-4873-bmdc-49-146-00119.pdf.

MARTINS, Denis V. A História da Educação Superior na América Latina e o Desafio Integracionista da Universidade Federal da Integração Latinoamericana (UNILA). Cascavel, PR: UNIOESTE, 2012 (Dissertação, Mestrado em Educação).

MASCARO, A. L. B. Subjetividade da saúde, subjetividade política. Revista de Direitos Humanos e Desenvolvimento Social, Campinas, v. 1, p. 1–14, 2020. DOI: 10.24220/2675-9160v1e2020a5156.

MIGNOLO, Walter D. El Pensamiento Decolonial: desprendimento y apertura – un manifesto. In: CASTRO-GÓMEZ, Santiago; GROFOSGUEL, Ramón. El Giro Decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores, 2007.

PERUZZO, P. P; SILVEIRA, S. M. L; GONCALVES, N. I. G; FLORES, E. P. L; SANTIAGO, K. T; SIMBERA, P. A. C; LIMA, M. A; SALLES, G. M; SILVA, L. V. C. Contribuição para o relatório temático da relatora especial das Nações Unidas para a eliminação da discriminação contra as pessoas atingidas pela hanseníase e seus familiares ao conselho de direitos humanos da ONU. Revista de Direitos Humanos e Desenvolvimento Social, v. 2, p. 1-31, 2021. Disponível em: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/direitoshumanos/article/view/5791

PERUZZO, P. P; SILVEIRA, S. M. L; SILVA, L. V. C; FLORES, E. P. L; LIMA, M. A; SANTIAGO, K. T; SALLES, G. M. Nota Técnica para Assembleia Legislativa do Estado de São Paulo sobre Projeto de Lei de indenização aos filhos separados de pais com hanseníase. 2021. Disponível em: https://www.al.sp.gov.br/spl/2021/11/Acessorio/1000425560_1000519630_Acessorio.pdf.

PERUZZO, Pedro Pulzatto; CABRAL, Guilherme Perez; OLIVEIRA, Thiago Silva Freitas. Educação jurídica como formação para a promoção dos direitos humanos. Revista Videre, Dourados, MS, v. 9, n. 17, 1. semestre de 2017.

RODRÍGUEZ, A. La educación en América y Filipinas. In: DELGADO CRIADO, Buenaventura (coord.). Historia de la Educación en España y América. La educación en la España Moderna (siglos XVI-XVIII). Vol. 2. Madrid: Fundación Santa María & Ediciones SM,1993.

TEIXEIRA, Anísio. Ensino superior no Brasil: análise e interpretação de sua evolução até 1969.Rio de Janeiro: Editora da Fundação Getúlio Vargas, 1989.

VILLARREAL, Maria Lucía. La enseñanza clínica del derecho: una forma de educación para el cambio social. La experiencia del grupo de acciones públicas de la Universidad del Rosario. Rev. Fac. Derecho Cienc. Polit. - Univ. Pontif. Bolivar. [online]. 2013, vol. 43, n. 119, p.705-734.

VILLARREAL, Maria Lucía; COURTIS, Christian (org). Enseñanza clínica del derecho: Una alternativa a los métodos tradicionales de formación de abogados. México, D.F: Instituto Tecnológico Autónomo de México Río Hondo, 2007.

WITKER, Jorge. La enseñanza clínica como recurso de aprendizaje. Academia. Revista sobre enseñanza del derecho, año 5, número 10, 2007, ISSN 1667-4154, p. 186.

Published

2023-03-09

How to Cite

SILVEIRA, S. M. L. Latin America and clinical education in human rights. Revista de Ciências do Estado, Belo Horizonte, v. 8, n. 1, p. 1–33, 2023. DOI: 10.35699/2525-8036.2023.41457. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e41457. Acesso em: 4 jul. 2024.