The fiction of “power for power's sake”

problematizations about the purpose of the State in Aristotle's practical philosophy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2525-8036.2023.45928

Keywords:

Aristotle, Ethics, Politics, Common good

Abstract

This essay aims to i) argue for the relevance of moral values in determining political actions; ii) to present an overview of the forms of political power in antiquity and modernity, highlighting, through the parallel between the historical experiences of the polis and the nation-states, their due similarities and differences; iii) explore some critical points of Aristotle's practical philosophy regarding the concept of “common good” as a natural purpose of the community and its identification with the human purpose, happiness; iv) outline a defense of the need for the common good as a normative value that supports the construction of a conception of political science that is powerful in our time in view of its effective possibilities. In this journey, we seek to reflect on some questions in the light of Aristotelian thought in order to evaluate the place of the meaning of political life, that is, the “common good” - essentially linked, in his theory, to justice, the promotion of virtue and the condition of freedom -, as a concept that mobilizes problems for political science in our time.

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Author Biography

Gustavo Ceneviva Zuccolotto, Universidade de São Paulo

Se graduou no bacharelado e licenciatura em Ciências Sociais pela Universidade de São Paulo, Brasil, em 2019, tendo concluído o mestrado na área de Teoria Política pelo departamento de Ciência Política da mesma instituição neste ano, 2023. Como tema de estudo do mestrado, se voltou à relação entre o conceito de “bem” na ética e na política de Aristóteles, nutrindo especial interesse nos debates acerca da filosofia política clássica e da história das ideias no período antigo e na modernidade. Tendo lecionado e atuado no campo da educação por seis anos em âmbito formal e não-formal, está atualmente concluindo um programa de dois anos de formação e prática em gestão pública ofertado pela prefeitura de São Paulo, atuando na Secretaria de Educação. Possui como princípio a defesa de uma sociedade justa e democrática, acreditando no enorme potencial que o conhecimento suscitado pelo debate público e racional tem a contribuir para tais fins. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1186-4480. Contato: gustavocene@gmail.com.

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Published

2023-06-30

How to Cite

ZUCCOLOTTO, G. C. The fiction of “power for power’s sake”: problematizations about the purpose of the State in Aristotle’s practical philosophy. Revista de Ciências do Estado, Belo Horizonte, v. 8, n. 1, p. 1–21, 2023. DOI: 10.35699/2525-8036.2023.45928. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e45928. Acesso em: 16 may. 2024.